Gemeente Amsterdam verlengt deelscootervergunningen en werkt aan regionaal systeem voor deelmobiliteit

De gemeente Amsterdam wil de vergunningen voor elektrische deelscooters van Check en Felyx met een jaar verlengen. Dat staat in een brief van wethouder Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst aan de gemeenteraad. De verlenging geldt vanaf april 2026 en moet zorgen voor continuïteit in het aanbod van deelmobiliteit.

Deelscooters

Volgens de evaluatie van 2024-2025 zijn deelscooters uitgegroeid tot het meest gebruikte deelvoertuig in Amsterdam, met ruim 2 miljoen ritten per jaar. Het gebruik is de afgelopen twee jaar bijna verdubbeld in stadsdelen als Nieuw-West, Noord, Zuidoost en Weesp. Ongeveer 70 procent van de ritten wordt gemaakt door Amsterdammers zelf. Ruim een kwart van de ritten wordt gecombineerd met het openbaar vervoer. “De deelscooter functioneert naar tevredenheid. De overlast is beperkt en het aantal klachten neemt af,” aldus Van der Horst.

Het maximumaantal deelscooters blijft voorlopig 1.500. Die verhoging van 1.200 naar 1.500 eerder dit jaar verliep zonder problemen. Door de scooters slim te verdelen over de stad en parkeeroverlast te beperken via digitale vakken en buurthubs, blijft het systeem volgens de gemeente goed beheersbaar.

Deelbakfietsen

Voor deelbakfietsen kiest de gemeente voor een andere koers. Er komt geen stadsbreed systeem met gemeentelijke subsidies, maar een “vraagvolgende aanpak”. Dat betekent dat aanbieders bakfietsen kunnen plaatsen waar daadwerkelijk vraag is. Daarbij blijft ruimte voor buurtinitiatieven en coöperaties om samen bakfietsen te delen. Op basis van onze eigen ervaringen, ervaringen van de gemeenten Utrecht en Den Haag, een onlangs gehouden Europese marktconsultatie en verdiepende gesprekken met aanbieders ziet de wethouder op korte termijn geen mogelijkheden voor een systeem met deelbakfietsen in alle buurten zonder een (jaarlijkse) financiële gemeentelijke bijdrage

Deelfietsen

Voor deelfietsen in buurthubs komt er per april 2026 een tijdelijke stop. De huidige ontheffing wordt niet verlengd. In plaats daarvan werkt Amsterdam samen met de Vervoerregio Amsterdam aan een regionaal systeem voor deelscooters en deelfietsen. Dit regionale systeem moet in 2026 worden uitgewerkt en in 2027 van start gaan.

Een regionaal systeem heeft volgens de wethouder veel voordelen: het zorgt voor één uniforme aanpak, minder uitvoeringslasten voor gemeenten en meer gemak voor gebruikers die zich over gemeentegrenzen verplaatsen. “Deelvervoer hoort bij de moderne stad. Met een regionaal systeem kunnen we het betaalbaar, overzichtelijk en duurzaam organiseren,” aldus de wethouder.

Over de toekomst van deelauto's zegt de brief van de wethouder overigens niets...

 

Lees ook: Deelmobiliteit in 2024: minder aanbod

Lees ook: Amsterdam stopt met plannen voor een stadsbrede uitrol deelfietsen

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE  >>

Als u 3 of meer artikelen per jaar schrijft, ontvangt u een gratis pro-abonnement twv €200,--