Waarom moet je de waarde van een bedrijf waarderen

Wat is een bedrijf waard? Welke aspecten zijn er behalve de waarderingsmethode van belang om een goede waardering van een bedrijf te kunnen maken? Bij het onderwerp ondernemingswaardering krijgt u wellicht de indruk dat het vooral om de waarderingsmethodiek gaat? Er bestaat geen waarde van uw bedrijf die objectief is vast te stellen en waar iedereen het over eens is en die niet ter discussie staat. De objectieve waarde bestaat niet! Het begrip waarde is per definitie een subjectief begrip.

Aspect 1
Waardebepaling geschiedt subjectief. Dat komt omdat de waarde van uw bedrijf wordt bepaald door de toekomst. Zij is afhankelijk van het verwachte rendement en het daarbij behorende risico.

Aspect 2
Het is van belang alvorens tot waardering over te gaan, eerst het kader te bepalen waarbinnen u tot een goede definiëring komt. Het kader is immers bepalend voor de aanpak bij de waardering.

Wat is de aanleiding en het doel van uw bedrijfswaardering?
- Voor de onderbouwing van de bied- of vraagprijs.
- Opvolging binnen het familiebedrijf.
- Ruilverhoudingen bij een fusie.
- Voor wie wordt de bedrijfswaardering verricht?

Andere redenen om een waardebepaling te maken
Om beter te kunnen managen op waardecreatie en rendement op investeringen
Om erachter te komen wat de belangrijkste waardebepalers zijn voor uw bedrijf. Hierdoor kunt u zelf actief sturen op een hogere verkoopwaarde
Om erachter te komen wat de uitdagingen zijn voor de volgende fase van uw bedrijf
Om erachter te komen wat voor u de beste optie is: het bedrijf runnen zoals het is, een stap voorwaarts zetten of het bedrijf verkopen
Om erachter te komen welke rollen u speelt en welke petten u liever zou willen overdragen aan iemand anders
Als voorbereiding op de verkoop van uw bedrijf
Om erachter te komen wat de potentiële kansen en bedreigingen voor uw onderneming zijn, door met de bril van een koper op naar uw bedrijf te kijken
Om beter in staat te zijn uw adviseurs te instrueren en als klankbord te gebruiken
Om erachter te komen wat de impact kan zijn van bepaalde gebeurtenissen op de bedrijfsinkomsten, zodat u passende maatregelen kunt nemen
Om goedkoper financiering aan te trekken
Om te berekenen welk percentage van uw bedrijf u moet verkopen, gegeven de investering van een nieuwe aandeelhouder
Om uw dagelijkse inkomen als directeur af te kunnen afzetten tegen mogelijke aandeelhouderswaarde
Omdat het waarschijnlijk de belangrijkste component van uw pensioen is
Om de kans te vergroten dat anderen straks uw bedrijf een hogere waardering gaan geven.

Om tot een goede waarde-indicatie te komen, moet gedefinieerd worden wat het exacte object van waardering is. Wordt uw gehele onderneming gewaardeerd of slechts een gedeelte daarvan? Het waarderen vereist een goed inzicht in de specifieke kenmerken van het object, de aard van de activiteiten en de (verschillende) risico's behorende bij de (verschillende) kasstromen die de activiteiten genereren. Ga bij de analyse niet te snel uit van het meest voor de hand liggende: de totale kasstroom van alle activiteiten tezamen.

Het is uiteindelijk de waardering van anderen die de verkoopprijs bepaalt!

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Digi Profs)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Financieel management