Opleiding: Het "keukentafelgesprek" en versterken van sociale netwerken
Training “Het voeren van een “keukentafelgesprek” en het toepassen van sociale netwerkstrategieën”
De invoering van de WMO, de veranderingen in de AWBZ, de transitie in de jeugdzorg hebben tot gevolg dat de nadruk in de hulpverlening komt te liggen op de zelfredzaamheid van de cliënt en het inzetten van zijn/haar sociale netwerk: de zogenoemde Kanteling. Hulpverleners vestigen zich in de wijk, stimuleren eigen kracht van de burger, werken resultaatgericht en verstevigen bestaande netwerken of zetten nieuwe netwerken op.
Doelgroep
Wmo-consulenten, professionals van maatschappelijke organisaties als zorgloketmedewerkers, ouderenadviseurs, consulenten, maatschappelijk werkers, sociale raadslieden , jeugdhulpverleners, MBO+ en HBO niveau
De training bestaat uit twee delen:
1. Het voeren van een “ keukentafelgesprek”: In dit gesprek brengt de consulent, hulpverlener de vragen, problemen en mogelijkheden van de klant en zijn/haar netwerk ten aanzien van verschillende leefgebieden als lichamelijke en psychische gezondheid, inkomen, maatschappelijke participatie, huisvesting in kaart. Hij/zij motiveert de klant om zelf de regie te nemen voor zover mogelijk en eigen netwerken te onderzoeken en in te zetten. Aan het eind van het gesprek is er een eerste plan van aanpak, SMART geformuleerd.
Onderwerpen in de training: vraagverheldering, motiveren (motiverende gesprekstechnieken) en stimuleren, verantwoordelijkheid laten waar deze hoort, grenzen kennen en kunnen aangeven, oplossingsgericht werken, coachen, omgaan met weerstand en heftige emoties, eigen emoties controleren, proactief handelen, creatief denken, resultaatgericht werken, onderhandelen., samenwerken met andere professionals, vertrouwen bieden en gebruikmaken van sociale media.
2. Kennis vergaren over en oefenen met het opzetten en versterken van sociale netwerken. In dit onderdeel komt aan de orde welke sociale netwerken ingezet kunnen worden en hoe je dit kunt helpen versterken, organiseren en begeleiden. Vormen zijn huiskamerbijeenkomsten, het Familienetwerkberaad en de Eigen kracht conferentie. Welke vorm ingezet wordt is afhankelijk van de vraag. Aan de hand van casuïstiek zetten we in de vorm van een rollenspel een beraad of conferentie neer.
Resultaat
Na de training zijn de deelnemers zich bewust van welke vaardigheden van belang zijn bij deze “nieuwe” manier van werken. Zij weten hoe een effectief “keukentafelgesprek” te voeren waarin de vragen van de cliënt duidelijk worden, netwerken in kaart gebracht zijn en een eerste plan van aanpak gemaakt is.
Zij hebben kennis van verschillende sociale netwerkstrategieën en hebben geoefend met het organiseren van een sociaal netwerk.
Het trainingsprogramma en de werkwijze
De leerdoelen en het programma worden definitief in overleg met de opdrachtgever bepaald. Om tot een maatgerichte training te komen sturen we voor de training een inventarisatieformulier naar de deelnemers. Na ontvangst van de ingevulde formulieren doet de trainer een voorstel voor een programma en stuurt dit naar de opdrachtgever. Hierna wordt in overleg met de opdrachtgever het definitieve programma vastgesteld.
De theorie wordt ondersteund door filmpjes, oefeningen en simulaties uit de praktijk. Tijdens de tweedaagse training maken we gedurende een dagdeel gebruik van een ervaren trainingsacteur.
Duur van de training
De duur van de training is afhankelijk van de leerdoelen. Deze training duurt minimaal twee dagen.
Het aantal deelnemers
Het maximum aantal deelnemers is twaalf.