Opleiding: HBO Rol- en taakverdeling in teams (Online Zelfstudie)
Wil je teams effectiever laten samenwerken en jouw eigen rol daarin versterken? Met de opleiding HBO Rol- en taakverdeling in teams ontwikkel je praktische inzichten en vaardigheden om teamprocessen te verbeteren en het beste uit mensen te halen. Je leert hoe teamdynamiek werkt en hoe communicatiepatronen de samenwerking beïnvloeden. Je krijgt inzicht in rollen en verantwoordelijkheden en leert deze helder af te stemmen om efficiëntie en duidelijkheid te vergroten. Besluitvorming komt uitgebreid aan bod, zodat je processen kunt begeleiden die leiden tot gedragen keuzes. Ook motivatie en betrokkenheid staan centraal: je ontdekt hoe je teamleden activeert en verbinding bevordert. Je oefent met conflicthantering en leert hoe je spanningen omzet in constructieve gesprekken. Leiderschap wordt benaderd vanuit verschillende stijlen, zodat je leert kiezen wat past bij de situatie en het team. Je past samenwerkingsstrategieën toe die gericht zijn op resultaat én relatie. Daarnaast werk je aan het monitoren van prestaties en leer je hoe je op basis van evaluaties bijstuurt. Tot slot is er aandacht voor cultuur en diversiteit, zodat je teams inclusiever maakt en talent optimaal benut. Na deze opleiding weet je precies hoe je binnen elk team structuur, motivatie en vertrouwen creëert voor duurzame samenwerking.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je herkent de fasen van teamdynamiek en speelt in op groepsontwikkelingen
- Je communiceert effectief en afgestemd binnen diverse teamsamenstellingen
- Je verduidelijkt rollen en verantwoordelijkheden voor optimale samenwerking
- Je past besluitvormingsprocessen toe die bijdragen aan teamdoelen
- Je stimuleert motivatie en betrokkenheid bij teamleden
- Je hanteert conflicten constructief en bevordert een veilige werksfeer
- Je past passende leiderschapsstijlen toe binnen teams
- Je ontwikkelt samenwerkingsstrategieën met aandacht voor prestatie, evaluatie, cultuur en diversiteit
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Teamdynamiek- Definitie van team en teamrollen
- Verschillende typen teams (functioneel, projectmatig, multidisciplinair)
- Fasen van teamontwikkeling (forming, storming, norming, performing)
- Groepsnormen en gedragsregels
- Sociale beïnvloeding binnen teams
- Conflicten herkennen en begrijpen
- Teamidentiteit en cohesie
- Rollen van informele leiders
- Invloed van groepsgrootte op samenwerking
- Methoden om teamdynamiek te observeren
- Invloed van groepsgrootte op samenwerking
- Rollen van informele leiders
- Teamidentiteit en cohesie
- Conflicten herkennen en begrijpen
- Sociale beïnvloeding binnen teams
- Groepsnormen en gedragsregels
- Fasen van teamontwikkeling (forming, storming, norming, performing)
- Verschillende typen teams (functioneel, projectmatig, multidisciplinair)
Inhoud van Les 2
Communicatie- Effectieve communicatie binnen teams
- Actief luisteren en feedback geven
- Verbale vs. non-verbale communicatie
- Communicatiestijlen en voorkeuren
- Communicatie in stressvolle situaties
- Digitale communicatie en samenwerkingstools
- Miscommunicatie voorkomen
- Rol van assertiviteit in teams
- Conflictoplossing door communicatie
- Rapportage en kennisdeling
- Conflictoplossing door communicatie
- Rol van assertiviteit in teams
- Miscommunicatie voorkomen
- Digitale communicatie en samenwerkingstools
- Communicatie in stressvolle situaties
- Communicatiestijlen en voorkeuren
- Verbale vs. non-verbale communicatie
- Actief luisteren en feedback geven
Inhoud van Les 3
Rollen en Verantwoordelijkheden- Formele vs. informele rollen
- Belang van duidelijke taakverdeling
- RACI-model (Responsible, Accountable, Consulted, Informed)
- Verwachtingen managen
- Taakrotatie en flexibiliteit
- Verantwoordelijkheid en eigenaarschap
- Overlapping en hiaten in taken herkennen
- Grenzen stellen in teamrollen
- Delegatievaardigheden
- Evalueren van roleffectiviteit
- Delegatievaardigheden
- Grenzen stellen in teamrollen
- Overlapping en hiaten in taken herkennen
- Verantwoordelijkheid en eigenaarschap
- Taakrotatie en flexibiliteit
- Verwachtingen managen
- RACI-model (Responsible, Accountable, Consulted, Informed)
- Belang van duidelijke taakverdeling
Inhoud van Les 4
Besluitvorming- Besluitvormingsmodellen (consensus, meerderheidsstem, autoritair)
- Voor- en nadelen van groepsbesluiten
- Rol van informatie bij beslissingen
- Conflictoplossing in besluitvorming
- Risicoanalyse van keuzes
- Invloed van groepsdruk
