Vier manieren om innovatie te organiseren

Succesvol innoveren blijkt geen gemakkelijke opgave. Het verlangt een adequaat HRM-beleid. Creatieve medewerkers met veel goede ideeën zorgen niet automatisch voor baanbrekende innovaties. Dat geldt evenmin voor het beschikbaar stellen van voldoende tijd aan de medewerkers die de innovatie vorm moeten geven.

Bij het organiseren van innovatie komen vele aspecten kijken, en de HR-manager kan op strategisch niveau een belangrijke rol in dit proces spelen. Wanneer is besloten dat de organisatie innovatiever moet worden, is het bepalen van de innovatieambitie de eerste stap.

Gaat het om het verbeteren van de huidige producten en diensten of moeten er nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld? Of wil men radicaal innoveren, waarbij de organisatie zichzelf als het ware opnieuw uitvindt?

Innovatie ontstaat niet vanzelf. Er moet een koppeling worden gemaakt tussen de gekozen innovatieambitie en een organisatiestructuur en HRM-beleid die bijdragen aan het realiseren van de innovatieambitie.
Bij het bepalen van de organisatiestructuur, kunnen deze vragen houvast bieden:

Willen we innovatie in de organisatie slechts stimuleren of willen we een gestructureerd proces van idee tot implementatie creëren?

Werken huidige medewerkers vooral op routine of worden ze uitgedaagd in projecten?

Ondersteunt innovatie de huidige business of heeft innovatie een eigen aandachtsgebied?

De HR-manager kan in deze fase, waarin de ambitie vertaald moet worden naar de organisatie, zijn toegevoegde waarde laten zien. Hij kan de discussie zelfs opstarten. Door nauwe betrokkenheid in deze fase laat de HR-manager zien dat hij partner op strategisch niveau is.

Vier manieren om innovatie te organiseren:
1>Competence center. Faciliteert als stafafdeling de innovatie voor de gehele organisatie en is vaak nauw gelieerd aan de HRM-afdeling.
2>De innovatieve organisatie. De organisatie moet medewerkers ondersteunen, bijvoorbeeld door het vormgeven van een innovatieproces, het instellen van taskforces, het creëren van leeromgevingen of het maken van afspraken aan het begin van het jaar.
3>Venturing. Is een organisatieonderdeel dat een team van intrapreneurs (ondernemers in de organisatie met innovatieve ideeën) met kennis en middelen ondersteunt
4>New business unit. De medewerkers richten zich fulltime op innovatie, en zijn verantwoordelijk voor eigen verlies en winst.

De HR-manager is degene die de organisatorische implicaties moet benoemen, als de innovatieambitie is vastgesteld. De HR-manager zal de lijnmanagers moeten coachen die zoekende zullen zijn naar de beste manier om innovatie in de organisatie in te passen. Hij zal de lijnmanagers moeten stimuleren om ook mensen aan te nemen die buiten de orde durven denken en om initiatieven te belonen die goed geprobeerd zijn maar geen succes zijn geworden. Hij moet zijn voelsprieten gebruiken om te signaleren hoe serieus het management innovatie neemt.

Lees ook:

Innovatie: ontwerpen of inspireren
Drie sleutelfactoren voor continue vernieuwing
Koen Eising
Vier voorbeelden van bedrijven die innoveren zien als een proces van voortdurend verbeteren en vernieuwen. Waarom lukt dat bij deze bedrijven? Neem kennis van de drie belangrijkste overeenkomsten tussen deze bedrijven.

(bron: GIDS Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>