Opleiding: HBO Gespreksvoering voor sociaal werkers (Online Zelfstudie)
Volg je de HBO Gespreksvoering voor sociaal werkers, dan ontwikkel je praktische en direct toepasbare vaardigheden waarmee je in elke situatie stevig in je schoenen staat. Je leert de basisprincipes van gespreksvoering en verdiept je in communicatievaardigheden en technieken die aansluiten bij verschillende doelgroepen. Of je nu te maken hebt met jongeren, volwassenen of gezinnen, je ontdekt hoe je jouw gesprekstijl kunt aanpassen en effectief kunt inspelen op de behoefte van de ander. Ook lastige gesprekken komen aan bod: je traint hoe je professioneel en empathisch omgaat met situaties van conflict of spanning, zonder je eigen grenzen uit het oog te verliezen. Daarbij speelt jouw professionele houding en ethisch handelen een belangrijke rol, want als sociaal werker ben je vaak de verbindende factor. Je leert niet alleen om gespreksverslagen zorgvuldig te documenteren, maar ook om motiverende gespreksvoering toe te passen bij het begeleiden van verandering en het versterken van zelfredzaamheid. Gesprekken bij psychosociale problematiek, groepsgesprekken en het leiden van bijeenkomsten komen uitgebreid aan bod, zodat je zowel individuen als groepen effectief kunt begeleiden. Reflectie en persoonlijke ontwikkeling lopen als rode draad door de opleiding, waardoor je steeds bewuster wordt van je eigen kwaliteiten en groeipunten. Zo word jij een sterke, empathische en professionele gesprekspartner.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je past de basisprincipes van gespreksvoering toe in verschillende professionele contexten.
- Je gebruikt effectieve communicatievaardigheden en technieken voor duidelijke interactie.
- Je stemt communicatie af op diverse doelgroepen en hun specifieke behoeften.
- Je voert gesprekken in conflictsituaties op een respectvolle en oplossingsgerichte manier.
- Je handelt vanuit een professionele houding en past ethische richtlijnen toe in gesprekken.
- Je legt gespreksverslagen methodisch vast en zorgt voor correcte documentatie.
- Je past motiverende gespreksvoering toe om gedragsverandering te stimuleren.
- Je begeleidt gesprekken bij psychosociale problematiek en groepsbijeenkomsten op empathische wijze.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van gespreksvoering- Definities en functies van gespreksvoering
- Verschillende gesprekstypes in sociaal werk
- Verbale en non-verbale communicatie
- Actief luisteren en samenvatten
- Open en gesloten vragen stellen
- Gebruik van stilte en pauzes
- Omgaan met emoties tijdens gesprekken
- Vertrouwen opbouwen met cliënten
- Grenzen bewaken in communicatie
- Het belang van empathie en respect
- Grenzen bewaken in communicatie
- Vertrouwen opbouwen met cliënten
- Omgaan met emoties tijdens gesprekken
- Gebruik van stilte en pauzes
- Open en gesloten vragen stellen
- Actief luisteren en samenvatten
- Verbale en non-verbale communicatie
- Verschillende gesprekstypes in sociaal werk
Inhoud van Les 2
Communicatievaardigheden en technieken- Reflecteren op wat cliënten zeggen
- Doorvragen en verdiepen van informatie
- Motiverende gespreksvoering
- Omgaan met weerstand en terughoudendheid
- Aandacht voor lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen
- Feedback geven en ontvangen
- Parafraseren en confronteren
- Gebruik van positieve taal
- Structureren van gesprekken
- Afsluiten en evalueren van gesprekken
- Structureren van gesprekken
- Gebruik van positieve taal
- Parafraseren en confronteren
- Feedback geven en ontvangen
- Aandacht voor lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen
- Omgaan met weerstand en terughoudendheid
- Motiverende gespreksvoering
- Doorvragen en verdiepen van informatie
Inhoud van Les 3
Communiceren met diverse doelgroepen- Aansluiten bij culturele verschillen
- Communicatie met kinderen en jongeren
- Gesprekken met ouderen voeren
- Omgaan met mensen met een beperking
- Werken met anderstaligen en tolken
- Aandacht voor laaggeletterdheid
- Communicatie met mensen in crisis
- Inzet van begrijpelijke taal
- Vertrouwensrelaties opbouwen met kwetsbare groepen
- Grenzen van communicatie herkennen
- Vertrouwensrelaties opbouwen met kwetsbare groepen
- Inzet van begrijpelijke taal
- Communicatie met mensen in crisis
- Aandacht voor laaggeletterdheid
- Werken met anderstaligen en tolken
- Omgaan met mensen met een beperking
- Gesprekken met ouderen voeren
- Communicatie met kinderen en jongeren
Inhoud van Les 4
Gesprekken in situaties van conflict- Herkennen van conflicten en spanningen
- Technieken voor conflicthantering
- Actief luisteren in conflictsituaties
- Objectief blijven tijdens gesprekken
- Grenzen aangeven zonder escalatie
- Bemiddelen tussen partijen
- Onderhandelen en consensus bereiken
- Omgaan met agressie en boosheid
- Veiligheid waarborgen tijdens gesprekken
- Nazorg en follow-up bij conflicten
