Waar blijft de innovatie in marketing

Er is genoeg innovatie in marketing, het wordt alleen niet ingezet! Een bodemloos budget voor marketing heeft niemand. Een ondernemer moet efficiënt omgaan met geld en goed nadenken waaraan hij het besteedt. Te vaak is marketing een schot hagel, terwijl schieten met scherp veel meer oplevert. Met de huidige technieken is er veel mogelijk maar in de praktijk zie je er weinig van terug.

Zijn de volgende 2 suggesties al routines voor U?
Marketingmanagers kunnen via relatief eenvoudige verbeteringen op procesmatig vlak innoveren zonder daarvoor veel schaarse resources aan te hoeven wenden. Bv:

1. SEO voor de marketeer.
Zoekmachine marketing is ongetwijfeld een van de meest effectieve manieren van online marketing. Zowel Search Engine Advertising (SEA) als Search Engine Optimization (SEO) hebben tot doel zo hoog mogelijk te eindigen binnen de zoekmachines.

Voor hoeveel procent van de marketingmanager in Nederland is dit nieuwe kost? Dit is oud nieuws! Als dit nieuw voor je is, neem dan maar ontslag en maak ruimte voor de volgende generatie. Als je er wel van heb gehoord maar heb gedacht; "ach, dat komt wel een keer als ik tijd heb", dan is dit je laatste kans! Je wordt waarschijnlijk al redelijk afgeknepen in je budget, dus ga je nu voor een minimaal bedrag harde meetbare resultaten laten zien. Deze zomer wordt jou moment om te excelleren.

2. Conversie-optimalisatie.
Het behalen van een optimaal rendement uit de bezoekers van een website op basis van revenu-sharing. Door uw product aan te bieden op websites die uw doelgroep bezoekt, is de kans aannemelijk dat er een aantal bezoekers op uw product klikken en over gaan tot aankoop. Dit alles is uitstekend te meten met Google analytics (gratis)

Hoeveel zou het opleveren om voor deze site de conversie te optimaliseren. Van 1000 bezoekers 1% meer conversie is 200.000 euro meer omzet.
20090508-xn1agx55nntcc4kgimpgkw6nea1

Old school
Om terug te keren naar die creatieve aanvliegroute moet de marketeer in zijn marktresearch altijd luisteren naar wat de klant ervaart en wil ervaren. In de tweede plaats moet bij brainstormsessies vaker het advies van externe ervaringsdeskundigen gebruikt worden. Ten slotte moet de eindgebruiker geconsulteerd worden. Want geen enkele ondernemer wil een product maken waar niemand op zit te wachten. Dat betekent een productgerichte blik vervangen door een marktgerichte blik.

Structured management processes lead to better business performance
Bedrijven die duidelijk gedefinieerde, goed gestructureerde en herhaalbare processen gebruiken voor strategiebepaling, businessplanning en besluitvorming, zijn beter in staat om snel goed geïnformeerde beslissingen te nemen bij veranderingen. Laat de technische ontwikkelingen voor je werken en laat het geen drempel zijn.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Samenvatting uit: Conversie Rate Experts

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over ICT & Internet