Opleiding: Psychologie voor Managers (post-HBO)
In deze veelzijdige opleiding wordt je waardevolle kennis en inzichten vanuit de psychologie aangereikt. Je leert beter op teams en individuen in te spelen.
Meer dan ooit speelt psychologie een belangrijke rol in afdelingen en organisaties. Wil je meer inzicht krijgen in het gedrag van je medewerkers? Wil je weten waarom de ene werknemer anders reageert dan de andere werknemer in dezelfde situatie? En wil je weten waarom het gewenste gedrag soms niet tot stand komt in de realiteit? Dan is deze opleiding Psychologie voor Managers uitstekend geschikt voor jou. In deze veelzijdige opleiding wordt je waardevolle kennis en inzichten vanuit de psychologie aangereikt. Je leert beter op teams en individuen in te spelen. Je brengt jezelf en je organisatie naar een hoger niveau.
Iedereen die in een leidinggevende, coördinerende of adviserende rol werkzaam is en die geïnteresseerd is in het menselijke gedrag en op zoek is naar praktische en toepasbare kennis op dit gebied.
Zeker weten of dit bij je past? Doe een persoonlijke intake.
- Je vergroot je inzicht in het vakgebied van de psychologie
- Je vergroot je zelfinzicht
- Je bent in staat je mensen beter in te schatten en effectiever te handelen
- Je ontwikkelt je beoordelend vermogen en leert scherper waarnemen
- Je bent in staat bewuster in te spelen op verschillende mensen en situaties
- Je krijgt inzicht in het proces van groepsdynamica
- Je krijgt meer inzicht in hoe mensen leren en wat hun drijfveren en motieven zijn
- Je leert het potentieel van je werknemers beter te benutten
Dag 1: Ik als manager - Persoonlijkheid en perceptie
Kennismaking met de wereld van psychologie
Persoonlijkheid: waarom doen mensen wat ze doen?
Het verschil tussen waarnemen en perceptie
Oordeelvrij leren kijken
Dag 2: Ik als manager - Denken en voelen
Fouten in ons denken
Overtuigingen die in de weg zitten
Het nut van emoties
Emoties: van evolutionaire psychologie naar positieve psychologie
Dag 3: Als manager voor de ander - In beweging komen
Motivatie en uitstelgedrag: hoe zit dat precies?
Motivatietheorieën in de praktijk
Intrinsieke motivatie door positieve psychologie
Dag 4: Als manager voor de ander - Verbinden met de ander
Geweldloos communiceren
Leerstijlen
Sociaal leren en voorbeeldgedrag
Dag 5: Als manager in de organisatie - wisselwerking met de omgeving
Vanuit kracht bewegen in complexiteit
Teamontwikkeling
High performing teams
Waardensystemen
Dag 6: Afronden
Vasthouden van het geleerde
Jouw leerreis als manager
Leren van elkaar
Verdiepen
Voorafgaand aan de training krijg je toegang tot de interactieve ICM- leeromgeving en vindt een online intake plaats. Hierin breng je je persoonlijke leerdoelen in kaart, voor jezelf én voor de docent. Deze leerdoelen staan centraal tijdens de bijeenkomsten.
Tijdens de opleiding leg je aan de hand van diverse oefeningen, cases en praktijksituaties de relatie tussen de theorie en je eigen werksituatie.Tussen de bijeenkomsten door werk je aan praktijkopdrachten via de ICM-leeromgeving, die zo je leerproces ondersteunt. De opleiding wordt verzorgd door een ervaren deskundige uit de praktijk.
Na de opleiding hou je onbeperkt toegang tot de ICM-leeromgeving waar je veel extra materiaal ter verdieping en inspiratie vindt.