- Documentatie van beslissingen
- Transparantie en verantwoording
- Tijdmanagement bij besluitvorming
- Evaluatie van genomen besluiten
- Tijdmanagement bij besluitvorming
- Transparantie en verantwoording
- Documentatie van beslissingen
- Invloed van groepsdruk
- Risicoanalyse van keuzes
- Conflictoplossing in besluitvorming
- Rol van informatie bij beslissingen
- Voor- en nadelen van groepsbesluiten
Inhoud van Les 5
Motivatie en Betrokkenheid- Intrinsieke vs. extrinsieke motivatie
- Betekenis van werk en teamdoelen
- Motivatieverschillen binnen een team
- Positieve bekrachtiging en beloning
- Feedbackcultuur ontwikkelen
- Omgaan met demotivatie
- Verbinden van persoonlijke doelen met teamdoelen
- Verantwoordelijkheid en eigenaarschap stimuleren
- Invloed van leiderschap op motivatie
- Evalueren van betrokkenheid
- Invloed van leiderschap op motivatie
- Verantwoordelijkheid en eigenaarschap stimuleren
- Verbinden van persoonlijke doelen met teamdoelen
- Omgaan met demotivatie
- Feedbackcultuur ontwikkelen
- Positieve bekrachtiging en beloning
- Motivatieverschillen binnen een team
- Betekenis van werk en teamdoelen
Inhoud van Les 6
Conflicthantering- Oorzaken van conflicten in teams
- Conflictstijlen (vermijden, confronteren, samenwerken)
- Conflictoplossingstechnieken
- Rol van emoties in conflicten
- Mediation en bemiddeling
- Escalatie voorkomen
- Conflicten documenteren
- Cultuur en conflicthantering
- Zelfreflectie na conflicten
- Leren van eerdere conflicten
- Zelfreflectie na conflicten
- Cultuur en conflicthantering
- Conflicten documenteren
- Escalatie voorkomen
- Mediation en bemiddeling
- Rol van emoties in conflicten
- Conflictoplossingstechnieken
- Conflictstijlen (vermijden, confronteren, samenwerken)
Inhoud van Les 7
Leiderschap- Verschillende leiderschapsstijlen
- Transformationeel vs. transactioneel leiderschap
- Situatiegebonden leiderschap
- Rol van coachend leiderschap
- Leiderschap en besluitvorming
- Motiveren en inspireren van teamleden
- Conflicthantering door leiderschap
- Leiderschap zonder formele titel
- Feedback en zelfontwikkeling van leiders
- Evalueren van leiderschapseffectiviteit
- Feedback en zelfontwikkeling van leiders
- Leiderschap zonder formele titel
- Conflicthantering door leiderschap
- Motiveren en inspireren van teamleden
- Leiderschap en besluitvorming
- Rol van coachend leiderschap
- Situatiegebonden leiderschap
- Transformationeel vs. transactioneel leiderschap
Inhoud van Les 8
Samenwerkingsstrategieën- Teamdoelen formuleren
- Rollen afstemmen op vaardigheden
- Coördinatie en planning
- Effectieve werkafspraken
- Samenwerking over afdelingen heen
- Creativiteit en innovatie in teams stimuleren
- Feedbackloops in samenwerking
- Probleemoplossende teamsessies
- Conflicten proactief voorkomen
- Evaluatie van samenwerking
- Conflicten proactief voorkomen
- Probleemoplossende teamsessies
- Feedbackloops in samenwerking
- Creativiteit en innovatie in teams stimuleren
- Samenwerking over afdelingen heen
- Effectieve werkafspraken
- Coördinatie en planning
- Rollen afstemmen op vaardigheden
Inhoud van Les 9
Prestatie en Evaluatie- Prestatie-indicatoren voor teams
- Kwaliteit en kwantiteit van werk meten
- Individuele vs. teambeoordeling
- 360-graden feedback
- Evaluatiegesprekken voorbereiden
- Zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling
- Belang van tussentijdse evaluaties
- Resultaatgericht werken
- Verbeterpunten signaleren
- Documentatie van prestaties
- Verbeterpunten signaleren
- Resultaatgericht werken
- Belang van tussentijdse evaluaties
- Zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling
- Evaluatiegesprekken voorbereiden
- 360-graden feedback
- Individuele vs. teambeoordeling
- Kwaliteit en kwantiteit van werk meten
Inhoud van Les 10
Cultuur en Diversiteit- Invloed van teamcultuur op samenwerking
- Normen, waarden en gedragsregels
- Diversiteit in teams (achtergrond, ervaring, kennis)
- Inclusieve communicatie
- Verschillen in werkstijlen benutten
- Culturele sensitiviteit en respect
- Conflicten door culturele verschillen
- Teamcohesie versterken in diverse teams
- Mentoring en kennisoverdracht
- Diversiteit evalueren en optimaliseren
- Mentoring en kennisoverdracht
- Teamcohesie versterken in diverse teams
- Conflicten door culturele verschillen
- Culturele sensitiviteit en respect
- Verschillen in werkstijlen benutten
- Inclusieve communicatie
- Diversiteit in teams (achtergrond, ervaring, kennis)
- Normen, waarden en gedragsregels
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!