Personal branding! Is de persoon belangrijker dan het werk?

Columns

Deze maand worden voor de 88e keer de Oscars uitgereikt. Alle ogen zijn dit jaar gericht op Leonardo Di Caprio. Zou hij eindelijk gewaardeerd worden met de belangrijkste filmprijs? Na vijf nominaties en een jeugd in de achterbuurten van Hollywood heeft hij er recht op, vindt men. Alfred Hitchcock heeft die erkenning nooit gekregen, ondanks maar liefst zestien nominaties voor ‘beste regisseur’. Ook hij had geen gemakkelijke jeugd. Als kleine jongen zwierf Hitchcock door Londen en op zijn achtste, had hij op alle buslijnen van de stad meegereden. Zijn vader overleed toen Alfred veertien was en hij werd opgevoed door zijn psychisch labiele moeder. Zij stuurde hem naar een orthodox katholieke kostschool en liet hem eens in een politiecel opsluiten toen hij iets had gedaan dat niet in de haak was. Die heritage nam hij mee naar zijn filmcarrière: katholieke symboliek, de politie en het karakter van de krankzinnige vrouw zijn kenmerkende ingrediënten in het gedenkwaardige oeuvre van Hitchcock.

Het enorme succes van the master of suspense had ook te maken met Hitchcocks eigen persoonlijkheid. Als excentriek persoon, een dikke man met een wit gelaat en een diepe stem, hield hij ervan om zichzelf opvallend in de media te plaatsen. Zijn verontrustende verschijning paste perfect bij de films die hij maakte. Zwakheid omgezet in kracht. Zijn publiek keek uit naar zijn cameo’s aan het begin van vrijwel al zijn films. Zo werd Hitchcock een verhaal op zichzelf. En daarmee was hij zijn tijd vooruit. Wie tegenwoordig geen verhaal heeft, geen herkenbaar imago of opvallende verschijning, kan succes wel vergeten. Is de persoon belangrijker geworden dan het werk?

Kim Kardashian is een hedendaagse mediapersoonlijkheid die het van haar persoon moet hebben. Wie kan eigenlijk precies zeggen wat haar verdienste is? Is het haar vriendschap met Paris Hilton, de uitgelekte sextape van Kim met R&B zanger Ray J? Het is een andere start dan de slechte jeugd van Hitchcock en Di Caprio. Maar een half jaar na deze onthulling startte de realityserie ‘Keeping up with the Kardashians’ en groeide de ster van Kim sneller dan een komeet door de ruimte schiet. Ze trouwde met Kanye West en verwelkomde Bruce Jenner als stiefvader (en Caitlin als stiefmoeder). Recent introduceerde ze Kimoji, een app te koop à $1,99, met daarin emoticons van ondermeer haar gezicht en beroemde billen. Op een zeker moment werd deze app 9.000 keer per seconde gedownload, wat neerkomt op $1 miljoen per minuut. Wat haar verdienste is, weten we dan misschien niet te benoemen, maar haar verdiensten zijn in ieder geval noemenswaardig. Een beroemde uitspraak van Hitchcock luidt: “for me, cinema is not a slice of life, but a piece of cake”. Het verhaal van Kim Kardashian is dat ze beide gewoon combineert. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Carin van Oekel
Hoewel ik geen opvallende verschijning ben met te downloaden app en emoticons en volgens mijn ook niet echt een herkenbaar imago heb, en mijn verhaal lijkt op dat van anderen, is er in mijn leven toch een prettige mate van succes. Vooral als mens ben ik wel geslaagd. Ik denk omdat ik m'n best doe, reflecteer op mijn eigen gedrag, toegeef dat ik soms bang ben, van betekenis ben voor een ander en m'n steentje bijdraag. En dat allemaal op bescheiden schaal. Misschien dat dat het succes is?
Het artikel triggert mij in ieder geval Jeroen. Leuk ook om je zo tegen te komen. Het lijkt dat je bezig bent met een goede personal branding.....:-) En ... met succes!

Meer over Personal Branding