Door 'n andere eigenaar is het probleem écht opgelost...

Columns

Afgelopen weken was het weer eens raak: de politiek had wederom het hoogste woord over de situatie op het spoor. Nu moest het eindelijk maar eens afgelopen zijn aldus een geïrriteerde volksvertegenwoordiger. Nationaliseren met dat ProRail! En rap wat. Om het dan vervolgens -tussen de soep en de aardappels uiteraard- te bundelen met Rijkswaterstaat. Waarbij de Haagse politici er dan simpelweg van uitgaan dat als er een andere eigenaar is dat dan de problemen wel zijn opgelost. En journalisten van de verschillende praatprogramma’s die dat dan op hun beurt weer overnemen. Ronduit aandoenlijk!

Want een structuur of governance vraagstuk is helemaal niet het probleem. Zoals we allemaal al lang weten. En toch wordt daar steeds weer op teruggevallen. Het is  toch een publiek geheim dat de politiek gewoon niet die middelen ter beschikking wil stellen die een veilig en betrouwbaar spoor verdient? Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten in een land dat zo’n beetje het drukste spoorwegennet heeft.

Wat mij verbaast is dat het management van ProRail zich niet wat duidelijker mengt in deze discussie. En korte metten maakt met deze prietpraat. Want hebben de dames en heren politici dan niet in de gaten dat zij met hun populistische uitspraken de firma volstrekt geen dienst bewijzen? Hoeveel schade ze eigenlijk niet berokkenen met hun ferme meningen. Moet jij je eens voorstellen hoe dat voelt als jij op een verjaardagsfeest vertelt dat je bij ProRail werkt. De risee van zo’n partij natuurlijk! Want iedereen is in de afgelopen maanden wel eens vast komen te zitten op ’t spoor of heeft te maken gehad met extreme vertragingen. En als er dan in de publieke opinie zo ontzettend badinerend over ProRail wordt gesproken, tja …

Bijna zeventien miljoen bondscoaches dus. Iedereen weet beter en heeft er wel een mening over. Maar of dat nou de trots op die dagelijkse prestaties bevordert? Of dat er nu voor zorgt dat iedereen dagelijks met plezier de dingen doet waar men goed in is? Of dat er nu voor zorgt dat de ProRail collega’s met dagelijks met rechte ruggen en borst vooruit aan de slag gaan? De vraag stellen is het antwoord geven natuurlijk. Onderstreept maar weer eens dat we elkaar meer en beter moeten versterken. Ieder vanuit eigen rol en verantwoordelijkheid: politiek, bestuur en management, toezichthouders, etc. Door met elkaar de onderlinge dialoog te voeren. Gericht op dat gemeenschappelijke doel: onze mobiliteit. De reiziger dus. Om zo met elkaar publieke waarde te creëren. Iedere dag weer opnieuw!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

S. van Breda
Wat de heer de Bruijn schrijft is inderdaad altijd waar. Elk probleem in organisaties heeft meer dimensies dan de simpele juridische vormgevingsvraag. En helaas meneer De Bruijn valt er altijd wat af te dingen op bezuinigingen. Het klagen dat er meer gedaan moet worden voor minder geld is van alle tijden. En soms is het nog waar ook. Het klagen dat je misdeeld bent en dat je niet gehoord wordt is echter niet de manier om de aandacht te krijgen. Laat staan om daarmee verbeteringen te realiseren.

Waar het om gaat is dat er vooral bij de leiding ook realisme ontstaat over de verwachtingen en de mogelijkheden om iets te realiseren. Roepen dat je ergens klaar voor bent, terwijl de interne organisatie het niet aan kan, levert namelijk altijd negatieve reacties op als het zichtbaar wordt. Een fout interview, waarin de klant zich geschoffeerd of tenminste slecht begrepen voelt trilt nog lang na. Dat zal altijd uitlokken tot uitvergroting van eventueel falen.
Klaarblijkelijk zijn er andere organisaties - zoals Rijkswaterstaat - waar men dan meer vertrouwen in heeft dat die in staat is om dergelijke zaken op te lossen. Ondanks het feit dat ook daar niet alles goed loopt. Het dilemma van geld tekort en publieksproblematiek is daar zeer bekend.

Het lost nog niet het probleem op van het dubbele gezag bij calamiteiten. De natuurlijke strijd tussen spoorbeheerder (capaciteit weer snel op orde willen hebben) versus de spoorgebruiker (NS die de reiziger wil informeren en weer op hun plaats wil krijgen) zal er niet mee opgelost zijn.

Dat bij de politiek na al de jaren van negatieve ervaring de maat vol is, kan je hen niet kwalijk nemen. Dat er sprake is van incompetentie in enige vorm is ook duidelijk. Begrijpelijk dat er gekeken wordt naar een partij die op vergelijkbaar terrein kennelijk wel kan presteren. Het zou fout zijn om te denken dat daarmee alles is opgelost.

Meer over Besturen en organiseren