Opleiding: Android Programmeren
In de cursus Android Programmeren leren de deelnemers app development voor het Android operating system voor mobile devices.Android Overview
De cursus Android Programmeren gaat van start met een globaal overzicht van het Android operating system dat gebaseerd is op een aangepaste Linux kernel. Ook wordt besproken hoe Android verschilt van andere platformen.
Main Building Blocks
Vervolgens komen de voornaamste bouwstenen van Android apps aan de orde zoals activities, views, intents, services, content providers, fragments en het AndroidManifest.xml.
Activities and UI
De UI kan in Android worden gerealiseerd met gebruik van fragments en xml layout, maar in de nieuwere Android versies wordt het UI met composable functies gerealiseerd. Beide manieren worden in de cursus Android Programmeren besproken met nadruk op de laatste.
Preferences and Files
Ook Preferences staan op het programma van de cursus Android Programmeren waaronder het schrijven en lezen van shared preferences. Tevens wordt aandacht besteed aan het lezen en schrijven van files naar interne en externe opslag faciliteiten.
Advanced UI
Verder staan Advanced User Interfaces die gebruik maken van complexe componenten en hun interactie op het programma. Hierbij komen Design Patterns zoals het MVVM of MVI Pattern en observable data types met live data aan bod.
Device Support
Best practices, debuggen en testen van apps op devices komen eveneens aan de orde. In de cursus Android Programmeren wordt de nieuwste versie van het Android OS gebruikt met Android Studio als IDE en emulatoren voor devices.
SQL Database
Het lokaal opslaan van gegevens in een SQLite database passeert ook de revue. Hierbij komt het werken met cursors voor inserts en updates aan de orde. Design Patterns voor data opslag zoals het DAO (Data Access Objects) Pattern en ViewHolder Pattern worden eveneens besproken.
Content Providers en Multimedia
Tenslotte wordt ingegaan op content providers met diverse MIME types en de support voor multimedia zoals audio en video.
Doelgroep Cursus Android Programmeren
De cursus Android Programmeren is bestemd voor ervaren Java developers die willen leren hoe apps voor Android geprogrammeerd kunnen worden met Java of Kotlin.
Voorkennis Android Programmeren
Om aan de cursus Android Programmeren te kunnen deelnemen is kennis van en ervaring met programmeren in Java of Kotlin vereist.
Uitvoering Training Android Programmeren
De theorie wordt behandeld aan de hand van presentatie slides. Demo's zorgen voor een illustratieve toelichting op de behandelde concepten. De theorie wordt afgewisseld met oefeningen. De cursustijden zijn van 9.30 tot 16.30.
Certificering Android Programmeren
De deelnemers krijgen na het goed doorlopen van de cursus een officieel certificaat Android Programmeren.
Modules
Module 1 : Android Overview
- Android Stack
- Android Architecture
- Java versus Kotlin
- Dissecting Android apps
- Building blocks
- Debugging and Testing
- Android Security
- The manifest file
- Layout resource
- Running your app on Emulator
Module 2 : Main Building Blocks
- Activities
- Activity lifecycle
- Destroy the Activity
- Pause Your Activity
- Resume Your Activity
- Stop Your Activity
- Intents
- Services
- Content Providers
- Broadcast Receivers
Module 3 : Activities and UI
- Understand the Lifecycle Callbacks
- Specify Your App's Launcher Activity
- Create a New Instance
- Start/Restart Your Activity
- XML Layout
- Fragments
- Composable Functions
- Views and Layouts
- Common UI Components
- Handling User Events
Module 4 : Preferences and Files
- Get a Handle to a SharedPreferences
- Write to Shared Preferences
- Read from Shared Preferences
- Choose Internal or External Storage
- Obtain Permissions for External Storage
- Save a File on Internal Storage
- Save a File on External Storage
- Query Free Space
Module 5 : Advanced UI
- Selection Components
- Adapters
- Complex UI Components
- MVVM and MVI Pattern
- Observable Data Types
- Building UI for Performance
- Menus and Dialogs
- Graphics and Animations
Module 6 : Device Support
- Create Locale Directories
- String Files
- Use the String Resources
- Create Different Bitmaps
- Minimum and Target API Levels
- Debugging and Testing
- Use Platform Styles
- Use Platform Themes
Module 7 : SQL Database
- Introducing SQLite
- Creating a Database
- Opening and Closing a Database
- Working with Cursors
- Inserts, Updates and Deletes
- DAO en ViewHolder Patterns
Module 8 : Content Providers
- Content provider MIME types
- Searching for Content
- Adding Content
- Changing Content
- Removing Content
- Working with Content Files
Module 9 : Multimedia in Android
- Multimedia Support
- Audio formats
- Jet Player
- Simple Media Playback
- Supported Video Formats
- Simple Video Playback

