Opleiding: NIMA B Marketingcommunicatie
Je wilt uitgroeien tot communicatiemanager van merken, producten of diensten. De opleiding NIMA B Marketingcommunicatie is daar de perfecte opleiding voor.
Tijdens de opleiding raak je thuis in alle dimensies van communicatiemanagement en verdiep je je specifiek in strategische marketingcommunicatie. Zo leer je onder meer analyses maken en onderzoeken interpreteren, theoretische modellen in de praktijk toepassen, doelgroepen helder in beeld brengen en de waarde en effectiviteit van media bepalen. Bovendien schrijf je zelf een realistisch marketingcommunicatieplan dat je presenteert en verdedigt tijdens het examen.
De opleiding past perfect bij mensen met een marketing- of communicatiefunctie (medewerker, adviseur, assistent etc.). Heb je een NIMA A diploma (Marketing of Communicatie) dan is deze opleiding het aangewezen vervolg in je ontwikkeling als communicatieprofessional.
Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.
• Je hebt brede en diepgaande kennis van het communicatievak
• Je bent een gelijkwaardige gesprekspartner voor management en directie
• Je zet communicatie op strategisch en tactisch niveau in voor jouw organisatie
• Je kunt communicatieactiviteiten verantwoorden
• Je hebt een operationeel marketingcommunicatieplan opgesteld
Module B1: Strategische Communicatie (6 dagen)
• Communicatiestrategieën
• Communicatieonderzoek
• Merk-, issue- en stakeholderanalyses
• Pers en Public Relations
• Crisiscommunicatie
• Marketingcommunicatie
• Corporate communicatie
• Interne communicatie
• Customer insights
• Mediakeuze en reclameplan
• Sponsoring
• Accountability
• Examentraining
Module B2: Specialisatie Marketingcommunicatie (3 dagen)
• Markten en doelgroepen segmenteren
• Positioneringsadvies
• Resultaatgericht inzetten van communicatie-instrumenten
• Consumentengedrag beïnvloeden
• Schrijven en presenteren van een operationeel marketingcommunicatieplan
De bijeenkomsten kenmerken zich door veel cases en oefeningen waardoor je thuis raakt in de materie. Tijdens de bijeenkomsten maakt de docent een heldere vertaalslag van de theorie naar de praktijk. Ook is er volop ruimte om ervaringen uit te wisselen met je medecursisten.
In de eerste module van de opleiding verruim je je visie op het vakgebied communicatie. De interne en externe communicatietheorieën en -concepten vertaal je naar je eigen werksituatie.
Na de eerste module kies je definitief je specialisatie. Je vervolgt vanaf dat moment de opleiding met je eigen specialisatiegroep en wordt de overige dagen begeleid door een deskundige uit het betreffende vakgebied. Gedurende de lessen werk je toe naar een tactisch/operationeel communicatieplan vanuit je eigen praktijksituatie.
Dit plan verdedig je tijdens de laatste bijeenkomst aan je docent in de vorm van een mondeling oefenmoment. Met de feedback scherp je jouw plan aan zodat je optimaal voorbereid bent voor het mondeling B2 examen van NIMA.
