Opleiding: HBO Diversiteit en inclusie op de werkvloer (Online Zelfstudie)
Wil je bijdragen aan een inclusieve en diverse werkvloer waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt? Met de opleiding HBO Diversiteit en inclusie op de werkvloer ontwikkel je diepgaande kennis over begrippen als diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, en leer je hoe je deze concreet toepast binnen organisaties. Je verdiept je in wet- en regelgeving rondom gelijke kansen en non-discriminatie en ontdekt hoe cultuur en communicatie een rol spelen in samenwerking en begrip. Je leert hoe je psychologische veiligheid creëert, zodat collega’s zich durven uitspreken en zichzelf kunnen zijn. Inclusief leiderschap en HR-beleid staan centraal, waarbij je strategieën ontwikkelt om diversiteit duurzaam te verankeren in organisatiestructuren. Je krijgt inzicht in teamdynamiek, groepsprocessen en de invloed van identiteit, terwijl je door zelfreflectie je eigen rol kritisch bekijkt. Met kennis van beleid en verandermanagement weet je hoe je verandering in gang zet en begeleidt. Via praktijkgericht onderzoek koppel je theorie aan echte werksituaties, zodat je leert wat wél werkt. Deze opleiding geeft je de tools en inzichten om organisaties inclusiever te maken en duurzame impact te realiseren. Kies voor HBO Diversiteit en inclusie op de werkvloer en word de drijvende kracht achter sociale verandering binnen jouw werkomgeving.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Het begrippenkader rondom diversiteit en inclusie begrijpen en toepassen
- Relevante wet- en regelgeving op het gebied van inclusie herkennen en naleven
- Culturele verschillen en communicatiestijlen herkennen en hanteren
- Psychologische veiligheid bevorderen binnen teams en organisaties
- Principes van inclusief leiderschap herkennen en toepassen
- HR-beleid ontwikkelen met aandacht voor inclusiviteit
- Teamdynamiek en groepsprocessen analyseren vanuit inclusieperspectief
- Zelfreflectie toepassen op eigen identiteit en gedrag binnen diverse werkomgevingen
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Begrippenkader diversiteit en inclusie- Definiëren van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid
- Herkennen van zichtbare en onzichtbare verschillen
- Uitleggen van intersectionaliteit
- Onderscheiden van culturele, sociale, gender- en leeftijdsdiversiteit
- Inzicht in inclusie als strategisch organisatiethema
- Verklaren van de relatie tussen diversiteit en teamdynamiek
- Herkennen van privileges en machtsstructuren
- Toepassen van het verschil tussen gelijke behandeling en gelijke kansen
- Onderzoeken van diversiteitsvraagstukken binnen organisaties
- Interpreteren van maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van inclusie
- Onderzoeken van diversiteitsvraagstukken binnen organisaties
- Toepassen van het verschil tussen gelijke behandeling en gelijke kansen
- Herkennen van privileges en machtsstructuren
- Verklaren van de relatie tussen diversiteit en teamdynamiek
- Inzicht in inclusie als strategisch organisatiethema
- Onderscheiden van culturele, sociale, gender- en leeftijdsdiversiteit
- Uitleggen van intersectionaliteit
- Herkennen van zichtbare en onzichtbare verschillen
Inhoud van Les 2
Wet- en regelgeving- Toepassen van de Algemene wet gelijke behandeling
- Inzicht in Europese regelgeving over non-discriminatie
- Uitleggen van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte
- Herkennen van discriminatie op de werkvloer
- Analyseren van meldingsprocedures bij ongelijke behandeling
- Interpreteren van cao-afspraken rondom inclusiviteit
- Adviseren over naleving van wetgeving binnen HR-beleid
- Toepassen van richtlijnen bij werving en selectie
- Beschrijven van rol van de Inspectie SZW bij handhaving
- Opstellen van beleidsvoorstellen die voldoen aan wetgeving
- Beschrijven van rol van de Inspectie SZW bij handhaving
- Toepassen van richtlijnen bij werving en selectie
- Adviseren over naleving van wetgeving binnen HR-beleid
