Opleiding: MBO Communiceren met cliënten (Klassikale Studie)
Ontwikkel jouw communicatieve vaardigheden met de MBO-opleiding Communiceren met cliënten en leer hoe je effectief, empathisch en professioneel contact legt in diverse zorg- en ondersteuningssituaties. Je start met basiscommunicatievaardigheden, zodat je duidelijk, respectvol en doelgericht kunt communiceren en een sterke verbinding met cliënten opbouwt. Empathie en begrip tonen helpt je emoties en behoeften van cliënten te herkennen en hier passend op te reageren, terwijl non-verbale communicatie je inzicht geeft in lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en signalen die het contact versterken. Vraagtechnieken en doorvragen zorgen dat je informatie volledig en correct verkrijgt, en omgaan met moeilijke gesprekken leert je rustig en professioneel handelen bij gevoelige of confronterende onderwerpen. Schriftelijke communicatie geeft je vaardigheden om rapportages, verslagen en notities helder en correct vast te leggen. Culturele en diversiteitsbewuste communicatie zorgt dat je rekening houdt met achtergrond, normen en waarden van cliënten. Motiveren en activeren van cliënten helpt hen betrokken en zelfstandig te blijven, terwijl conflicthantering en assertiviteit je leren grenzen stellen en problemen constructief oplossen. Evalueren en terugkoppelen sluiten de communicatiecyclus en zorgen dat informatie effectief wordt gedeeld en verbeterpunten zichtbaar worden. Met praktijkgerichte opdrachten ontwikkel je direct toepasbare kennis en vaardigheden, zodat je als professional cliënten professioneel, begripvol en resultaatgericht ondersteunt en begeleidt.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere MBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De MBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt basiscommunicatievaardigheden toepassen om effectief te communiceren met cliënten en collega’s.
- Je kunt empathie en begrip tonen om vertrouwen en een positieve relatie op te bouwen.
- Je kunt non-verbale communicatie interpreteren en inzetten ter ondersteuning van verbale boodschappen.
- Je kunt vraagtechnieken toepassen en doorvragen om informatie volledig en accuraat te verkrijgen.
- Je kunt omgaan met moeilijke gesprekken en deze op een professionele manier voeren.
- Je kunt schriftelijke communicatie effectief inzetten voor verslaglegging en correspondentie.
- Je kunt cultureel bewust en diversiteitgericht communiceren, cliënten motiveren en activeren.
- Je kunt conflicthantering en assertiviteit toepassen, en evalueren en terugkoppelen om communicatie en samenwerking te verbeteren.
Programma
Tijdens de MBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basiscommunicatievaardigheden- Effectief luisteren en doorvragen
- Helder en begrijpelijk spreken
- Gebruik van lichaamstaal en gezichtsuitdrukking
- Aanpassen van communicatie aan de cliënt
- Bevestigen en samenvatten van informatie
Inhoud van Les 2
Empathie en begrip tonen- Herkennen van emoties bij cliënten
- Aansluiten bij gevoelens en behoeften
- Respectvol omgaan met verschillen
- Opbouwen van vertrouwen en relatie
- Actief laten merken dat je luistert
Inhoud van Les 3
Non-verbale communicatie- Signaleren van lichaamstaal en mimiek
- Gebruik van oogcontact en houding
- Herkennen van incongruentie tussen woorden en gedrag
- Stemgebruik aanpassen aan situatie
- Observeren van de omgeving en context
Inhoud van Les 4
Vraagtechnieken en doorvragen- Open en gesloten vragen gebruiken
- Doorvragen om duidelijke informatie te krijgen
- Herformuleren van antwoorden
- Aandacht voor non-verbale signalen
- Balans vinden tussen vragen stellen en luisteren
Inhoud van Les 5
Omgaan met moeilijke gesprekken- Grenzen stellen bij ongepast gedrag
- Gesprekken voeren bij emotionele reacties
- Feedback geven zonder oordeel
- Conflicten signaleren en bespreken
- Rust bewaren en professioneel reageren
Inhoud van Les 6
Schriftelijke communicatie- Correct en overzichtelijk noteren van informatie
- Duidelijke e-mails of berichten schrijven
- Gebruik van begrijpelijke taal voor cliënten
- Registreren van afspraken en acties
- Vertrouwelijkheid en privacy respecteren
Inhoud van Les 7
Culturele en diversiteitsbewuste communicatie- Aandacht voor taalverschillen en beperkingen
- Respect voor culturele en religieuze waarden
- Aanpassen van communicatiestijl aan cliënt
- Herkennen van vooroordelen en stereotypes
- Bevorderen van inclusie en gelijkwaardigheid
Inhoud van Les 8
Motiveren en activeren van cliënten- Positieve feedback en aanmoediging gebruiken
- Stimuleren van zelfstandigheid
- Observeren van motivatie en interesses
- Creëren van een ondersteunende omgeving
- Doelen en verwachtingen helder communiceren
Inhoud van Les 9
Conflicthantering en assertiviteit- Grenzen aangeven zonder agressie
- Constructief reageren op kritiek of weerstand
- Onderhandelen en compromissen sluiten
- Bewaken van een veilige communicatieomgeving
- Oplossen van misverstanden
Inhoud van Les 10
Evalueren en terugkoppelen- Samenvatten van gesprekken voor helderheid
- Bespreken van voortgang en afspraken
- Feedback vragen en verwerken
- Reflecteren op eigen communicatiestijl
- Documenteren van belangrijke punten en acties
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!