Opleiding: MHBO Sales en communicatie (Klassikale Studie)

Met een MHBO praktijkstudie kiest je voor een tussenstap van MBO naar HBO en leg je een stevige basis voor verdere studie op HBO-niveau. Het programma vertoont grotendeels gelijkenissen met het MBO-programma, maar omvat extra opdrachten ter voorbereiding op het HBO-niveau.

Met de opleiding MHBO Sales en communicatie ontwikkel je alle vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn in verkoop en klantcontact. Je leert de basisprincipes van sales en communicatie en hoe je deze effectief toepast in de praktijk. Je ontdekt hoe je klanten werft, prospects benadert en een sterke relatie opbouwt door inzicht in product- en marktkennis. Tijdens de opleiding leer je overtuigende verkoopgesprekken te voeren, je communicatieve vaardigheden te versterken en digitale communicatiekanalen optimaal in te zetten voor salesdoelstellingen. Onderhandelen en overtuigen worden onderdeel van je dagelijkse toolkit, waardoor je deals beter kunt sluiten en klantrelaties duurzaam kunt onderhouden. Je krijgt ook inzicht in het managen van team- en klantrelaties, het bijhouden van rapportages en administratie, en het werken volgens ethische normen en een professionele beroepshouding. Door praktische oefeningen en realistische scenario’s word je voorbereid op het directe contact met klanten en het realiseren van commerciële doelstellingen. Met deze opleiding ontwikkel je een combinatie van strategisch inzicht, overtuigingskracht en professionele communicatievaardigheden, waardoor je organisaties helpt te groeien, klanttevredenheid te verhogen en commerciële kansen optimaal te benutten, terwijl je jezelf positioneert als een betrouwbare en resultaatgerichte salesprofessional.

Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.

Voor wie?

Iedere MHBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.

Vooropleiding

Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.

Voorbereiding

De MHBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.

Leerdoelen

  • Je kunt de basisprincipes van sales en communicatie uitleggen en het belang ervan binnen commerciële processen beschrijven.
  • Je kunt klanten werven en prospectie uitvoeren om nieuwe zakelijke kansen te creëren.
  • Je kunt product- en marktkennis toepassen om klanten te informeren en advies op maat te geven.
  • Je kunt effectieve verkoopgesprekken voeren en communicatieve vaardigheden inzetten om klanten te overtuigen en relaties op te bouwen.
  • Je kunt digitale communicatie toepassen in sales om efficiënt en doelgericht contact te onderhouden met klanten.
  • Je kunt onderhandelen en overtuigen met respect voor belangen van beide partijen en doelstellingen van de organisatie.
  • Je kunt team- en klantrelaties beheren, samenwerking stimuleren en klanttevredenheid optimaliseren.
  • Je kunt rapportages en administratie bijhouden en ethiek en beroepshouding in sales toepassen om professioneel en verantwoord te handelen.

Programma

Tijdens de MHBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:

Inhoud van Les 1

Basisprincipes van sales en communicatie
  • Verschil tussen sales en marketing
  • Communicatiemodellen toepassen in sales
  • Klantgericht denken en handelen
  • Verkoopproces en fasen
  • Belang van relatiebeheer

Inhoud van Les 2

Klantenwerving en prospectie
  • Identificeren van potentiële klanten
  • Gebruik van verschillende acquisitiemethoden
  • Telefonische acquisitie
  • Netwerken en leadgeneratie
  • Opvolgen van prospects

Inhoud van Les 3

Product- en marktkennis
  • Productkenmerken en voordelen uitleggen
  • Markt- en concurrentieanalyse
  • USP’s (Unique Selling Points) formuleren
  • Trends en ontwikkelingen volgen
  • Klantbehoeften analyseren

Inhoud van Les 4

Verkoopgesprekken voeren
  • Voorbereiding op het verkoopgesprek
  • Openings- en vraagtechnieken
  • Omgaan met bezwaren
  • Afsluiten van de verkoop
  • Nazorg en klanttevredenheid

Inhoud van Les 5

Communicatieve vaardigheden
  • Actief luisteren en doorvragen
  • Non-verbale communicatie inzetten
  • Effectief presenteren
  • Omgaan met lastige klanten
  • Feedback geven en ontvangen

Inhoud van Les 6

Digitale communicatie in sales
  • Gebruik van CRM-systemen
  • E-mailmarketing en follow-up
  • Social selling via LinkedIn en andere platforms
  • Online productpresentaties
  • Analyseren van digitale verkoopdata

Inhoud van Les 7

Onderhandelen en overtuigen
  • Onderhandelingsstrategieën
  • Win-win situaties creëren
  • Argumentatietechnieken
  • Omgaan met prijsbezwaren
  • Besluitvorming van klanten beïnvloeden

Inhoud van Les 8

Team- en klantrelaties beheren
  • Samenwerken binnen een sales team
  • Relatiebeheer op lange termijn
  • Klantsegmentatie
  • Loyaliteitsprogramma’s
  • Klanttevredenheid meten

Inhoud van Les 9

Rapportage en administratie
  • Verkooprapportages maken
  • Bijhouden van klantgegevens
  • Analyseren van verkoopresultaten
  • Plannen en prioriteiten stellen
  • Documenteren van afspraken

Inhoud van Les 10

Ethiek en beroepshouding in sales
  • Eerlijke en transparante communicatie
  • Omgaan met vertrouwelijke informatie
  • Integriteit en betrouwbaarheid
  • Klantbelangen vooropstellen
  • Professionele houding en presentatie

Certificaat

Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!

Meer...
€1.995
ex. BTW
Aangeboden door
Go2Lean
Onderwerp
Sales Training
Niveau
Looptijd
3 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 99
Tijdstip
Overdag
Keurmerken aanbieder
UWV scholingsvoucher
Erkend keurmerk
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
CRKBO zonder BTW vrijstelling