Opleiding: HBO Teamontwikkeling (Online Zelfstudie)
Wil je sterke, goed functionerende teams creëren die samenwerken aan gezamenlijke doelen en resultaten behalen? Met de HBO opleiding Teamontwikkeling krijg je grip op de basisprincipes van teamontwikkeling en ontdek je hoe effectieve teams zich ontwikkelen in verschillende fases. Je leert teamrollen herkennen en benutten, en begrijpt hoe groepsdynamiek invloed heeft op samenwerking en prestaties. Leiderschap in teams staat centraal, waarbij je leert hoe je richting geeft, inspireert en een veilige werksfeer creëert. Communicatie binnen teams verbeter je door actief te luisteren, helder te communiceren en misverstanden te voorkomen. Conflicthantering en samenwerking helpen je om spanningen om te buigen naar constructieve oplossingen. Je vergroot motivatie en betrokkenheid door te focussen op individuele drijfveren en gezamenlijke successen. Feedback en reflectie pas je toe om continu te leren en groeien als team. Je meet teamresultaten en prestaties om doelen concreet te maken en bij te sturen waar nodig. Verandering en teamontwikkeling gaan hand in hand, en je leert hoe je teams meeneemt in vernieuwing. Psychologische veiligheid en vertrouwen vormen de basis voor openheid en creativiteit binnen een team. Start nu en word de spil in het bouwen van teams die krachtig samenwerken en duurzaam presteren.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je past de basisprincipes van teamontwikkeling toe om effectieve samenwerking te bevorderen
- Je herkent teamrollen en analyseert groepsdynamiek voor betere teaminteractie
- Je oefent passend leiderschap binnen teams om richting en ondersteuning te bieden
- Je communiceert doelgericht en draagt bij aan een open teamcultuur
- Je hanteert conflicthanteringstechnieken en versterkt samenwerking binnen teams
- Je stimuleert motivatie en betrokkenheid van teamleden
- Je geeft constructieve feedback, reflecteert op teamprocessen en bevordert continu leren
- Je meet teamresultaten, ondersteunt veranderprocessen en bouwt aan psychologische veiligheid en vertrouwen
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van teamontwikkeling- Definitie van een team
- Verschil tussen groep en team
- Doelen van teamontwikkeling
- Fasen van teamontwikkeling (Tuckman-model)
- Rollen binnen teams (Belbin)
- Invloed van organisatiecultuur op teams
- Samenwerkingsvormen en structuren
- Succesfactoren van effectieve teams
- Valkuilen bij teamvorming
- Teamontwikkeling in de praktijk
- Valkuilen bij teamvorming
- Succesfactoren van effectieve teams
- Samenwerkingsvormen en structuren
- Invloed van organisatiecultuur op teams
- Rollen binnen teams (Belbin)
- Fasen van teamontwikkeling (Tuckman-model)
- Doelen van teamontwikkeling
- Verschil tussen groep en team
Inhoud van Les 2
Teamrollen en groepsdynamiek- Belbin-teamrollen uitgelegd
- Herkennen van natuurlijke en aangeleerde rollen
- Synergie tussen rollen
- Groepsnormen en groepsdruk
- Positie en status binnen een team
- Machtsverhoudingen in teams
- Subgroepen en coalitievorming
- Invloed van diversiteit op dynamiek
- Omgaan met informele leiders
- Balans tussen individu en groep
- Omgaan met informele leiders
- Invloed van diversiteit op dynamiek
- Subgroepen en coalitievorming
- Machtsverhoudingen in teams
- Positie en status binnen een team
- Groepsnormen en groepsdruk
- Synergie tussen rollen
- Herkennen van natuurlijke en aangeleerde rollen
Inhoud van Les 3
Leiderschap in teams- Verschillende leiderschapsstijlen
- Situationeel leiderschap toepassen
- Coachend leiderschap ontwikkelen
- Leiderschap in zelfsturende teams
- Vertrouwen opbouwen als leider
- Leiderschap en besluitvorming
- Feedback geven en ontvangen
- Motiveren van teamleden
- Leiderschap versus management
- Ontwikkelen van persoonlijk leiderschap
- Leiderschap versus management
- Motiveren van teamleden
- Feedback geven en ontvangen
- Leiderschap en besluitvorming
- Vertrouwen opbouwen als leider
- Leiderschap in zelfsturende teams
- Coachend leiderschap ontwikkelen
- Situationeel leiderschap toepassen
Inhoud van Les 4
Communicatie binnen teams- Effectieve communicatieprocessen
- Verbaal en non-verbaal gedrag
- Actief luisteren en samenvatten
- Informatieoverdracht en transparantie
- Ruis en miscommunicatie herkennen
- Feedbackregels en -structuren
- Teamvergaderingen faciliteren