- Interpreteren van cao-afspraken rondom inclusiviteit
- Analyseren van meldingsprocedures bij ongelijke behandeling
- Herkennen van discriminatie op de werkvloer
- Uitleggen van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte
- Inzicht in Europese regelgeving over non-discriminatie
Inhoud van Les 3
Cultuur en communicatie- Interpreteren van culturele waarden en normen
- Herkennen van cultuurverschillen in communicatie
- Toepassen van interculturele communicatiemodellen (zoals Hofstede, Hall)
- Beoordelen van misverstanden in crossculturele interactie
- Bewustwording van eigen culturele bril
- Analyseren van non-verbale communicatie in een diverse werkomgeving
- Oefenen met inclusieve communicatievormen
- Vermijden van stereotypen en vooroordelen in gesprekken
- Leiden van gesprekken over gevoelige thema’s
- Toepassen van feedbacktechnieken in een diverse context
- Leiden van gesprekken over gevoelige thema’s
- Vermijden van stereotypen en vooroordelen in gesprekken
- Oefenen met inclusieve communicatievormen
- Analyseren van non-verbale communicatie in een diverse werkomgeving
- Bewustwording van eigen culturele bril
- Beoordelen van misverstanden in crossculturele interactie
- Toepassen van interculturele communicatiemodellen (zoals Hofstede, Hall)
- Herkennen van cultuurverschillen in communicatie
Inhoud van Les 4
Psychologische veiligheid- Definiëren van psychologische veiligheid
- Herkennen van signalen van uitsluiting op de werkvloer
- Toepassen van gedragscodes en omgangsvormen
- Beoordelen van de rol van leidinggevenden in het creëren van veiligheid
- Inzetten van teaminterventies om openheid te bevorderen
- Bespreken van ervaringen met micro-agressies
- Bouwen aan vertrouwen binnen heterogene teams
- Opstellen van een veilige gesprekscultuur
- Ondersteunen van medewerkers in het delen van ervaringen
- Monitoren van veiligheid via feedback en enquêtes
- Ondersteunen van medewerkers in het delen van ervaringen
- Opstellen van een veilige gesprekscultuur
- Bouwen aan vertrouwen binnen heterogene teams
- Bespreken van ervaringen met micro-agressies
- Inzetten van teaminterventies om openheid te bevorderen
- Beoordelen van de rol van leidinggevenden in het creëren van veiligheid
- Toepassen van gedragscodes en omgangsvormen
- Herkennen van signalen van uitsluiting op de werkvloer
Inhoud van Les 5
Inclusief leiderschap- Herkennen van competenties van inclusief leiderschap
- Toepassen van situationeel leiderschap in diverse teams
- Inzetten op participatief en coachend leiderschap
- Bevorderen van betrokkenheid onder ondervertegenwoordigde groepen
- Analyseren van blinde vlekken bij leiders
- Beoordelen van het effect van leiderschap op inclusie
- Leiden van inclusieve besluitvormingsprocessen
- Ontwikkelen van een inclusief leiderschapsprofiel
- Creëren van ruimte voor divers perspectief in beleid
- Evalueren van leiderschap op inclusiecriteria
- Creëren van ruimte voor divers perspectief in beleid
- Ontwikkelen van een inclusief leiderschapsprofiel
- Leiden van inclusieve besluitvormingsprocessen
- Beoordelen van het effect van leiderschap op inclusie
- Analyseren van blinde vlekken bij leiders
- Bevorderen van betrokkenheid onder ondervertegenwoordigde groepen
- Inzetten op participatief en coachend leiderschap
- Toepassen van situationeel leiderschap in diverse teams
Inhoud van Les 6
HR en inclusiviteitsbeleid- Opstellen van inclusief wervings- en selectiebeleid
- Analyseren van personeelsdata op diversiteit
- Toepassen van objectieve selectiecriteria
- Herkennen van bias in beoordelingssystemen
- Integreren van diversiteit in personeelsontwikkeling
- Ontwikkelen van inclusieve onboardingprocessen
- Adviseren over inclusieve beloningsstructuren
- Monitoren van diversiteit in personeelsopbouw
- Inzetten op doorstroom en behoud van divers talent
- Evalueren van het inclusiebeleid binnen de organisatie
- Inzetten op doorstroom en behoud van divers talent
- Monitoren van diversiteit in personeelsopbouw
- Adviseren over inclusieve beloningsstructuren
