Opleiding: HBO Communicatie met cliënten en familie (Online Zelfstudie)

In de HBO-opleiding Communicatie met cliënten en familie leer je hoe je op een professionele en empathische manier communiceert in de zorg- of hulpverleningspraktijk. Je verdiept je in de basisprincipes van communicatie en ontwikkelt gespreksvaardigheden waarmee je effectief en doelgericht contact legt met cliënten en hun naasten. Je leert hoe je ook in emotioneel beladen of conflictueuze situaties rustig en duidelijk blijft communiceren. Interculturele communicatie komt uitgebreid aan bod, zodat je respectvol en bewust kunt omgaan met diverse achtergronden en gewoontes. Je versterkt je schriftelijke en digitale communicatie, essentieel voor verslaglegging, rapportages en contact via e-mail of systemen. In deze opleiding staat ook jouw professionele houding centraal: luisteren, respect tonen en grenzen bewaken zijn daarin onmisbaar. Je oefent met gesprekstechnieken die je helpen omgaan met gevoelens van verdriet, boosheid of onbegrip, zodat je gesprekken in goede banen leidt. Daarnaast werk je aan een sterke samenwerking met andere professionals en reflecteer je op je eigen communicatiestijl en ontwikkeling. Zo leer je voortdurend bij en blijf je jezelf verbeteren. Of je nu werkzaam bent in zorg, welzijn of maatschappelijke dienstverlening, met deze opleiding til je je communicatievaardigheden naar een hoger niveau en maak je echt het verschil voor cliënten en hun omgeving.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Voor wie?

Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.

Leerdoelen

  • Je past basisprincipes van communicatie effectief toe in verschillende zorgsituaties
  • Je voert doelgerichte en empathische gesprekken met cliënten
  • Je communiceert op respectvolle wijze met familie en mantelzorgers
  • Je houdt rekening met culturele verschillen in je communicatie
  • Je stelt duidelijke en correcte schriftelijke rapportages op
  • Je gebruikt digitale communicatiemiddelen professioneel en verantwoord
  • Je past gesprekstechnieken toe bij emoties, spanningen en conflicten
  • Je werkt effectief samen met collega’s en andere professionals vanuit een open communicatiehouding

Programma

Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Basisprincipes van communicatie
  • Verbale en non-verbale signalen herkennen
    • Actief luisteren toepassen
      • Open en gesloten vragen stellen
        • Het belang van stiltes in gesprekken
          • Feedback geven en ontvangen
            • Empathisch reageren
              • Bewustwording van eigen communicatiestijl
                • Aansluiten bij het taalniveau van de ander
                  • De rol van intonatie en lichaamstaal
                    • Misverstanden voorkomen door samenvatten

Inhoud van Les 2

Gespreksvoering met cliënten
  • Structuur in een gesprek aanbrengen
    • Doelen van het gesprek verhelderen
      • Helder en concreet formuleren
        • Afstemmen op behoeften en verwachtingen
          • Lastige onderwerpen bespreekbaar maken
            • Motiverende gesprekstechnieken toepassen
              • Grenzen stellen in gesprekken
                • Cliënt actief betrekken bij keuzes
                  • Respectvol omgaan met emoties
                    • Afronden en opvolgen van gesprekken

Inhoud van Les 3

Communicatie met familie
  • Informatie delen op begrijpelijke manier
    • Rollen van familieleden herkennen
      • Spanningen tussen familie en cliënt hanteren
        • Grenzen en privacy bewaken
          • Draagvlak creëren voor beslissingen
            • Lastige gesprekken met familie voorbereiden
              • Omgaan met emoties van familieleden
                • Constructief samenwerken met mantelzorgers
                  • Verschillende communicatiestijlen integreren
                    • Begeleiden van familie in zorgprocessen

Inhoud van Les 4

Interculturele communicatie
  • Cultuurverschillen herkennen en respecteren
    • Stereotypen en vooroordelen vermijden
      • Taalbarrières overbruggen
        • Gebruik maken van tolken of hulpmiddelen
          • Aanpassen van communicatiestijl per cultuur
            • Waardesystemen begrijpen en hanteren
              • Bewustwording van eigen culturele bril
                • Religieuze en culturele gevoeligheden respecteren
                  • Toepassen van inclusieve taal
                    • Vertrouwen opbouwen in diverse contexten

Inhoud van Les 5

Schriftelijke communicatie
  • Helder en beknopt schrijven
    • Jargon vermijden of uitleggen
      • Duidelijke structuur in teksten
        • Informatie begrijpelijk samenvatten
          • Correct taalgebruik en spelling
            • Toegankelijke taal op B1/B2-niveau gebruiken
              • Passende toon kiezen per doelgroep
                • Rapportages opstellen
                  • E-mails en brieven effectief formuleren
                    • Informatie visueel ondersteunen

Inhoud van Les 6

Digitale communicatie
  • Gebruik van e-mail en chat in professionele context
    • Videogesprekken opzetten en begeleiden
      • Online etiquette en netiquette
        • Beveiliging en privacy bij digitale communicatie
          • Duidelijkheid en structuur in digitale berichten
            • Afstemmen van toon in digitale kanalen
              • Signaleren van misinterpretaties online
                • Multimediagebruik (beeld, audio) in communicatie
                  • Beschikbaarheid en bereikbaarheid aangeven
                    • Omgaan met digitale overbelasting

Inhoud van Les 7

Professionele houding
  • Zelfreflectie in communicatie
    • Consequent en betrouwbaar communiceren
      • Omgaan met kritiek en weerstand
        • Grenzen stellen in interacties
          • Respectvol en integer handelen
            • Afstand en nabijheid bewaken
              • Bewustzijn van beroepsethiek
                • Omgaan met machtsverhoudingen
                  • Consistentie in woord en gedrag
                    • Leren van feedback

Inhoud van Les 8

Gesprekstechnieken bij emoties en conflicten
  • Emoties herkennen en benoemen
    • De-escalerend communiceren
      • Technieken voor conflictoplossing
        • Rust en neutraliteit behouden
          • Begeleiden van moeilijke gesprekken
            • Grenzen aangeven zonder te veroordelen
              • Empathisch omgaan met boosheid of verdriet
                • Objectiviteit bewaren bij spanning
                  • Compromissen en oplossingen bespreken
                    • Escalatie herkennen en voorkomen

Inhoud van Les 9

Samenwerking met professionals
  • Informatieoverdracht tussen disciplines
    • Gezamenlijk doelen afstemmen
      • Afstemmen van verantwoordelijkheden
        • Gebruik van overlegstructuren
          • Effectief deelnemen aan multidisciplinair overleg
            • Conflicten tussen professionals hanteren
              • Gezamenlijke communicatie richting cliënt/familie
                • Transparantie en vertrouwen opbouwen
                  • Rollen en posities respecteren
                    • Constructieve feedback in teamverband

Inhoud van Les 10

Reflectie en persoonlijke ontwikkeling
  • Eigen communicatiestijl analyseren
    • Feedback vragen en verwerken
      • Leerdoelen formuleren en opvolgen
        • Reflecteren op succeservaringen
          • Valkuilen in communicatie herkennen
            • Zelfvertrouwen in gesprekken vergroten
              • Professionele identiteit versterken
                • Persoonlijke groei in interacties evalueren
                  • Ervaringen delen met peers
                    • Blijven ontwikkelen door praktijkervaring

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€695
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Interculturele Communicatie
Online communicatie
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
E-Learning
Aantal deelnemers
Max: 99
Keurmerken aanbieder
UWV scholingsvoucher
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
CRKBO zonder BTW vrijstelling