To be or not to be creative

Blijf niet op de achtergrond. Zo brengt u uzelf om zeep. Een frisse, creatieve (verkoop) benadering kenmerkt u als een innovator. En daarmee onderscheidt u zich van uw concurrent.

1. Bevestig uw creatieve mogelijkheden
Om in uw pogingen te slagen, moet u geloven dat u succes zult hebben.

2. Richt uw creativiteit op een vraag
Bedenk een aantal vragen aangaande de gebreken van uw product, productiviteitsproblemen en uw eigen zwakheden. Door u te concentreren op één probleem, geeft u richting aan uw denken. Verwacht geen overvloed aan ideeën op het moment dat u begint te denken. Forceer het proces niet en wacht tot de ideeën zich aandienen.

3. Maak een ideeënlijst
Schrijf bovenaan een vel papier de vraag die u wilt beantwoorden. Elk idee dat in u opkomt, schrijft u daaronder. Vul de lijst elke dag verder aan en bekijk de resultaten pas na een week. Ga verder met de meest veelbelovende ideeën en bedenk verschillende manieren om deze uit te voeren.

4. Kijk naar verbindingen
U kunt meer creatieve oplossingen bedenken als u zich concentreert op verbanden met andere gebieden.

5. Geef een draai aan een bestaand concept
U kunt veel winstgevende ideeën genereren door bestaande producten te onderzoeken. Hetzelfde geldt voor uw verkopen, productiviteit, of tijd management-technieken. Let op wat er om u heen gebeurt. Kijk ook naar uw werk-en verkoopmethoden en bedenk hoe u deze zaken kunt verbeteren.

6. Laat anderen hun mening geven
Moedig mensen aan over uw probleem na te denken. Vraag hen ook naar hun visie als ze geen kennis of ervaring op uw vakgebied hebben. Zij zullen het probleem vaak op een meer open en creatieve manier benaderen dan de expert dat doet.

Of u het nu wel of niet weet, u hebt creatieve capaciteiten. Geef uzelf alleen de kans ze te ontwikkelen. Als u eenmaal open staat voor nieuwe ideeën en uw geest stimuleert, kan uw verbeelding u wel eens verrassen.

Is creativiteit essentieel?
Een van de volkswijsheden in het bedrijfsleven is dat creativiteit essentieel is. Niet iedereen is het daarmee eens. De essentie van creatief ondernemerschap is dat je zo veel mogelijk van anderen moet proberen te leren. Zoek niet naar out-of-the-box oplossingen. Zoek liever uit welke mensen al (deels) doen wat jij wilt doen. Niets is zó nieuw dat delen ervan niet allang zijn gedaan.

Er zijn meerdere redenen om niet creatief te zijn. Ten eerste is het duur: het kost tijd en geld. Ten tweede is het wiel al uitgevonden - dus gebruik het gewoon: negen van de tien keer heeft iemand de puzzel waar jij je de kop over breekt allang opgelost. En ten derde wordt de helft van alle creatieve ideeën sowieso weggegooid. Voor creativiteit geldt hetzelfde als voor reclamebestedingen: de helft is verspild geld, alleen weet je niet welke helft.

Natuurlijk kunnen creatieve ideeën soms het verschil maken, maar staar je niet blind op creativiteit en ga er - omdat het veel tijd en geld kost - selectief mee om: pas het alleen toe bij iets wat haalbaar en echt belangrijk is. Als je iets kunt kopiëren wat andere bedrijven al hebben gedaan: doen!.

Meer over creativiteit:
Nederland steeds creatiever?

Wordt u een Creatief Manager?

Is creativiteit bij managers wel noodzakelijk?

Creatief Werven. Of niet?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Sales Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Creativiteit