Wijze managers investeren in geluk

Interviews · Columns

Binnen een van de meest waardevolle miljardenbedrijven ter wereld, Google, werkt de Chief Business Officer van Google (X) Mo Gawdat niet primair aan het vergroten van de winst, maar aan het vergroten van geluk. Tien miljoen mensen gelukkig maken is zijn persoonlijke missie, ontstaan uit het meest ongelukkige moment in zijn leven; het verlies van zijn 21-jarige zoon en tevens inspiratiebron, Ali. Als een ingenieur benadert hij het thema geluk. Ik sprak met hem hoe hij zijn logica van geluk binnen Google toepast. Woensdag 20 september is Mo Gawdat bij RTL LateNight,

Stop met zaken die medewerkers ongelukkig maken

‘We worden allemaal gelukkig geboren, maar velen verliezen deze default setting gedurende ons werkende leven. Als je als manager stopt om je medewerkers ongelukkig te maken worden zij automatisch gelukkiger.’

Dit begint al bij de werving. Google staat bekend om zijn strenge selectiebeleid.

‘Ik neem alleen kandidaten aan die beter zijn dan ik. Hierdoor krijg je de juiste professionals binnen en die hoef je niet te micro-managen. Ik stel vervolgens altijd twee vragen: waar had je een hekel aan bij jouw vorige werkgever? En wat maakt jou gelukkig in je werk?'

'Zo had een van mijn nieuwe medewerkers een enorme hekel aan het opleveren van wekelijkse voortgangsrapportages. Dat hebben we direct geschrapt. Hij wordt wel gelukkig van een wekelijks kort informeel overleg. Daar zijn we direct mee gestart. Dit is volkomen situationeel, want voor een andere collega kan het precies andersom werken. Ik pas me daar als manager op aan.’

Prik de illusie van controle door

‘Als leider ben ik gestopt om alles te willen controleren. Het is de grootste managementillusie die er bestaat. Deze illusie maakt bovendien dat er steeds meer controle nodig is. Als je gelooft dat jij het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘wanneer’ voor je medewerkers moet definiëren en daarop blijft controleren, dan is er constant kracht, energie en initiatief van jou nodig om dit in stand te houden. En als de resultaten tegenzitten grijp je terug op wat je kent en ga je nog meer controleren om resultaten te boeken.’

‘Onder deze ‘control reflex’ ligt de illusie van het ego en de angst om vervangen te worden. Ik wil juist dat medewerkers mij vervangen. Echter, de meeste managers beschouwen dit als deuk in hun ego, terwijl het tegendeel waar is. Het maakt jou juist succesvoller, en jij kunt promoveren naar een andere functie.’

Geluk is geen luxe maar een strategische keuze

Google staat bekend om de faciliteiten die zij de medewerkers bieden, dit komt niet voort uit Marketing & PR oogpunt, maar is volgens Mo Gawdat een strategische keuze. ‘Als we het niet doen gaan alle medewerkers buiten de deur lunchen dan ben je gemakkelijk 1,5 uur weg, zonder interactie met collega’s en vaak met veel gedoe. Door onze eigen (lunch)cafés ontmoeten collega’s elkaar, worden ideeën uitgewisseld en zijn zij bovendien minder tijd kwijt aan een lunchbreak. Dat is een strategische keuze en leidt tot meer productiviteit en betere resultaten.’

Geef professionals alle relevante informatie

Je staat versteld van de resultaten. Ik heb in m’n hele loopbaan bij Google nog nooit een kwartaal m’n targets niet gehaald. Dat komt niet omdat ik controleer maar omdat ik geweldige mensen empower, vertrouwen geef en autonomie stimuleer.’ Zo zorg ik er als leider voor dat alle informatie toegankelijk voor ze is. Dan nemen slimme mensen zelf de verantwoordelijkheid en komen met de beste oplossingen.’

De beste managers zijn degenen die weten dat ze heel veel niet weten

‘Bovendien ben ik niet met veel kracht en inspanning constant zaken aan het overnemen. Medewerkers worden aanzienlijk productiever, zijn minder vaak ziek en vertrekken niet naar een andere organisatie wanneer ze volkomen happy zijn. En gelukkige medewerkers creëren gelukkige klanten. Kortom, investeren in geluk is een hele wijze economische keuze, welke ik iedere manager kan aanbevelen.’

Cris Zomerdijk en Mo Gawdat

Meer weten Als je meer wilt weten over de logica van geluk, lees dan het boek van Mo Gawdat. Als je bij wilt dragen aan zijn droom van #10millionhappy kijk dan op www.solveforhappy.com. Op 22 en 23 november 2017 lanceert Mo Gawdat samen met Asha Lalai, initiatiefneemster van Action for Happiness Nederland, een event vanuit hun samenwerking www.onebillionhappy.org.

Over de auteur Cris Zomerdijk is vennoot bij Holland Consulting Group en redacteur van ManagementSite.nl.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leiderschap