Opleiding: HBO Geïntegreerde communicatie (Online Zelfstudie)
Bij de opleiding HBO Geïntegreerde Communicatie leer je hoe je effectief en strategisch kunt communiceren binnen diverse organisaties en doelgroepen. Je krijgt een stevige basis in de principes van geïntegreerde communicatie en ontwikkelt vaardigheden in communicatiestrategie en planning om campagnes op maat te ontwerpen en uit te voeren. Je leert hoe interne communicatie bijdraagt aan een sterke organisatiecultuur en hoe je contentcreatie en storytelling inzet om boeiende verhalen te vertellen die impact maken. Digitale communicatiekanalen gebruik je optimaal om doelgroepen te bereiken en te betrekken, terwijl je kennis van public relations en mediarelaties helpt om het imago van organisaties te versterken. Marketingcommunicatie en branding komen uitgebreid aan bod, zodat je merken herkenbaar en aantrekkelijk positioneert. Je bereidt je voor op crisis- en risicocommunicatie om adequaat te handelen in onverwachte situaties, en ontwikkelt vaardigheden in communicatieonderzoek en evaluatie om resultaten te meten en te verbeteren. Bovendien leer je de juridische en ethische aspecten van communicatie kennen, zodat je professioneel en verantwoord opereert. Met HBO Geïntegreerde Communicatie groei je uit tot een veelzijdige communicatiespecialist die organisaties helpt om creatief, strategisch en effectief verbinding te maken met hun publiek.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Voor wie?
Iedere HBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De opleiding bestaat uit meerdere studielessen die je in je eigen tempo doorloopt via de online leeromgeving. De aanbevolen duur om de opleiding te voltooien is drie maanden, maar je hebt maximaal zes maanden de tijd om alles volledig af te ronden.
Leerdoelen
- Je begrijpt de basisprincipes van geïntegreerde communicatie en past deze toe.
- Je ontwikkelt effectieve communicatiestrategieën en maakt heldere communicatieplannen.
- Je bevordert interne communicatie en versterkt de organisatiecultuur.
- Je creëert aansprekende content en gebruikt storytelling als communicatiemiddel.
- Je benut digitale communicatiekanalen optimaal voor verschillende doelgroepen.
- Je onderhoudt public relations en bouwt duurzame mediarelaties op.
- Je voert marketingcommunicatie en branding doelgericht uit.
- Je handelt effectief bij crisis- en risicocommunicatie en evalueert communicatieactiviteiten met onderzoek.
Programma
Tijdens de HBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van geïntegreerde communicatie- Definitie en doelen van geïntegreerde communicatie
- Verschil tussen geïntegreerde en traditionele communicatie
- De rol van consistentie in communicatie-uitingen
- Componenten van een communicatie-ecosysteem
- Klantgerichtheid als uitgangspunt
- Betekenis van merkidentiteit en imago
- Overzicht van interne en externe communicatie
- Het belang van afstemming tussen kanalen
- Communicatiestrategie en planning
- Meten van communicatiesucces
- Communicatiestrategie en planning
- Het belang van afstemming tussen kanalen
- Overzicht van interne en externe communicatie
- Betekenis van merkidentiteit en imago
- Klantgerichtheid als uitgangspunt
- Componenten van een communicatie-ecosysteem
- De rol van consistentie in communicatie-uitingen
- Verschil tussen geïntegreerde en traditionele communicatie
Inhoud van Les 2
Communicatiestrategie en planning- Analyse van de communicatiesituatie
- Doelgroepsegmentatie en persona’s
- Formuleren van heldere communicatieobjectieven
- Ontwikkeling van kernboodschappen
- Selectie van communicatiekanalen
- Integratie van online en offline kanalen
- Timing en fasering van communicatieactiviteiten
- Budgettering en resourceplanning
- Risicomanagement in communicatie
- Evaluatie en bijsturing van de strategie
- Risicomanagement in communicatie
- Budgettering en resourceplanning
- Timing en fasering van communicatieactiviteiten
- Integratie van online en offline kanalen
- Selectie van communicatiekanalen
- Ontwikkeling van kernboodschappen
- Formuleren van heldere communicatieobjectieven
- Doelgroepsegmentatie en persona’s
Inhoud van Les 3
Interne communicatie en organisatiecultuur- Functies van interne communicatie
- Communicatiekanalen binnen organisaties
- Bevorderen van betrokkenheid en motivatie
- Ondersteunen van veranderingsprocessen
- Transparantie en openheid stimuleren
- Rollen en verantwoordelijkheden in interne communicatie
- Interne storytelling en narratieven
- Gebruik van digitale tools voor interne communicatie
- Meten van medewerkerstevredenheid en communicatie-effect
- Integratie van interne en externe communicatie
- Meten van medewerkerstevredenheid en communicatie-effect
- Gebruik van digitale tools voor interne communicatie
- Interne storytelling en narratieven
- Rollen en verantwoordelijkheden in interne communicatie
- Transparantie en openheid stimuleren
- Ondersteunen van veranderingsprocessen
- Bevorderen van betrokkenheid en motivatie
- Communicatiekanalen binnen organisaties
Inhoud van Les 4
Contentcreatie en storytelling- Doelen en principes van storytelling
- Structuur van een effectief verhaal
- Afstemmen van content op doelgroepbehoeften
- Tekst, beeld en video inzetten
- Creëren van authentieke merkverhalen
