Strategy map vergroot kans op succes

Een zogeheten strategy map verkleint de kloof tussen een strategie en de weerbarstige praktijk. Het leeuwendeel van de strategieen faalt tijdens de implementatiefase als gevolg van een gebrekkige aansluiting tussen de strategie en de praktijk.

Een strategy map overbrugt deze kloof door strategie, operationele activiteiten en meetbare indicatoren met elkaar te koppelen. De functie van de strategy map is het visualiseren van de strategie door het expliciteren van interne factoren die naar verwachting het succes van de strategie zullen bepalen. Dit betekent het inzichtelijk maken van de causale verbanden tussen de belangrijkste kritieke succesfactoren.

Een andere functie van de map is de communicatie van de strategie en de interne sleutelprocessen naar de rest van de organisatie. De strategy map is nauw gerelateerd aan de balanced scorecard (bsc) van Kaplan en Norton en is gebaseerd op de vier perspectieven van de bsc.

De totstandkoming van een strategy map doorloopt daarom ook vier stappen:
1) de beschrijving van het financiele perspectief;
2) het formuleren van de strategie en de beschrijving van het klantperspectief;
3) het maken van de vertaalslag naar de interne processen;
4) het met de strategie in lijn brengen van het menselijke kapitaal, de technologie en de cultuur.

(bron: MD WEEKLY)

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>