Verkopen is zorgen dat klant je de opdracht `gunt`

Een klant koopt niet zomaar een product na een leuk verkooppraatje. Hij moet genegen zijn om je product te kopen, oftewel in verkooptermen: de klant `gunt` je de koop. Dat gunnen gaat niet zomaar en psychologie speelt er een grote rol bij.

Accountmanager Sharief Niamut meent dat verkopen pure psychologie is en dat zijn gunfactor vooral zit in het feit dat hij zichzelf is en daardoor vertrouwen wekt.

Johan van `t Wout van Brainfactor stelt dat er verschillende technieken zijn om zo snel mogelijk een `klik` te bewerkstelligen tussen verkoper en klant. Van `t Wout geeft regelmatig workshops over gunnen en begint altijd met het `afstemmen` op de klant.`Mensen vinden vooral zichzelf aardig. Dus als je op hen lijkt, spreekt dat aan`.

Managementtrainer Remco Claassen stelt dat het bij gunnen er feitelijk om gaat dat de ander verandert. `Om iemand te beïnvloeden moet je continu snappen wat de ander als fijn of als pijn ervaart. Jij moet de ander zover krijgen dat hij ook daadwerkelijk wil veranderen`. Gewoon aardig doen of een presentje geven is niet genoeg. Om iemand gunstig te stemmen, moet je hem (snel) leren kennen. Daarbij moet je zelf soms ook veranderen.

Bron: Managers Online

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>