- Gebruik van tone of voice en stijlrichtlijnen
- Contentplanning en -kalenders
- Contentdistributie en crossmediale inzet
- Inzetten van user-generated content
- Evaluatie van contentprestaties
- Inzetten van user-generated content
- Contentdistributie en crossmediale inzet
- Contentplanning en -kalenders
- Gebruik van tone of voice en stijlrichtlijnen
- Creëren van authentieke merkverhalen
- Tekst, beeld en video inzetten
- Afstemmen van content op doelgroepbehoeften
- Structuur van een effectief verhaal
Inhoud van Les 5
Digitale communicatiekanalen- Overzicht van digitale kanalen (social media, websites, e-mail)
- Kiezen van juiste kanalen per doelgroep
- Interactie en engagement stimuleren
- SEO en online zichtbaarheid
- Gebruik van analytics en datagedreven communicatie
- Contentmanagementsystemen en automatisering
- Crisiscommunicatie in digitale context
- Beheer van reputatie en online imago
- Trends in digitale communicatie
- Privacy en wettelijke kaders
- Trends in digitale communicatie
- Beheer van reputatie en online imago
- Crisiscommunicatie in digitale context
- Contentmanagementsystemen en automatisering
- Gebruik van analytics en datagedreven communicatie
- SEO en online zichtbaarheid
- Interactie en engagement stimuleren
- Kiezen van juiste kanalen per doelgroep
Inhoud van Les 6
Public relations en mediarelaties- Opbouwen en onderhouden van mediacontacten
- Persberichten en nieuwswaardige verhalen schrijven
- Organiseren van persbijeenkomsten en events
- Proactieve en reactieve mediabenadering
- Omgaan met media-invragen en interviews
- Social media als onderdeel van PR
- Reputatiemanagement en merkbescherming
- Crisiscommunicatie en schadebeperking
- Evaluatie van PR-activiteiten
- Relatiebeheer met influencers en stakeholders
- Evaluatie van PR-activiteiten
- Crisiscommunicatie en schadebeperking
- Reputatiemanagement en merkbescherming
- Social media als onderdeel van PR
- Omgaan met media-invragen en interviews
- Proactieve en reactieve mediabenadering
- Organiseren van persbijeenkomsten en events
- Persberichten en nieuwswaardige verhalen schrijven
Inhoud van Les 7
Marketingcommunicatie en branding- Relatie tussen marketing en communicatie
- Positionering en merkstrategie
- Ontwikkeling van campagnes en promoties
- Crossmediale campagneplanning
- Gebruik van reclame en sponsoring
- Customer journey en touchpoints
- Effectmeting van marketingcommunicatie
- Digitale marketingtools en -platforms
- Segmentatie en targeting
- Integratie van sales en communicatie
- Segmentatie en targeting
- Digitale marketingtools en -platforms
- Effectmeting van marketingcommunicatie
- Customer journey en touchpoints
- Gebruik van reclame en sponsoring
- Crossmediale campagneplanning
- Ontwikkeling van campagnes en promoties
- Positionering en merkstrategie
Inhoud van Les 8
Crisis- en risicocommunicatie- Voorbereiden op communicatie in crisissituaties
- Identificeren van risico’s en stakeholders
- Opstellen van crisiscommunicatieplannen
- Snel en effectief communiceren tijdens crises
- Coördinatie tussen interne en externe communicatie
- Omgaan met media en social media in crises
- Transparantie versus strategische communicatie
- Herstelcommunicatie na een crisis
- Training en oefening van crisisteams
- Evaluatie en lessons learned
- Training en oefening van crisisteams
- Herstelcommunicatie na een crisis
- Transparantie versus strategische communicatie
- Omgaan met media en social media in crises
- Coördinatie tussen interne en externe communicatie
- Snel en effectief communiceren tijdens crises
- Opstellen van crisiscommunicatieplannen
- Identificeren van risico’s en stakeholders
Inhoud van Les 9
Communicatieonderzoek en evaluatie- Methoden voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek
- Gebruik van enquêtes en focusgroepen
- Analyse van bereik en betrokkenheid
- Evaluatie van campagnes en communicatieactiviteiten
- Benchmarking en best practices
- Data-analyse en rapportage
- Feedback verwerken voor verbetering
- Stakeholderonderzoek
- Gebruik van monitoringtools en dashboards
- Rapporteren aan management en stakeholders
- Gebruik van monitoringtools en dashboards
- Stakeholderonderzoek
- Feedback verwerken voor verbetering
- Data-analyse en rapportage
- Benchmarking en best practices
- Evaluatie van campagnes en communicatieactiviteiten
- Analyse van bereik en betrokkenheid
- Gebruik van enquêtes en focusgroepen
Inhoud van Les 10
Juridische en ethische aspecten van communicatie- Privacywetgeving en communicatie (AVG)
- Auteursrecht en intellectueel eigendom
- Reclamecodes en regelgeving
- Ethische richtlijnen in communicatie
- Transparantie en waarheid in communicatie
- Omgaan met vertrouwelijke informatie
- Sociale verantwoordelijkheid van communicatieprofessionals
- Mediawetgeving en publicatieregels
- Toegankelijkheid van communicatie-uitingen
- Consequenties van niet-naleving van regels
- Toegankelijkheid van communicatie-uitingen
- Mediawetgeving en publicatieregels
- Sociale verantwoordelijkheid van communicatieprofessionals
- Omgaan met vertrouwelijke informatie
- Transparantie en waarheid in communicatie
- Ethische richtlijnen in communicatie
- Reclamecodes en regelgeving
- Auteursrecht en intellectueel eigendom
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!