Opleiding: Cursus Scrum voor marketing
Inleiding
Scrum is vooral in de ICT een veel gebruikte succesvolle methode die je ondersteunt om met een team doelgericht te werken aan grote, complexe projecten die tijdens de looptijd aan verandering onderhevig zijn. Scrum werkt op basis van het opdelen van een groot project in hapklare brokken. Binnen marketing is dat bijvoorbeeld het optimaliseren van conversie op een website. Het marketingteam werkt in korte sprints van twee tot vier weken samen aan een afgerond, meetbaar en bruikbaar deelresultaat. Dit zijn bijvoorbeeld bepaalde functionaliteiten die toegevoegd of verbeterd moeten worden om direct meer omzet te genereren. De Product Owner geeft in dit proces de prioriteiten aan, waarna het team zelfsturend werkt om alle deelresultaten binnen de gestelde sprinttijd af te ronden.
Tijdens de cursus
Tijdens de Cursus Scrum voor marketing leer je precies wat scrum is en hoe deze methode werkt binnen een marketingomgeving. Je leert de verschillende rollen binnen scrum onderscheiden, hoe je begint met je eerste sprintplanning en je maakt een praktisch plan van aanpak om scrum binnen jouw eigen marketingafdeling toe te passen.
Resultaat
Na afloop van de Cursus Scrum voor marketing :
- heb je inzicht in de toepassing van scrum specifiek voor marketing
- benader je de markt (nog beter) vanuit de vraag van de klant
- heb je met het plan van aanpak een praktische vertaalslag gemaakt van de scrumtheorie op jouw praktijksituatie
De Cursus Scrum voor marketing is specifiek gericht op de toepassing van Scrum binnen een marketingafdeling. De volgende modulen komen aan bod:
Introductie Scrum
- wat is Scrum en hoe werkt het?
Scrummethode toepassen in marketing
- Praktijktoepassingen Scrum binnen marketingafdelingen
Artifacts en Backlogs
- Product backlog
- Sprint backlog
- Release / Sprint burn down
Rollen binnen scrum
- Scrum Master
- Product Owner
- Team
- Stakeholders
Meetings
- Daily Scrum
- Sprint planning
- Sprint review
- Sprint retrospective
Praktijkcase
Hoe werkt scrum voor jouw marketingafdeling? Tijdens de Cursus Scrum voor marketing werk je aan een praktisch plan van aanpak om de scrummethode op jouw afdeling toe te passen. Zo maak je direct de vertaalslag naar jouw eigen praktijk!