Opleiding: MBO Analyseren van de markt (Klassikale Studie)
Met de opleiding MBO Analyseren van de markt ontwikkel je de kennis en vaardigheden om markten scherp te doorgronden en strategische beslissingen te onderbouwen. Je begint met een inleiding tot marktanalyse, waarin je inzicht krijgt in het belang van marktinzichten en de rol van data bij besluitvorming. Onderzoeksmethoden leren je hoe je betrouwbaar en effectief informatie verzamelt en interpreteert, terwijl concurrentieanalyse je in staat stelt sterke en zwakke punten van concurrenten te identificeren. Doelgroepanalyse helpt je klantbehoeften en -gedrag te doorgronden, zodat je marketingactiviteiten beter kunt afstemmen. Trendanalyse maakt je alert op ontwikkelingen en kansen binnen de markt, en data-analyse en statistiek zorgen dat je cijfers kunt omzetten in waardevolle inzichten. Marketing mix analyse leert je producten, prijs, promotie en distributie effectief te evalueren, terwijl economische invloeden op de markt je voorbereiden om externe factoren mee te wegen in strategische beslissingen. Rapportage en presentatie van resultaten maken dat je analyses helder en overtuigend kunt communiceren aan stakeholders. Toepassen van marktanalyses in strategie zorgt ervoor dat je direct impact hebt op commerciële en organisatorische keuzes, waardoor je een belangrijke bijdrage levert aan succesvolle en toekomstbestendige bedrijfsstrategieën.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere MBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De MBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt de basisprincipes van marktanalyse uitleggen en toepassen bij het onderzoeken van een markt.
- Je kunt verschillende onderzoeksmethoden selecteren en toepassen om relevante marktgegevens te verzamelen.
- Je kunt concurrentieanalyse uitvoeren om de positie van een organisatie of product in de markt te bepalen.
- Je kunt doelgroepanalyse uitvoeren en inzichten gebruiken om marketingactiviteiten te richten op specifieke klantgroepen.
- Je kunt trendanalyse toepassen om ontwikkelingen in de markt te signaleren en te interpreteren.
- Je kunt data-analyse en statistische technieken gebruiken om verzamelde gegevens te verwerken en te interpreteren.
- Je kunt de marketingmix analyseren en koppelen aan marktinzichten om strategische beslissingen te onderbouwen.
- Je kunt resultaten van marktanalyses rapporteren en presenteren en deze toepassen bij het ontwikkelen van marketingstrategieën.
Programma
Tijdens de MBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding tot marktanalyse- Definitie van marktanalyse en het belang ervan
- Verschillende types markten
- Doelstellingen van marktanalyses
- Basisconcepten van vraag en aanbod
- Het verschil tussen primaire en secundaire data
Inhoud van Les 2
Onderzoeksmethoden- Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
- Enquête technieken en vragenlijstontwerp
- Focusgroepen en interviews als onderzoeksmethoden
- Observatie en experimenten in de praktijk
- Het kiezen van de juiste onderzoeksmethode voor jouw doel
Inhoud van Les 3
Concurrentieanalyse- Het identificeren van directe en indirecte concurrenten
- Het verzamelen van informatie over concurrenten
- Het analyseren van concurrentiestrategieën en -positionering
- Benchmarking tegen concurrenten
- Het gebruik van concurrentieanalyse voor strategische beslissingen
Inhoud van Les 4
Doelgroepanalyse- Het segmenteren van de markt
- Het opstellen van klantprofielen en persona's
- Het begrijpen van klantbehoeften en -gedrag
- Methoden voor het verzamelen van klantfeedback
- Het belang van klanttevredenheid en loyaliteit
Inhoud van Les 5
Trendanalyse- Het identificeren van relevante markttrends en -ontwikkelingen
- Het analyseren van sociale, economische en technologische factoren
- Het gebruik van trendrapporten en branche-informatie
- Vooruitkijken: voorspellingen en scenario-analyse
- Het toepassen van trends in marketingstrategieën
Inhoud van Les 6
Data-analyse en statistiek- Basisprincipes van dataverzameling en -verwerking
- Statistische technieken voor marktanalyse
- Het gebruik van softwaretools voor data-analyse
- Visualisatie van gegevens en het maken van grafieken
- Interpretatie van gegevens en het trekken van conclusies
Inhoud van Les 7
Marketing mix analyse- De 4 P's van marketing: Product, Prijs, Plaats, Promotie
- Het analyseren van de impact van elke P op de markt
- Het aanpassen van de marketingmix op basis van analyses
- Het belang van consistentie in de marketingmix
- Het evalueren van marketingcampagnes en hun effectiviteit
Inhoud van Les 8
Economische invloeden op de markt- Het begrijpen van macro-economische factoren
- De invloed van economische cycli op de markt
- Het effect van wet- en regelgeving op de industrie
- Internationale markten en globalisering
- Het belang van economische indicatoren voor marktanalyse
Inhoud van Les 9
Rapportage en presentatie van resultaten- Het opstellen van een marktanalyse rapport
- Structuur en elementen van een effectief rapport
- Het presenteren van bevindingen aan stakeholders
- Gebruik van visuele hulpmiddelen en grafieken
- Het ontvangen van feedback en het aanpassen van rapportages
Inhoud van Les 10
Toepassen van marktanalyses in strategie- Het vertalen van analyse naar strategische keuzes
- Het ontwikkelen van marketingstrategieën op basis van analyses
- Het meten van succescriteria en KPIs
- Het belang van continue monitoring en aanpassing
- Het integreren van marktanalyses in de bedrijfsvoering
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!