- Conflicten door communicatie voorkomen
- Digitale communicatie in teams
- Interculturele communicatie
- Digitale communicatie in teams
- Conflicten door communicatie voorkomen
- Teamvergaderingen faciliteren
- Feedbackregels en -structuren
- Ruis en miscommunicatie herkennen
- Informatieoverdracht en transparantie
- Actief luisteren en samenvatten
- Verbaal en non-verbaal gedrag
Inhoud van Les 5
Conflicthantering en samenwerking- Oorzaken van conflicten in teams
- Typen conflicten herkennen
- Het Thomas-Kilmann model toepassen
- Conflict als kans voor groei
- De rol van emoties in conflicten
- Mediatie binnen teams
- Gespreksmodellen voor conflictbemiddeling
- Omgaan met weerstand
- Herstellen van verstoorde samenwerking
- Bouwen aan hernieuwd vertrouwen
- Herstellen van verstoorde samenwerking
- Omgaan met weerstand
- Gespreksmodellen voor conflictbemiddeling
- Mediatie binnen teams
- De rol van emoties in conflicten
- Conflict als kans voor groei
- Het Thomas-Kilmann model toepassen
- Typen conflicten herkennen
Inhoud van Les 6
Motivatie en betrokkenheid- Intrinsieke en extrinsieke motivatie
- Motivatiemodellen (o.a. Maslow, Herzberg)
- Het belang van waardering en erkenning
- Teamdoelen formuleren en delen
- Eigenaarschap stimuleren
- Werkplezier vergroten
- Autonomie binnen het team
- Betrokkenheid meten en bevorderen
- Herkennen van demotivatie
- Duurzaam motiveren van teamleden
- Herkennen van demotivatie
- Betrokkenheid meten en bevorderen
- Autonomie binnen het team
- Werkplezier vergroten
- Eigenaarschap stimuleren
- Teamdoelen formuleren en delen
- Het belang van waardering en erkenning
- Motivatiemodellen (o.a. Maslow, Herzberg)
Inhoud van Les 7
Feedback en reflectie- Het nut van feedback in teamontwikkeling
- Feedbackregels toepassen (4G-methode, SBI)
- Feedforward inzetten
- Reflectiemodellen (Korthagen, Gibbs)
- Zelfreflectie stimuleren bij teamleden
- Intervisie als leermiddel
- Reflectieve werkvormen kiezen
- Cultuur van openheid creëren
- Evaluatie van samenwerking
- Feedback integreren in werkprocessen
- Evaluatie van samenwerking
- Cultuur van openheid creëren
- Reflectieve werkvormen kiezen
- Intervisie als leermiddel
- Zelfreflectie stimuleren bij teamleden
- Reflectiemodellen (Korthagen, Gibbs)
- Feedforward inzetten
- Feedbackregels toepassen (4G-methode, SBI)
Inhoud van Les 8
Teamresultaten en prestatiemeting- Doelen SMART formuleren
- Prestatie-indicatoren vaststellen
- Teamresultaten evalueren
- Gebruik van KPI’s in teamverband
- Dashboarding en teamrapportages
- Individuele bijdrage meten
- Balans tussen proces en resultaat
- Continu verbeteren (PDCA-cyclus)
- Leren van successen en fouten
- Prestatiebeloning en waardering
- Leren van successen en fouten
- Continu verbeteren (PDCA-cyclus)
- Balans tussen proces en resultaat
- Individuele bijdrage meten
- Dashboarding en teamrapportages
- Gebruik van KPI’s in teamverband
- Teamresultaten evalueren
- Prestatie-indicatoren vaststellen
Inhoud van Les 9
Verandering en teamontwikkeling- Veranderingsprocessen binnen teams
- Het ADKAR-model toepassen
- Weerstand bij teamverandering herkennen
- Rol van de leider in verandering
- Communicatie bij veranderingen
- Teamveerkracht ontwikkelen
- Omgaan met onzekerheid
- Fasen van emotionele verandering (Kubler-Ross)
- Verandering als leerproces
- Teamontwikkeling in veranderende contexten
- Verandering als leerproces
- Fasen van emotionele verandering (Kubler-Ross)
- Omgaan met onzekerheid
- Teamveerkracht ontwikkelen
- Communicatie bij veranderingen
- Rol van de leider in verandering
- Weerstand bij teamverandering herkennen
- Het ADKAR-model toepassen
Inhoud van Les 10
Psychologische veiligheid en vertrouwen- Definitie van psychologische veiligheid
- Het belang van veiligheid voor innovatie
- Voorwaarden voor openheid in teams
- Vertrouwen als fundament van samenwerking
- Veiligheid creëren als teamleider
- Omgaan met kwetsbaarheid
- Herkennen van onveilige situaties
- Gespreksklimaat en veiligheid
- Veilige feedbackstructuren
- Vertrouwen duurzaam opbouwen
- Veilige feedbackstructuren
- Gespreksklimaat en veiligheid
- Herkennen van onveilige situaties
- Omgaan met kwetsbaarheid
- Veiligheid creëren als teamleider
- Vertrouwen als fundament van samenwerking
- Voorwaarden voor openheid in teams
- Het belang van veiligheid voor innovatie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!