Vijf inzichten voor uw expeditie naar De Grote Eeuw

Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog gaat onze economie dit jaar minstens 2% krimpen. De Kondratieff-winter is begonnen – het einde van een tijdperk. Na een paar krimpjaren, dat nog wel, kunnen we straks met een schoon blazoen en frisse energie aan de Kondratieff-lente beginnen. Hier alvast vijf inzichten waarmee u nu al aan de slag kunt. Later meer over hoe u dat kunt doen.
Inzicht 1: Panta rhei. Foster en Kaplan voorspellen in hun boek ‘Creative Destruction’ dat “By 2020, more than three quarters of the S&P 500 will consist of companies we don’t know today – new companies drawn into the maelstrom of economic activity from the periphery, springing from insights unrecognised today.” Maar dat is heel gewoon! Van de 30 fondsen die Black Thursday in 1929 meemaakten, staan er nu, 2009, nog 3 in de Dow Jones Industrial Average: General Electric, General Motors en ExxonMobil. De samenstelling van de DJIA is in die jaren enorm veranderd, van overwegend zware industrie, oil companies en food naar een lijst met ook banken, retail, computers & software, mobile, pharma en media & entertainment. Industrieën verhuizen, verdwijnen, en nieuwe komen op. Wees niet behoudzuchtig of veranderbang. Go with the flow.
Inzicht 2: Potentieel. Rond 1929, het begin van de vorige Kondratieff-winter, waren er 2,1 miljard mensen op aarde, nu zijn dat er met 6,7 miljard ruim drie keer zoveel. Tot 2050 zal de wereldbevolking nog eens 40% groeien. De wereldeconomie heeft deze cyclus een ongehoorde groeifactor 20 laten zien. In 2020 zal zij nog eens 50% groter zijn, in 2050 zelfs 4 tot 7 keer zo groot. Vooral landen en regio’s rond de Stille Oceaan worden belangrijker. De vijf meest welvarende ontwikkelde landen en clusters (de VS en Canada, de EU, Japan en Australië) zijn anno 2009 samen goed voor 70% van de wereldeconomie, met 15% van de wereldbevolking. Deze top 5 groeide de afgelopen 10 jaren gemiddeld 2,5% per jaar, de rest van de wereld 5%. In 2020 zal ‘ons marktaandeel’ nog 60% zijn, in 2050 nog 40%. De economie van de EU in het bijzonder, nu nog goed voor een ‘marktaandeel’ van 30% en in 2050 voor 15%, zal verdubbelen. Wees klaar voor die gigantische markt.
Inzicht 3: Positionering. De wereldhandel is deze cyclus met een factor 30 gegroeid, en zal tot 2050 mogelijk nog vertienvoudigen. Miljarden extra mensen zullen delen in de welvaart, hun zelfbewustzijn zal toenemen, net als hun behoefte aan keuze, luxe, service, vertier, beleving, interactie, inbreng, erkenning, zorg dragen etcetera. Het geboortecijfer neemt wereldwijd af en mensen worden steeds ouder. De urbane bevolking zal verdubbelen. De pluriformiteit van ‘de wereldmarkt’ zal enorm zijn. Er zullen vele, fundamenteel nieuwe, invloedrijke bedrijven en netwerken ontstaan, vooral ook ‘daar’. De stimulerende rol én de verwevenheid van ‘stadstaten’, clusters, overheden en intergouvernementele organisaties zullen belangrijker worden. Creëer een visie, een strategie en een nieuw, relevant en onderscheidend business model.
Inzicht 4: Productiviteit en innovatie. In 2008 zijn we tegen de grenzen van onze aardbol aangelopen – no more plenty. Water, lucht, wind, zon, energie, grond, grondstoffen, ruimte, rust zijn ceteris paribus onvoldoende voorhanden. Kies een efficiënt, productief business model.
En terwijl bijna overal in de wereld de bevolking, inclusief het jongere deel, sterk zal groeien, zullen Europa (Oost-Europa het sterkst) en Japan - en wat later ook China! - de streken zijn waar de bevolking sterk vergrijst en krimpt. Onze regionale arbeidsmarkt wordt kleiner en de gemiddelde leeftijd van werkenden en werkzoekenden stijgt. De pluriformiteit op de arbeidsmarkt en in onze personeelsbestanden neemt toe, het prestatiepotentieel van werkenden is sterk onderbenut, een groot aantal werknemers voelt zich niet of nauwelijks betrokken en hun veeleisendheid neemt toe. En dat in een wereld waar werknemers daadwerkelijk hét organisatiekapitaal, dé basis van organisatiesucces, zullen zijn. Onze productiviteitsgroei en innovatievermogen stokken en onze concurrentiekracht erodeert. FARE wordt steeds belangrijker: voldoende mensen vinden (Find), verleiden (Attract), vasthouden (Retain) en ze ruimte en mogelijkheden bieden voor ontwikkeling en ze stimuleren (Engage). Organize Happiness. Kies een nieuw, stimulerend organisatiemodel.
Inzicht 5: People make the world go round. De vorige Kondratieff-lente werd gedreven door mensen die de ellende van de jaren ‘30 en ’40 gingen afschudden. De mensen die in die lente werden geboren, werden de Protestgeneratie. Hun Summer of Love was het begin van een periode van strubbelingen en omwentelingen, de Kondratieff-zomer, die in deze cyclus tot begin jaren ‘80 duurde. Deze Babyboomers maakten een eind aan de spruitjeslucht (paternalisme, ‘kasten denken’), het maakbaarheidsdenken en de dominantie van de oude maakindustrie, en stimuleerden nieuwe industrieën, vrijheid en meritocratie. Dat resulteerde in veel nieuwe welvaart, en is nu, net als in de Roaring Twenties, ontaard in hebzucht, hedonisme en materialisme. Binnenkort maken de Babyboomers plaats voor nieuwe generaties van over de hele wereld. Die zullen ‘het nieuwe elan’ brengen. Ontdek en adopteer die energie.
Wat we gewend zijn, wat ons groot en succesvol heeft gemaakt, heeft – zoals gebruikelijk - niet de toekomst. Het is tijd voor fundamentele vernieuwingen, tijd voor de Expedition New Energy. Zoals gezegd, daarover later meer.
 
 

Wim Davidse

 
dzjengenergize your enterprise!
 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>