Opleiding: Opleidingskunde (post-HBO)
Deze praktijkgerichte blended opleiding is gericht op leren en ontwikkelen in organisaties. Na afloop kun je de meest recente theorieën en trends in de wereld van bedrijfsopleidingen toepassen.
Wil je werk maken van de ontwikkeling van medewerkers in organisaties? Ben je geïnteresseerd in hoe medewerkers door te leren tot betere prestaties komen? Deze praktijkgerichte blended opleiding is gericht op leren en ontwikkelen in organisaties. Je leert hoe je de opleidingsvraag, de gewenste resultaten voor de organisatie en de doelgroep analyseert. Ook vorm je je visie op leren en opleiden. Je ontdekt hoe je leerinterventies ontwerpt en ontwikkelt en hoe je de transfer van leren bevordert. Bovendien maak je kennis met het vakgebied didactiek. Na afloop kun je de meest recente theorieën en trends in de wereld van bedrijfsopleidingen toepassen.
Iedereen die werkzaam is in het veld van L&D/HRD en die zich bezighoudt met bedrijfsopleidingen of de ambitie heeft zich daarin te ontwikkelen. Denk aan (zelfstandig) opleidingskundigen, onderwijskundigen, trainers die zich willen verdiepen in organisatieleren, beleidsadviseurs of HR-adviseurs. In de opleiding ga je aan de slag met een praktijkopdracht in je eigen organisatie, daarom is het van belang dat je een (stage)werkplek hebt.
- Je weet wat de rol van de opleidingskundige inhoudt en hoe je deze rol pakt
- Je brengt de opleidingsnoodzaak in kaart met een behoefteonderzoek en taakanalyse
- Je maakt een ontwerpvoorstel dat aansluit bij de opleidingsvraag en de doelgroep
- Je adviseert over de inkoop van opleidingen met oog voor het rendement van leren
- Je formuleert je visie op leren en deelt deze op constructieve wijze met stakeholders
- Je stuurt het opleidingsproces van ontwerp tot uitvoering effectief aan
- Je beschikt over de didactische vaardigheden om online met offline leren in leertrajecten te combineren
- Je verwerkt inzichten over transfer en evaluatie in het ontwerp van je leertraject.
- Je draagt actief bij aan de ontwikkeling van medewerkers om hun kwaliteiten optimaal te benutten
Bijeenkomst 1 (online): Kick-off
- Kennismaken
- Start casus
- Uitleg programma en opdracht
Bijeenkomst 2: Jouw rol als opleidingskundige
- Verschillende (advies)rollen
- Van organisatiedoelen naar leer- en ontwikkeldoelen
- Opleidingsvraag en -noodzaak vaststellen
Bijeenkomst 3: Strategische analyse
- Analyseplan maken
- Uitvoeren analyse
- Het 8-velden model
Bijeenkomst 4 (online): Visie op leren
- Leertheorieën
- Visie op leren
- Leerprincipes
Bijeenkomst 5: Globaal design
- Leerdoelen formuleren
- Leerdoelen structureren
- Interne en externe consistentie
- Stakeholdermanagement
Bijeenkomst 6: Detail design
- Soorten detail design
- Werkvormen
- Ontwikkelen
Bijeenkomst 7 (online): Evaluatie & Transfer
- Evaluatiemodel
- Transfer
- Borging
Bijeenkomst 8: Implementatie
- Jouw rol tijdens implementatie
- Performance tracking
Bijeenkomst 9: Strategisch advies
- Opleidingsjaarplan
- Opleidingskundig projectmanagement
- Leercultuur
Bijeenkomst 10: Eindpresentatie & diploma uitreiking
- Presentaties
- Eindbeoordeling opdracht
- Diploma-uitreiking!
Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst krijg je toegang tot de ICM- leeromgeving en breng je je persoonlijke leerdoelen in kaart, voor jezelf én voor de docenten. Deze leerdoelen staan centraal tijdens de bijeenkomsten. De online leeromgeving ondersteunt je gedurende de gehele opleiding in het leerproces. Met onder meer digitale lesmaterialen, praktijkopdrachten, een forum en een ICM e-learningmodules.
De opleiding bestaat uit 10 bijeenkomsten, waarvan 3 online en 7 fysiek. Gedurende de opleiding worden de verschillende aspecten van het vakgebied opleidingskunde uitgediept. De opleiding wordt afgesloten met een presentatie over een gepersonaliseerde praktijkopdracht, waarvoor je tussentijds deelopdrachten maakt die ook tussentijds worden nagekeken. De eindpresentaties vinden plaats op de laatste dag van de opleiding.
De bijeenkomsten zijn zeer afwisselend en uitdagend. Je krijgt alle ruimte om eigen situaties in te brengen waarop je gerichte feedback krijgt. Hierdoor werk je continu aan je persoonlijke ontwikkeling als opleidingskundige. Vakliteratuur en de aanvullende informatie op de ICM-leeromgeving geven je inzicht in actuele opleidingskundige methodieken en technieken.
