Opleiding: De communicatieve organisatie - Interne communicatie
Schandalen: razendsnel gaat het de organisatie rond of zelfs de hele wereld over. Het verschil tussen binnen en buiten vervaagt, omdat reputaties al lang niet meer kunnen worden gestuurd door persberichten en geplande momenten van ‘zenden’. Wat wél bijdraagt aan een goede reputatie, is het gedrag van medewerkers. Hoe stuur je dat gedrag op bijvoorbeeld social media, dat bepalend is voor het imago en succes?
Deze cursus laat je zien hoe je met interne communicatie kunt bijdragen aan het succes van je organisatie of bedrijf. Je analyseert je organisatie en haar omgeving en gaat op zoek naar de relevante spelers. Je experimenteert met verschillende rollen die je als communicatieprofessional kunt innemen en middelen die je kunt inzetten. Veel aandacht is er daarbij voor (cultuur)veranderingen en het mate waarin je gedrag kunt beïnvloeden. We bespreken de toevoegde waarde van de interne communicatieprofessional bij een verander proces en de manier waarop je die rol op je kunt pakken.
In deze cursus gebruiken we theorieën over organisatieveranderingen, cultuur en organisatie-identiteit. Het accent van de cursus ligt op de toepasbaarheid in je eigen praktijksituatie. Je analyseert de eigen situatie, formuleert verbetervoorstellen en ontwikkelt zo gaandeweg een opzet of actieplan voor je eigen organisatie. En dat omvat meer dan alleen het inzetten van een aantal middelen! Oefeningen, feedback en reflectie in de groep en met de docent helpen je duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde van interne communicatie is in de organisatie.
