Opleiding: Informatief schrijven
Glashelder en overtuigend schrijven voor een breed publiek? Dat leer je in de cursus Informatief schrijven.
Hoe leesbaar vinden je lezers jouw teksten? Wat maakt teksten leesbaarder? Je weet misschien dat je zinnen beter niet te lang maakt en dat een actieve formulering beter werkt dan een passieve, maar ken je alle technieken waarmee je teksten leesbaarder maakt?
Glasheldere teksten zijn belangrijk omdat je zo informatie overbrengt. Maar ook als je lezers wilt overtuigen, wilt aanzetten tot actie of wilt verleiden tot nadenken, is helderheid essentieel. Maak je teksten helderder met soms verrassend eenvoudige ingrepen. Je lezer laat zich daarna overtuigen. Lezers vragen heldere teksten.
Leer heldere teksten schrijven met een effectieve structuur. Verstevig je grip op het schrijfproces en leer schrijfblokkades omzeilen doordat je bewust bekwaam schrijft. Schrijf informatieve teksten voor een brede lezersgroep – op journalistieke leest geschoeid.
Opleidingsinhoud
Een informatieve tekst is leesbaar geschreven, boeit de lezer, past bij de doelgroep, heeft een effectieve structuur en is overtuigend.
In de cursus Informatief schrijven ligt de focus op twee van deze eisen, namelijk: leesbaarheid en structuur.
Wat leer je?
- glashelder schrijven
- de begrippen basisuitspraak, kernzin en alineaondersteuning kennen
- de leesbaarheid van uw tekst vergroten door de samenhang tussen basisuitspraak, kernzin en alineaondersteuning te vergroten
- welke effecten de plaats van kernzinnen heeft op de leesbaarheid
- verbindingswoorden effectiever inzetten
- de eenheid in een tekst (en binnen alinea's) vergroten
- het verschil kennen tussen een schrijfstructuur en een leesstructuur
- vanaf het allereerste moment tot het moment dat je tekst klaar is rekening houden met de wensen van je lezer (of daar desgewenst juist van afwijken)
- hoe je informatie structureert op een manier die voor jou als schrijver het beste past en hoe je informatie structureert op een manier die het beste aansluit bij de lezer
- hoe het brein van de lezer betekenis geeft aan je tekst
- 14 leesbaarheidskillers kennen en je leert ze vermijden (van passieve formuleringen tot te lange zinnen)
- wat maakt je tekst overtuigend?
- al aan het begin van het schrijfproces rekening houden met de wensen van je lezer
Deze cursus, of een combinatie met (delen uit) andere schrijfcursussen, bieden wij ook op maat gemaakt voor jouw organisatie. Vraag de brochure aan en vermeld 'in-company' bij "Heb je nog vragen?'. De contactpersoon Martine Leijding van Hogeschool Utrecht neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.