Opleiding: Neuromarketing

Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek.

De laatste decennia is kennis over de werking van hersenen enorm toegenomen. We weten steeds meer hoe ons brein in elkaar zit en wat dit betekent voor het gedrag van mensen. Waarom doen mensen wat ze doen in bepaalde omstandigheden? En hoe kun je dit voorspellen?

Meer inzicht in deze bovenstaande vragen is interessant voor diverse vakgebieden, waaronder marketing en communicatie. Hoe kun je bijvoorbeeld gedrag van mensen beïnvloeden zodat ze overgaan op de aankoop van producten? Of zodat ze juist bepaald gedrag vermijden zoals het doel is van diverse overheidscampagnes? Hoe kun je patronen hierin ontdekken en je communicatie hierop afstemmen? M.a.w. wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Kennis van zowel gedrag als hersenen is hierbij belangrijk.

Neuromarketing is als vakgebied opgekomen als gevolg van twee ontwikkelingen:

  • Het toenemende besef dat mensen beperkt zicht hebben op hun eigen handelen en denken heeft de vraag opgeroepen naar andere onderzoeksmethoden. Onderzoeksmethoden waarbij de rol van irrationele en onbewuste automatische processen meer tot uiting komt.
  • Nieuwe technieken maken het mogelijke om processen in de hersenen te onderzoeken. Hersenen zijn hierdoor 'hot’: men doet enorm veel onderzoek naar hersenen, vooral in de gezondheidszorg en op universiteiten.

Neuromarketing claimt dat men door het gebruik van hersenonderzoekstechnieken de rol van het irrationele en onbewuste naar boven kan halen. In de cursus onderzoeken we of deze claim klopt. Na het volgen van deze cursus weet je wat de werking en toepassing van neuromarketing en andere sociaal-psychologische mechanismen zijn, wat voordelen en beperkingen ervan zijn, en wat je er wel en niet mee kunt in de communicatie- en marketingpraktijk.

Om deze post-bachelorcursus te volgen heb je minimaal een hbo-niveau en 2 jaar werkervaring nodig.
Heb je wel een hbo-niveau, maar nog geen 2 jaar werkervaring? Meld je dan aan voor de cursus voor pas afgestudeerden.

De cursusinhoud is voor beide groepen hetzelfde, maar toegespitst op de specifieke doelgroep. Er is een selectie voor de toelating. Graag ontvangen we je cv.

Meer...
€1.495
Vrij van BTW
Beoordeling
8.0 (2)
Aangeboden door
Hogeschool Utrecht - Centrum voor Communicatie & Journalistiek (CCJ)
Onderwerp
Neuromarketing
Niveau
HBO
Duur
doorlooptijd over 3,5 maanden maandagavond 8 oktober 2018 t/m 28 januari 2019 van 19:00 - 22:00 uur. Locatie: Domstad Utrecht schoolvakanties vrij!
Looptijd
4 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 12
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
CRKBO en BTW-vrijstelling
Levenlangleren Krediet
Tel mee met Taal subsidie