Opleiding: Conflicthantering
Het leven zit doorgaans vol conflictmatigheden. De tegengestelde belangen die wij hebben en de druk waaronder wij soms staan, maakt dat wij allemaal weleens in een conflict op ons werk verzeild raken. De basis van een conflict is veelal een meningsverschil. Een conflict ontstaat wanneer mensen niet meer naar elkaar luisteren en hierdoor niet tot een oplossing komen. De manier waarop mensen hiermee omgaan verschilt en varieert van hoog conflictmatig gedrag tot conflictvermijdend gedrag. In de training “Conflicthantering” behandelen wij op basis van concrete praktijksituaties een reeks conflict- en gedragsstijlen en leer je hoe je op een effectieve wijze met conflicten omgaat.
Iets voor jou
De training “Conflicthantering” is bestemd voor diegene die met regelmaat in conflictmatige situaties verzeild raakt op het werk of deze juist op alle mogelijke manieren probeert te vermijden. Ook als je als begeleider conflictsituaties probeert op te lossen is deze training aan te bevelen.
Resultaat
Je hebt geleerd hoe conflicten ontstaan en hoe deze escaleren, maar ook hoe deze de-escaleren. Daarnaast ben je bewust van je manier van handelen en communiceren tijdens dreigende conflictsituaties op je werk. Je bent in staat effectief om te gaan met weerstand. Ook ben je in staat op een heldere manier je belangen te verwoorden. Je leert effectief en empathisch te luisteren en handelen. Tot slot heb je geleerd hoe je overtuigend en daadkrachtig beïnvloedt.
Programma
Dag 1
09:30 Start training
- Wat is een conflict?
- De belangrijkste veroorzakers van een conflict.
- Je verbale en non-verbale reactie bij een dreigend conflict.
- De verschillende fases van conflictescalatie.
- Wat gebeurt er tijdens een conflict in ons brein?
- Achterliggende belangen en emoties tijdens conflicten.
- Het belang en effect van een goed ontwikkeld emotioneel vermogen.
- Voor de tussenliggende periode: het uitwerken van actiepunten.
17:00 Einde training
Dag 2
09:30 Start training
- Terugkoppeling tussenliggende periode: wat ging goed en waar liggen verbeterpunten?
- Verschillende conflict- en gedragsstijlen.
- Proactief handelen bij een conflict.
- Interacties vanuit verschillende posities.
- Gesprekken sturen en terugbrengen naar de kern en de essentie.
- Diverse communicatietechnieken tijdens conflictsituaties.
- Het creëren van wederzijds commitment: winnen zonder verliezers.
- Voor na de training: het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan.
17:00 Einde training
Werkwijze
Stap 1. Je start met een intake
Voorafgaand aan de training vindt een online intake plaats. Je kunt er tevens voor kiezen om je intake telefonisch toe te lichten. Op basis van de intake delen wij je in bij een trainingsgroep met overeenkomstige achtergrond, leerdoelen en aandachtspunten.
Stap 2. Je volgt een inspirerende en interactieve training
De tweedaagse training “Conflicthantering” wordt verspreid over een periode van twee weken gegeven. Het trainingsprogramma kenmerkt zich door inspirerende inleidingen, die gevolgd worden door theoretische inzichten en praktijkgerichte opdrachten. Plenaire sessies worden afgewisseld met het uitwerken van opdrachten in subgroepen. Het trainingsprogramma is zo opgezet dat je met en van elkaar leert. Aan het einde van elke trainingsdag evalueer je samen met de trainer of jouw beoogde leerresultaten behaald zijn. Vervolgens stem je de opdrachten af die je in de tussenliggende periode gaat uitvoeren en waar eventuele aandachtspunten voor de volgende dag liggen. Je rondt de training af met een eindevaluatie.
Stap 3. Een jaar lang toegang tot je Online Learning Platform
Vanaf je eerste trainingsdag bieden wij je de mogelijkheid om ondersteuning te krijgen bij het in de praktijk brengen van de kennis en inzichten die je opdoet tijdens de training. Middels het Online Learning Platform, jouw persoonlijke leeromgeving, kun je op de momenten dat het jou het beste uitkomt leren. Via de YEARTH app, je tablet of computer kun je artikelen lezen, extra informatie aanvragen, maar ook ondersteuning ontvangen van je trainer.
Over je trainer
De training wordt gegeven door een ervaren gedrags- en communicatietrainer. Onze trainers zijn mensen met een gedegen opleiding en ruime praktijkervaring. Ieder binnen zijn of haar specialisatie. Door hun jarenlange ervaring begrijpen zij wat er leeft binnen jouw vakgebied. YEARTH trainers kenmerken zich door hun aanpak; positief confronterend, sterk analytisch, gedragsspecialisten, wars van trucjes, een flinke dosis praktijk- en trainerservaring en een focus op samen met deelnemers het hoogst mogelijke resultaat behalen.