Opleiding: MHBO Concerncommunicatie (Klassikale Studie)

Met een MHBO praktijkstudie kiest je voor een tussenstap van MBO naar HBO en leg je een stevige basis voor verdere studie op HBO-niveau. Het programma vertoont grotendeels gelijkenissen met het MBO-programma, maar omvat extra opdrachten ter voorbereiding op het HBO-niveau.

Met de opleiding MHBO Concerncommunicatie ontwikkel je jezelf tot een professional die complexe communicatie binnen grote organisaties effectief vormgeeft en strategisch inzet. Je start met de basisprincipes van concerncommunicatie en leert hoe je stakeholders identificeert en relaties opbouwt en onderhoudt om vertrouwen en samenwerking te bevorderen. Strategische communicatieplanning geeft je de tools om doelgerichte boodschappen te formuleren en deze op het juiste moment en via de juiste kanalen te verspreiden. Interne communicatie binnen het concern staat centraal, zodat medewerkers geïnformeerd, betrokken en gemotiveerd blijven. Corporate storytelling leert je hoe je het verhaal van de organisatie krachtig en authentiek overbrengt, terwijl crisiscommunicatie op concernniveau je voorbereidt op het professioneel beheren van onverwachte situaties en reputatierisico’s. Reputatiemanagement helpt je het imago van de organisatie te bewaken en te versterken, en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) communicatie zorgt dat maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar en overtuigend wordt gecommuniceerd. Multichannel communicatie leert je diverse online en offline kanalen effectief te combineren voor maximale impact. Tot slot ontwikkel je vaardigheden in meetbaarheid en rapportage van concerncommunicatie, zodat resultaten inzichtelijk zijn en continu verbeterd kunnen worden. Deze opleiding biedt een krachtige combinatie van strategie, creativiteit en analyse en bereidt je volledig voor op een carrière waarin je het communicatiebeleid van grote organisaties succesvol vormgeeft en uitvoert.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.

Voor wie?

Iedere MHBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De MHBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.

Leerdoelen

  • Je kunt de basisprincipes van concerncommunicatie begrijpen en toepassen om consistente en strategische communicatie binnen een organisatie te waarborgen.
  • Je kunt stakeholdermanagement en relatiebeheer toepassen om vertrouwen en samenwerking met interne en externe partijen te bevorderen.
  • Je kunt strategische communicatieplanning ontwikkelen en uitvoeren om doelen van het concern effectief te ondersteunen.
  • Je kunt interne communicatie binnen het concern structureren en optimaliseren om betrokkenheid en informatievoorziening te verbeteren.
  • Je kunt corporate storytelling toepassen om de merkidentiteit en kernboodschappen van het concern overtuigend over te brengen.
  • Je kunt crisiscommunicatie op concernniveau uitvoeren om reputatierisico’s te beheersen en effectief te reageren in noodsituaties.
  • Je kunt reputatiemanagement en communicatie rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) inzetten om het imago van het concern te versterken.
  • Je kunt multichannel communicatie toepassen en meetbaarheid en rapportage van concerncommunicatie uitvoeren om effectiviteit te monitoren en continu te verbeteren.

Programma

Tijdens de MHBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Basisprincipes van concerncommunicatie
  • Definitie en doelen van concerncommunicatie
  • Verschil tussen concern- en marketingcommunicatie
  • Rol van concerncommunicatie binnen een organisatie
  • Belang van samenhang in communicatie
  • Kernwaarden en identiteit van een concern

Inhoud van Les 2

Stakeholdermanagement en relaties
  • Identificeren en analyseren van stakeholders
  • Belangen en verwachtingen van stakeholders
  • Relatiebeheer op concernniveau
  • Communicatiestrategieën per stakeholdergroep
  • Langetermijnrelaties opbouwen en onderhouden

Inhoud van Les 3

Strategische communicatieplanning
  • Ontwikkelen van een concernbrede communicatievisie
  • Formuleren van strategische doelen
  • Integratie van communicatieactiviteiten
  • Risicoanalyse en scenario planning
  • Monitoring en evaluatie van communicatiestrategieën

Inhoud van Les 4

Basisprincipes van conflictmanagement
  • Definitie en soorten conflicten
  • Oorzaken van conflicten op de werkvloer
  • Positieve en negatieve aspecten van conflicten
  • Rol van emoties bij conflicten
  • Verschillende conflictstijlen

Inhoud van Les 5

Corporate storytelling
  • Opbouwen van een krachtig verhaal over het concern
  • Verhalen afstemmen op diverse doelgroepen
  • Gebruik van storytelling in verschillende kanalen
  • Visuele en digitale storytelling
  • Meetbaarheid van impact van verhalen

Inhoud van Les 6

Inkomende en uitgaande post verwerken
  • Sorteren en registreren van post
  • Digitaliseren van documenten
  • Verzenden van brieven en pakketten
  • Gebruik van postregistratiesystemen
  • Bewaken van doorlooptijden

Inhoud van Les 7

Reputatiemanagement
  • Analyse van de reputatie van het concern
  • Omgaan met reputatierisico’s
  • Proactieve reputatieopbouw
  • Monitoren van reputatie via media en social media
  • Reputatieherstelstrategieën

Inhoud van Les 8

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) communicatie
  • Communiceren over duurzaamheid en MVO-initiatieven
  • Betrekken van stakeholders bij MVO
  • Transparantie en rapportage van MVO-prestaties
  • Integratie van MVO in de concernstrategie
  • Effectieve storytelling rondom MVO

Inhoud van Les 9

Multichannel communicatie
  • Afstemmen van communicatieboodschappen op verschillende kanalen
  • Online en offline integratie
  • Gebruik van social media, pers, interne media en events
  • Coördinatie van communicatie-uitingen
  • Evaluatie van kanaaleffectiviteit

Inhoud van Les 10

Meetbaarheid en rapportage van concerncommunicatie
  • KPI’s voor concerncommunicatie
  • Dataverzameling en analysetools
  • Rapporteren aan directie en stakeholders
  • Aanpassen van strategie op basis van resultaten
  • Continue verbetering van communicatieprocessen

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€1.995
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Corporate Communicatie
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
CRKBO zonder BTW vrijstelling
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
UWV scholingsvoucher