Opleiding: MBO Signaleren van zorg- en opvoedvragen (Klassikale Studie)
Met de opleiding MBO Signaleren van zorg- en opvoedvragen ontwikkel je de vaardigheden om tijdig en professioneel signalen van zorg- en opvoedvragen te herkennen en erop te reageren. Je start met de basisprincipes van signaleren en leert gestructureerd observeren van gedrag en ontwikkeling bij cliënten van verschillende leeftijden, zodat je subtiele veranderingen en signalen effectief opmerkt. Gesprekstechnieken bij signalering helpen je om informatie op een empathische en duidelijke manier te verkrijgen, terwijl je psychosociale signalen en fysieke of gezondheidsgerelateerde signalen leert herkennen om een volledig beeld van de situatie te krijgen. Signalering van opvoedvragen geeft je inzicht in hoe je ondersteuning kunt bieden aan gezinnen en kinderen, terwijl signalering van zorgvragen bij volwassenen je helpt om zorgbehoeften tijdig te identificeren en passende acties te ondernemen. Documenteren en rapporteren staan centraal om nauwkeurig en verantwoord te communiceren binnen het zorg- of onderwijsteam, zodat samenwerking en opvolging optimaal verlopen. Doorverwijzen en samenwerken met collega’s, professionals en instanties maakt dat cliënten de juiste ondersteuning ontvangen. Reflectie en ethiek bij signalering zorgen ervoor dat je professioneel, integer en met respect voor de privacy van de betrokkenen handelt. Met deze opleiding ontwikkel je sterke observatie-, communicatie- en analytische vaardigheden die cruciaal zijn in de zorg en opvoeding.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere MBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De MBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt de basisprincipes van signaleren uitleggen en het belang voor zorg en begeleiding toelichten.
- Je observeert gedrag en ontwikkeling van cliënten om veranderingen en behoeften tijdig te herkennen.
- Je past gesprekstechnieken toe bij signalering om relevante informatie te verzamelen.
- Je herkent psychosociale signalen en begrijpt de betekenis ervan voor begeleiding en interventie.
- Je signaleert fysieke en gezondheidsgerelateerde signalen om tijdig passende zorg te bieden.
- Je identificeert opvoed- en zorgvragen bij volwassenen en kinderen en past passende signalering toe.
- Je documenteert en rapporteert signaleringen nauwkeurig en verwijst door naar relevante professionals en instanties.
- Je reflecteert op ethische aspecten van signalering en werkt samen met collega’s om kwaliteit en professionaliteit te waarborgen.
Programma
Tijdens de MBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van signaleren- Definitie van signaleren in zorg en welzijn
- Verschil tussen signaleren, observeren en rapporteren
- Rol van professional in vroegtijdige signalering
- Grenzen van eigen deskundigheid herkennen
- Betrokkenheid van cliënt en familie
Inhoud van Les 2
Observeren van gedrag en ontwikkeling- Gedrags- en ontwikkelingspatronen herkennen
- Lichamelijke, emotionele en sociale signalen observeren
- Verschillen tussen leeftijdsfasen begrijpen
- Invloed van omgeving op gedrag
- Objectief en feitelijk noteren
Inhoud van Les 3
Gesprekstechnieken bij signalering- Actief luisteren en doorvragen
- Open en neutrale vragen stellen
- Empathisch communiceren met cliënt en ouders
- Non-verbale signalen interpreteren
- Grenzen van vertrouwelijkheid respecteren
Inhoud van Les 4
Psychosociale signalen herkennen- Stress, angst en depressie bij kinderen en volwassenen herkennen
- Relationele problemen binnen gezin of netwerk signaleren
- Verwaarlozing en mishandeling herkennen
- Invloed van trauma op gedrag en welzijn
- Signaleren van sociale isolatie
Inhoud van Les 5
Fysieke en gezondheidsgerelateerde signalen- Basiskennis van ziekte- en symptoomherkenning
- Verandering in voeding, slaap of hygiëne signaleren
- Veiligheid en risico’s in leefomgeving herkennen
- Lichamelijke klachten koppelen aan psychosociale factoren
- Documenteren van observaties
Inhoud van Les 6
Signalering van opvoedvragen- Herkennen van opvoedproblemen bij kinderen
- Ondersteuningsvragen van ouders of verzorgers identificeren
- Patronen in opvoedingsstijlen signaleren
- Samenwerking met school, kinderopvang of professionals
- Doorverwijzing naar passende hulpbronnen
Inhoud van Les 7
Signalering van zorgvragen bij volwassenen- Herkennen van zelfredzaamheidsproblemen
- Behoeften bij dagelijkse activiteiten signaleren
- Psychische en lichamelijke zorgvragen in kaart brengen
- Risico’s voor verwaarlozing of overbelasting van mantelzorgers herkennen
- Samenwerking met thuiszorg en andere zorgpartners
Inhoud van Les 8
Documenteren en rapporteren- Feitelijk en concreet noteren van signalen
- Gebruik van meld- en registratiesystemen
- Structuur aanbrengen in observaties en rapporten
- Privacy en vertrouwelijkheid waarborgen
- Evaluatie en overdracht aan collega’s
Inhoud van Les 9
Doorverwijzen en samenwerken- Kennis van beschikbare hulpverleningsinstanties
- Samenwerken met multidisciplinaire teams
- Signalering koppelen aan passende interventies
- Overleg en afstemming met cliënt en netwerk
- Escalatie bij acute risico’s toepassen
Inhoud van Les 10
Reflectie en ethiek bij signalering- Eigen vooroordelen en interpretaties kritisch bekijken
- Ethische dilemma’s in signaleren herkennen
- Grenzen van eigen rol respecteren
- Betrokkenheid en professionaliteit in balans houden
- Reflectie op effectiviteit van acties en verbeterpunten
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!