- Veiligheid waarborgen tijdens gesprekken
- Omgaan met agressie en boosheid
- Onderhandelen en consensus bereiken
- Bemiddelen tussen partijen
- Grenzen aangeven zonder escalatie
- Objectief blijven tijdens gesprekken
- Actief luisteren in conflictsituaties
- Technieken voor conflicthantering
Inhoud van Les 5
Professionele houding en ethiek- Betrouwbaarheid en integriteit in gesprekken
- Privacy en geheimhouding respecteren
- Grenzen van professionele betrokkenheid
- Ethische dilemma’s herkennen en bespreken
- Reflectie op eigen communicatiegedrag
- Omgaan met macht en afhankelijkheid
- Respect voor diversiteit en inclusie
- Transparantie in communicatie
- Verantwoordelijkheid nemen voor fouten
- Bewaken van professionele afstand
- Verantwoordelijkheid nemen voor fouten
- Transparantie in communicatie
- Respect voor diversiteit en inclusie
- Omgaan met macht en afhankelijkheid
- Reflectie op eigen communicatiegedrag
- Ethische dilemma’s herkennen en bespreken
- Grenzen van professionele betrokkenheid
- Privacy en geheimhouding respecteren
Inhoud van Les 6
Documenteren van gespreksverslagen- Doel en functie van verslaglegging
- Objectief en feitelijk rapporteren
- Essentiële elementen in gespreksverslagen
- Structuur en helderheid van teksten
- Juridische aspecten van verslaglegging
- Privacygevoelige informatie verwerken
- Toegankelijkheid van verslagen voor collega’s
- Gebruik van digitale systemen voor rapportage
- Bewaren en delen van gespreksgegevens
- Reflectie en feedback op verslaglegging
- Bewaren en delen van gespreksgegevens
- Gebruik van digitale systemen voor rapportage
- Toegankelijkheid van verslagen voor collega’s
- Privacygevoelige informatie verwerken
- Juridische aspecten van verslaglegging
- Structuur en helderheid van teksten
- Essentiële elementen in gespreksverslagen
- Objectief en feitelijk rapporteren
Inhoud van Les 7
Motiverende gespreksvoering- Principes van motiverende gespreksvoering (MGV)
- Veranderbereidheid herkennen en versterken
- Ambivalentie bespreekbaar maken
- Positieve verandering stimuleren
- Open vragen gebruiken in MGV
- Reflectief luisteren toepassen
- Zelfeffectiviteit vergroten bij cliënten
- Omgaan met weerstand en terugval
- Opstellen van doelen samen met cliënt
- Evalueren van motivatieprocessen
- Opstellen van doelen samen met cliënt
- Omgaan met weerstand en terugval
- Zelfeffectiviteit vergroten bij cliënten
- Reflectief luisteren toepassen
- Open vragen gebruiken in MGV
- Positieve verandering stimuleren
- Ambivalentie bespreekbaar maken
- Veranderbereidheid herkennen en versterken
Inhoud van Les 8
Gesprekken bij psychosociale problematiek- Herkennen van psychosociale signalen
- Sensitief omgaan met emotionele klachten
- Grenzen van eigen expertise kennen
- Doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp
- Ondersteuning bieden bij stress en rouw
- Structuur bieden in moeilijke gesprekken
- Emotionele veiligheid creëren
- Omgaan met suïcidale gedachten
- Herkennen van traumatische ervaringen
- Samenwerken met andere hulpverleners
- Herkennen van traumatische ervaringen
- Omgaan met suïcidale gedachten
- Emotionele veiligheid creëren
- Structuur bieden in moeilijke gesprekken
- Ondersteuning bieden bij stress en rouw
- Doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp
- Grenzen van eigen expertise kennen
- Sensitief omgaan met emotionele klachten
Inhoud van Les 9
Groepsgesprekken en bijeenkomsten- Voorbereiden en plannen van groepsgesprekken
- Rollen en dynamiek binnen groepen herkennen
- Faciliteren van interactie tussen groepsleden
- Omgaan met verstorend gedrag
- Stimuleren van participatie en betrokkenheid
- Conflicten binnen groepen bespreken
- Gebruik van gespreksrondes en werkvormen
- Evalueren van groepsprocessen
- Grenzen bewaken in groepssituaties
- Vastleggen van groepsuitkomsten
- Grenzen bewaken in groepssituaties
- Evalueren van groepsprocessen
- Gebruik van gespreksrondes en werkvormen
- Conflicten binnen groepen bespreken
- Stimuleren van participatie en betrokkenheid
- Omgaan met verstorend gedrag
- Faciliteren van interactie tussen groepsleden
- Rollen en dynamiek binnen groepen herkennen
Inhoud van Les 10
Reflectie en persoonlijke ontwikkeling- Zelfreflectie op communicatievaardigheden
- Feedback vragen en verwerken
- Identificeren van leerpunten
- Omgaan met eigen emoties tijdens gesprekken
- Grenzen van eigen handelen herkennen
- Professionele groei plannen
- Stressmanagement in het werk
- Effectief samenwerken met collega’s
- Gebruik van supervisie en intervisie
- Balans tussen werk en privé bewaken
- Gebruik van supervisie en intervisie
- Effectief samenwerken met collega’s
- Stressmanagement in het werk
- Professionele groei plannen
- Grenzen van eigen handelen herkennen
- Omgaan met eigen emoties tijdens gesprekken
- Identificeren van leerpunten
- Feedback vragen en verwerken
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!