- Ontwikkelen van inclusieve onboardingprocessen
- Integreren van diversiteit in personeelsontwikkeling
- Herkennen van bias in beoordelingssystemen
- Toepassen van objectieve selectiecriteria
- Analyseren van personeelsdata op diversiteit
Inhoud van Les 7
Teamdynamiek en groepsprocessen- Inzicht in groepsvorming en in- en uitsluiting
- Beoordelen van de rol van diversiteit in teamontwikkeling
- Herkennen van stereotypen en groepsdenken
- Toepassen van interventies bij spanningen in diverse teams
- Ondersteunen van inclusieve besluitvorming
- Oefenen met faciliteren van teamreflectie
- Creëren van draagvlak voor diversiteit in teams
- Begeleiden van gesprekken over inclusie in het team
- Observeren van dynamiek tussen verschillende subgroepen
- Evalueren van inclusieve samenwerking binnen teams
- Observeren van dynamiek tussen verschillende subgroepen
- Begeleiden van gesprekken over inclusie in het team
- Creëren van draagvlak voor diversiteit in teams
- Oefenen met faciliteren van teamreflectie
- Ondersteunen van inclusieve besluitvorming
- Toepassen van interventies bij spanningen in diverse teams
- Herkennen van stereotypen en groepsdenken
- Beoordelen van de rol van diversiteit in teamontwikkeling
Inhoud van Les 8
Identiteit en zelfreflectie- Onderzoeken van eigen sociale en culturele identiteit
- Reflecteren op vooroordelen en aannames
- Bewustwording van positionering in machtsstructuren
- Analyseren van persoonlijke triggers bij diversiteitsvraagstukken
- Inzetten van zelfreflectie als leerinstrument
- Erkennen van emoties bij het werken met inclusie
- Formuleren van een persoonlijk inclusiekompas
- Reflecteren op eigen rol in de organisatiecultuur
- Oefenen met openstaan voor andere perspectieven
- Documenteren van persoonlijke leerontwikkeling
- Oefenen met openstaan voor andere perspectieven
- Reflecteren op eigen rol in de organisatiecultuur
- Formuleren van een persoonlijk inclusiekompas
- Erkennen van emoties bij het werken met inclusie
- Inzetten van zelfreflectie als leerinstrument
- Analyseren van persoonlijke triggers bij diversiteitsvraagstukken
- Bewustwording van positionering in machtsstructuren
- Reflecteren op vooroordelen en aannames
Inhoud van Les 9
Beleid en verandermanagement- Analyseren van bestaande organisatieculturen
- In kaart brengen van barrières voor inclusie
- Opstellen van visie en missie op diversiteit
- Formuleren van inclusiebeleid met meetbare doelen
- Ontwikkelen van implementatieplannen
- Creëren van betrokkenheid bij medewerkers
- Inzetten van change agents binnen de organisatie
- Toepassen van verandermodellen (zoals Kotter, Lewin)
- Monitoren en bijsturen van het beleid
- Rapporteren over voortgang en impact van inclusie-initiatieven
- Monitoren en bijsturen van het beleid
- Toepassen van verandermodellen (zoals Kotter, Lewin)
- Inzetten van change agents binnen de organisatie
- Creëren van betrokkenheid bij medewerkers
- Ontwikkelen van implementatieplannen
- Formuleren van inclusiebeleid met meetbare doelen
- Opstellen van visie en missie op diversiteit
- In kaart brengen van barrières voor inclusie
Inhoud van Les 10
Praktijkgericht onderzoek- Formuleren van een praktijkgericht probleem
- Uitvoeren van literatuuronderzoek naar inclusie
- Kiezen van passende onderzoeksmethoden
- Opstellen van enquête- of interviewvragen
- Verzamelen van gegevens binnen organisaties
- Analyseren van onderzoeksdata
- Interpreteren van resultaten in relatie tot diversiteit
- Schrijven van een helder onderzoeksrapport
- Presenteren van conclusies en aanbevelingen
- Toepassen van onderzoeksresultaten in beleid of praktijk
- Presenteren van conclusies en aanbevelingen
- Schrijven van een helder onderzoeksrapport
- Interpreteren van resultaten in relatie tot diversiteit
- Analyseren van onderzoeksdata
- Verzamelen van gegevens binnen organisaties
- Opstellen van enquête- of interviewvragen
- Kiezen van passende onderzoeksmethoden
- Uitvoeren van literatuuronderzoek naar inclusie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!