Zorg voor een pro-actieve operationele strategie

Operationele strategie is een belangrijk instrument in de ‘bewapening’ van ieder bedrijf van de 21e eeuw. Operational innovators zijn bezig met innovatie zonder dat ze daartoe gedwongen worden door krachten van buitenaf. Deze pro-actieve innovatie levert bedrijven een naar verhouding grotere winstgroei op.

Onderzoekers van The Economist Intelligence Unit stellen vast dat er een nieuw soort bedrijven bestaat: de operational innovator. De onderzoekers vonden deze bedrijven overal ter wereld; ze bevinden zich in zowel de goederensector als in de dienstensector.

Hoog mikken levert beter resultaat op
Het onderzoek laat zien dat 56 procent een verandering in operationele strategie beschouwen als middel om hun prestaties te verbeteren. Meer dan de helft concludeerde achteraf dat een strategieverandering het gewenste effect had gesorteerd. De onderzoekers stellen vast dat de managers die heilig geloven in operationele strategie succesvoller zijn dan minder ambitieuze managers. Dat impliceert dat organisaties die hun doelen hoog stellen, beter presteren.

Pro-actieve strategie
De best presterende bedrijven hanteren een pro-actieve operationele strategie. Ze blijven niet wachten totdat ze hun concurrenten kunnen imiteren, maar verbeteren zich zodra ze de noodzaak daartoe bij zichzelf vaststellen. Dát levert hen ook een sneller groeiende opbrengst op. Vaak worden operationele veranderingen geassocieerd met kostenreductie. Ten onrechte, zo blijkt: een meerderheid (54 procent) van de ondervraagden die in de afgelopen twee jaar innovatieve operationele veranderingen had doorgevoerd, kon een opbrengstgroei melden die groter was dan die van de directe concurrent.

Innoveren op welk gebied?
Innovatie vindt voornamelijk plaats op het gebied van klantverwerving en –afhandeling. Ook onderzoek, ontwikkeling en vernieuwing van producten scoort hoog. Relatief onbelangrijk zijn IT en de informatie-architectuur. Ook de organisatiestructuur en het management worden niet als innovatieve elementen beschouwd.

Gerelateerd artikel:
Implementeren van strategie, een kwestie van doen!

door: W.Vrakking en D. Dresens
"De strategie is bepaald, de speerpunten zijn geformuleerd, het jaarplan is afgerond. Iedereen is enthousiast. Vervolgens gaat men weer over tot de dagelijkse operationele vraagstukken. De strategie wordt een stuk papier voor in de bureaula." Herkent u dit? De auteurs verschaffen een instrument om aan deze valkuil te ontsnappen: De implementatie-scorecard. Lees hoe u dit instrument kan aanwenden om de kloof tussen strategie en implementatie te dichten.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Kluwer Financieel)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>