Opleiding: MBO Managementsupport in de praktijk (Klassikale Studie)
Met de opleiding MBO Managementsupport in de praktijk ontwikkel je de kennis en vaardigheden om leidinggevenden en teams effectief te ondersteunen en bedrijfsprocessen soepel te laten verlopen. Je begint met een inleiding tot managementsupport, waarin je inzicht krijgt in de rol, verantwoordelijkheden en belangrijke taken van een managementsupport professional. Communicatievaardigheden maken je vaardig in helder, professioneel en doelgericht overbrengen van informatie, zowel mondeling als schriftelijk. Agendabeheer en planning zorgen dat afspraken, vergaderingen en deadlines efficiënt worden georganiseerd en gemonitord. Documentbeheer en digitale archivering geven je inzicht in het systematisch opslaan, terugvinden en beheren van informatie. Financieel beheer en budgettering maken je bekwaam in het bijhouden van financiële processen, het opstellen van begrotingen en het bewaken van kosten. Projectmanagementvaardigheden leren je projecten te plannen, coördineren en opvolgen, zodat resultaten op tijd en binnen budget worden geleverd. Kantoororganisatie en efficiëntie zorgen voor een gestructureerde en productieve werkomgeving. Ondersteuning van het management versterkt je rol als betrouwbare partner in besluitvorming en strategie. Relatiemanagement en netwerken geven je tools om professionele contacten te onderhouden en samenwerking te optimaliseren. Probleemoplossing en besluitvorming maken je proactief en oplossingsgericht. Professionele ontwikkeling en ethische en juridische aspecten zorgen dat je altijd handelt met verantwoordelijkheid, integriteit en continue groei, zodat je een waardevolle en onmisbare managementsupport professional wordt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere MBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De MBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt de basisprincipes van managementsupport uitleggen en toepassen binnen een organisatie.
- Je gebruikt effectieve communicatievaardigheden om interne en externe contacten professioneel te informeren en te ondersteunen.
- Je beheert agenda’s en plant activiteiten efficiënt, rekening houdend met prioriteiten en deadlines.
- Je organiseert documenten en voert digitale archivering correct uit volgens gestandaardiseerde procedures.
- Je voert financieel beheer en budgettering uit, inclusief het bijhouden van uitgaven en het ondersteunen bij financiële rapportages.
- Je past projectmanagementvaardigheden toe om projecten te plannen, coördineren en evalueren binnen de organisatie.
- Je ondersteunt het management in dagelijkse werkzaamheden, kantoororganisatie en het optimaliseren van efficiëntie binnen het team.
- Je onderhoudt relaties en netwerken, lost problemen op en neemt weloverwogen beslissingen, met aandacht voor professionele, ethische en juridische richtlijnen.
Programma
Tijdens de MBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding tot managementsupport- Definitie en rol van managementsupport in organisaties
- Verschillende functies en verantwoordelijkheden van een managementsupportmedewerker
- Het belang van managementsupport voor efficiëntie en effectiviteit
- De relatie tussen managementsupport en andere afdelingen
- Trends en ontwikkelingen in managementsupport
Inhoud van Les 2
Communicatievaardigheden- Effectieve communicatie met managers en teamleden
- Actief luisteren en feedback geven
- Professioneel schrijven
- Interculturele communicatie in een diverse werkomgeving
- Het gebruik van digitale communicatiemiddelen en platforms
Inhoud van Les 3
Agendabeheer en planning- Het beheren van agenda's en planningsystemen
- Het organiseren van afspraken en vergaderingen
- Voorbereiden van vergaderingen en opstellen van agenda's
- Effectief tijdbeheer en prioriteiten stellen
- Het omgaan met last-minute wijzigingen en conflicten
Inhoud van Les 4
Documentbeheer en digitale archivering- Basisprincipes van documentbeheer en archivering
- Het opstellen en formatteren van documenten
- Gebruik van digitale archiveringssystemen
- Het belang van versiebeheer en documentatie
- Beveiliging van gevoelige informatie en privacy-overwegingen
Inhoud van Les 5
Financieel beheer en budgettering- Basisprincipes van financieel beheer in organisaties
- Het opstellen en bijhouden van budgetten
- Financiële rapportage en analyses
- Het beheer van onkosten en declaraties
- Het begrijpen van financiële documenten en kasstromen
Inhoud van Les 6
Projectmanagementvaardigheden- Basisprincipes van projectmanagement
- Het opstellen van projectplannen en -doelen
- Het organiseren van resources en taken
- Risicoanalyse en -beheer in projecten
- Evaluatie en rapportage van projectresultaten
Inhoud van Les 7
Kantoororganisatie en efficiëntie- Het belang van een georganiseerde werkplek
- Tijdmanagementtechnieken en productiviteitstools
- Het gebruik van technologie voor kantoorautomatisering
- Procedures voor het beheren van dagelijkse taken
- Effectieve werkmethoden en processen verbeteren
Inhoud van Les 8
Ondersteuning van het management- Het begrijpen van de behoeften van het management
- Proactief bieden van ondersteuning en oplossingen
- Het beheren van vertrouwelijke informatie en documenten
- Het rapporteren van belangrijke informatie en inzichten
- Het ontwikkelen van goede relaties met het managementteam
Inhoud van Les 9
Relatiemanagement en netwerken- Het belang van netwerken in een zakelijke omgeving
- Relatiemanagement met interne en externe stakeholders
- Het opbouwen van een professioneel netwerk
- Het omgaan met klanten en leveranciers
- Het gebruik van sociale media voor netwerken
Inhoud van Les 10
Probleemoplossing en besluitvorming- Methoden voor probleemidentificatie en -analyse
- Creatief denken en innovatie in probleemoplossing
- Het proces van besluitvorming in een organisatie
- Evaluatie van alternatieven en risico's
- Implementatie en follow-up van besluiten
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!