Opleiding: Business Development & Innovation (Post HBO)

Deze Post HBO opleiding duurt 3 maanden en omvat 10 colleges van 3 uur. De kosten bedragen 3895 euro. U volgt de opleiding met 10-15 deelnemers. Geïnteresseerd? Neem contact op met UBS om uw leerbe...

De aandachtsspanne van de consument is schaars. Om de consument van vandaag de dag te overtuigen van uw product of dienst, is toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen erg belangrijk. Om producten te kunnen produceren die dit in zich dragen, is creativiteit, innovatiekracht en time-to-market van levensbelang. Met behulp van nieuwe kennis en inzichten op het gebied van business development en innovatie in deze Post HBO opleiding, kunt u de vernieuwingsstrijd aan om de consument uiteindelijk weer voor u te winnen.
Onderwerpen

* Welke ontwikkelingen zijn er binnen business development en innovatie?
* Hoe kan ik een effectieve innovatie- en developmentstrategie formuleren?
* Bouw van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
* Hoe de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?
* Welke rol spelen leadership, verandermanagement en cultuur bij innovatie?
* Welke vaardigheden zijn vereist om vernieuwingen door te kunnen voeren?
* Hoe meet ik de effectiviteit van de business innovatiestrategie?
Resultaat
Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovationstrategie. U bent in staat...

De Post HBO opleiding Business Development & Innovatie is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business development en business innovation. De opleiding is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter ...

Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovationstrategie. U bent in staat om tot een strategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfs- en marketingstrategie. U weet hoe u een effectief innovatieproces kunt opstarten en hoe u creativiteit en innovatie tot volle bloei kunt laten komen. U bent op de hoogte van de (on)mogelijkheden die bepaalde managementstijlen hebben voor het welslagen van innovatieprocessen.U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. U bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe u een succesvolle implementatie kunt doorvoeren. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development en de mogelijkheden die dit geeft voor het vermarkten van een onderscheidend product met voldoende toegevoegde waarde.

De Post HBO opleiding ‘Business Development & Innovatie’ duurt ongeveer 3 maanden en omvat 10 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met 10-15 deelnemers op locatie. Hierin volgt u colleges, werkt aan opdrachten en schrijft ter afronding een referaat. De colleges vinden deels in de middag en deels in de avonduren plaats.Dag 1: Strategisch management en business model innovation (college 1 en 2)
Tijdens deze dag leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert tot slot welke stappen er nodig zijn voor een succesvolle uitrol, hoe u een juiste innovatiestrategie kunt samenstellen en hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces.
Dag 2: Innovatie management en business development (college 3 en 4)
Tijdens deze dag leert hoe u uw innovatiestrategie verder kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en checklists over business development uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market. Tot slot krijgt u nieuwe kennis over integratie- en implementatie issues inzake de nieuwe innovatiestrategie.
Dag 3: Bedrijfscultuur en verandermanagement (college 5 en 6)
Tijdens deze dag leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw new businessstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Onderwerpen die verder aan bod komen zijn: HR-management, internal branding, kennisdeling en motivatie-, inspiratie en coachingvaardigheden. Tot slot wordt er gefocust op het meten, analyseren en managen van het veranderingsproces.
Dag 4: Leadership in business development projecten (college 7 en 8)
Tijdens deze dag leert u welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Wat maakt hen tot winnaars op het gebied van businesss development en wat onderscheidt hen van de concurrentie? Andere vragen die worden beantwoordt: Welke managementstijlen zijn het effectiefst in welke bedrijfsomgevingen en welke stijl zou voor uw situatie het best passen? U krijgt inzicht in uw huidige managementvaardigheden en wordt bijgespijkerd op deelaspecten. Tot slot krijgt u aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle business development projecten en -implementaties.
Dag 5: Implementatie new businessbeleid (college 9 en 10)
Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw innovatieteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt gestuurd, welke metrics worden gehanteerd, wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden, hoe gaat u hiermee om, hoe werken bepaalde analytics-programma’s en hoe dragen behaalde resultaten bij aan het totaal?

De kwantificering van beleid staat centraal tijdens deze Post HBO opleiding Business Development & Innovatie. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding/ referaat wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding.

[9] “De feedback op ons referaat en de specifieke vragen door Arend Jan Majoor heb ik als waardevol ervaren. Dit gaf mij dikwijls een ander inzicht op onze situatie. Erg leuk was ook de presentatie en de inspirerende cases “

[8,5] “Goed om vanuit verschillende invalshoeken en ervaringen opleiding te krijgen op dit gebied. Het technische deel hebben we goed kunnen toepassen in het referaat. Daarbij wel de opmerking dat er meer duidelijkheid verschaft kan worden over wat er nu precies verwac...

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learningCollegedata: opleiding start donderdag 9 oktober 2025.
College 1 + 2: Donderdag 9 oktober 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 3 + 4: Donderdag 30 oktober 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 5 + 6: Donderdag 13 november 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 7 + 8: Donderdag 27 november 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 9 + 10: Donderdag 11 december 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 15 januari 2026
College 1 + 2: Donderdag 15 januari2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 3 + 4: Donderdag 29 januari 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 5 + 6: Donderdag 12 februari 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 7 + 8: Donderdag 26 februari 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 9 + 10: Donderdag 12 maart 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 19 maart 2026
College 1 + 2: Donderdag 19 maart 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 3 + 4: Donderdag 2 april 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 5 + 6: Donderdag 16 april 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 7 + 8: Donderdag 7 mei 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
College 9 + 10: Donderdag 21 mei 2026 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Meer...
€3.895
ex. BTW
Beoordeling
8.1 (13)
Aangeboden door
Utrecht Business School
Onderwerp
Business development
Innovatie
Niveau
Duur
5 dagen
Looptijd
40 dagen
Taal
nl
Type product
opleiding
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 15
Tijdstip
Overdag, Avond
Tijden en locaties
Utrecht
do 15 jan. 2026
Utrecht
do 19 mrt. 2026