Opleiding: MBO Marketing en promotie in de winkel (Klassikale Studie)
Met de opleiding MBO Marketing en promotie in de winkel ontwikkel je jezelf tot een professional die de verkoop en het imago van een winkel effectief versterkt door strategische marketing en creatieve promoties. Je start met de basisprincipes van marketing in de winkel en leert hoe je deze toepast om klanten te trekken en te binden. Winkelpresentatie en visuele merchandising helpen je om producten aantrekkelijk en overzichtelijk te presenteren, terwijl promotionele acties en aanbiedingen zorgen voor extra verkoopkansen en klantbetrokkenheid. Reclame en communicatie in de winkel geven je handvatten om boodschappen duidelijk over te brengen, en klantgericht gedrag en service staan centraal om een optimale winkelervaring te bieden. Je ontwikkelt productkennis en leert het assortiment effectief te promoten, terwijl het gebruik van data en klantinformatie je helpt inzicht te krijgen in koopgedrag en voorkeuren. Social media en digitale promotie stellen je in staat online klanten te bereiken en winkelactiviteiten te ondersteunen, en evenementen en belevingsmarketing maken van de winkel een aantrekkelijke en interactieve omgeving. Evaluatie en optimalisatie van marketingactiviteiten zorgen dat je resultaten meetbaar maakt en continu verbetert. Deze opleiding combineert theorie, praktische toepassing en creativiteit en bereidt je volledig voor op een professionele rol waarin je marketing en promotie in de winkel effectief inzet om verkoop, klanttevredenheid en merkbeleving te maximaliseren.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere MBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De MBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt de basisprincipes van marketing in de winkel uitleggen en toepassen
- Je past winkelpresentatie en visuele merchandising effectief toe om verkoop te stimuleren
- Je voert promotionele acties en aanbiedingen uit gericht op klantbetrokkenheid
- Je gebruikt reclame en communicatie in de winkel om producten onder de aandacht te brengen
- Je vertoont klantgericht gedrag en levert uitstekende service
- Je promoot productkennis en assortiment aan klanten op een overtuigende manier
- Je gebruikt data en klantinformatie om marketingstrategieën te optimaliseren
- Je implementeert social media, digitale promotie, evenementen en belevingsmarketing en evalueert de resultaten
Programma
Tijdens de MBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Basisprincipes van marketing in de winkel- Begrip van marketing en promotie
- Verschil tussen traditionele en moderne marketing
- Rol van marketing in verkoop en klanttevredenheid
- Marketingdoelen en strategieën
- Marketingmix (Product, Prijs, Plaats, Promotie)
Inhoud van Les 2
Winkelpresentatie en visuele merchandising- Indeling van de winkel en looproutes
- Aantrekkelijke presentatie van producten
- Gebruik van kleuren, verlichting en displays
- Seizoensgebonden en thematische aankleding
- Signage en bewegwijzering
Inhoud van Les 3
Promotionele acties en aanbiedingen- Soorten promoties: kortingen, bundels, loyaliteitsacties
- Planning en timing van promoties
- Communiceren van acties aan klanten
- Evalueren van effectiviteit van promoties
- Innovatieve promoties en cross-selling
Inhoud van Les 4
Introductie marketing voor uitzendbureaus- Rol van marketing in de uitzendbranche
- Verschil tussen B2B- en B2C-marketing
- Trends en ontwikkelingen in arbeidsbemiddeling
- Concurrentieanalyse van uitzendbureaus
- Voorbeelden van succesvolle marketingcampagnes
Inhoud van Les 5
Klantgericht gedrag en service- Klantbenadering en service etiquette
- Behoeften en wensen van klanten signaleren
- Persoonlijke verkooptechnieken
- Omgaan met klachten en feedback
- Creëren van een positieve winkelervaring
Inhoud van Les 6
Geschiedenis en evolutie van flexwerk- Ontstaan van uitzendbureaus en tijdelijke arbeid
- Wetgeving en arbeidsvoorwaarden door de jaren heen
- Verschil tussen vaste en flexibele contracten
- Ontwikkeling van payrolling en detacheringsvormen
- Impact van economische veranderingen op flexwerk
Inhoud van Les 7
Gebruik van data en klantinformatie- Verzamelen van klantgegevens en voorkeuren
- Analyse van verkoopcijfers en promotie-effectiviteit
- Segmentatie van klanten voor gerichte acties
- Trends en patronen herkennen
- Data gebruiken voor toekomstige marketingbeslissingen
Inhoud van Les 8
Social media en digitale promotie- Relevante platforms voor de winkel
- Inhoud creëren voor promotie en engagement
- Campagnes monitoren en evalueren
- Interactie met klanten online
- Integratie van online en offline marketing
Inhoud van Les 9
Evenementen en belevingsmarketing- Organiseren van winkelactiviteiten en events
- Thema- en seizoensgebonden evenementen
- Samenwerking met leveranciers of partners
- Creëren van memorabele klantbelevingen
- Meten van impact van evenementen op verkoop
Inhoud van Les 10
Evaluatie en optimalisatie van marketingactiviteiten- Analyseren van resultaten van promoties en acties
- Klantfeedback en winkelobservaties gebruiken
- Aanpassen van marketingstrategie op basis van resultaten
- Benchmarking met concurrenten
- Continu verbeteren van marketing en promotie
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!