Opleiding: MHBO Digitale marketingtools gebruiken (Klassikale Studie)
Met een MHBO praktijkstudie kiest je voor een tussenstap van MBO naar HBO en leg je een stevige basis voor verdere studie op HBO-niveau. Het programma vertoont grotendeels gelijkenissen met het MBO-programma, maar omvat extra opdrachten ter voorbereiding op het HBO-niveau.
Met de opleiding MHBO Digitale marketingtools gebruiken ontwikkel je de kennis en vaardigheden om online marketingcampagnes effectief te beheren en resultaten meetbaar te verbeteren. Je start met een inleiding tot digitale marketingtools en ontdekt hoe verschillende tools samenwerken om doelen te behalen. Je leert socialmediamanagementtools inzetten om content te plannen, publiceren en analyseren, terwijl e-mailmarketingplatforms je helpen persoonlijke en gerichte campagnes te maken die de betrokkenheid verhogen. Zoekmachineoptimalisatietools (SEO) en zoekmachine-advertentietools (SEA) geven je inzicht in hoe je zichtbaarheid en vindbaarheid online vergroot, zodat je meer bezoekers en conversies genereert. Met webanalyse en trackingtools leer je prestaties te meten, data te interpreteren en campagnes continu te verbeteren. Contentcreatie- en designplatforms ondersteunen je bij het ontwikkelen van aantrekkelijke visuals en teksten die aansluiten bij de doelgroep. Marketing automation tools helpen je processen te stroomlijnen en leads effectief te nurturen, terwijl online project- en campagnemanagementtools overzicht bieden en samenwerking binnen teams optimaliseren. Conversie-optimalisatietools (CRO) leren je hoe je bezoekers omzet in klanten door gebruiksvriendelijke en doeltreffende online ervaringen te creëren. Met deze opleiding ben je klaar om digitale marketingcampagnes professioneel, efficiënt en resultaatgericht uit te voeren, waardoor je organisaties helpt online te groeien en concurrentievoordeel te behalen.
Bij Go2Lean is het mogelijk om opleidingen te combineren tot een totale loopbaanplanning. Je volgt alleen de door jou gekozen opleidingen. Dat sluit perfect aan op jouw loopbaan. Zo kun jij jezelf optimaal ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen werkervaring wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. We verzorgen alle praktijkopleidingen op 78 locaties in Nederland.
Voor wie?
Iedere MHBO praktijkstudie is ontwikkeld voor een brede doelgroep. Op basis van de aangegeven onderwerpen per studieles kun je beoordelen of deze studie relevant kan zijn voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze advies & voorlichting.
Vooropleiding
Go2Lean heeft voor het kunnen deelnemen aan deze praktijkstudie geen speciale eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
De MHBO-opleiding van Go2Lean is opgebouwd uit 8 studielessen. Wanneer je kiest voor de dagstudie, bereid je 2 studielessen per keer voor. Voor de avondstudie bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
Leerdoelen
- Je kunt de basisprincipes van digitale marketingtools uitleggen en hun rol in online marketingstrategieën beschrijven.
- Je kunt socialmediamanagementtools gebruiken om content te plannen, publiceren en monitoren op verschillende platforms.
- Je kunt e-mailmarketingplatforms inzetten om doelgerichte campagnes op te zetten, te versturen en te analyseren.
- Je kunt zoekmachineoptimalisatietools (SEO) toepassen om de zichtbaarheid en vindbaarheid van websites te verbeteren.
- Je kunt zoekmachine-advertentietools (SEA) gebruiken om betaalde campagnes te beheren en resultaten te optimaliseren.
- Je kunt webanalyse- en trackingtools inzetten om prestaties, bezoekersgedrag en conversies te monitoren en rapporteren.
- Je kunt contentcreatie- en designplatforms gebruiken om aantrekkelijke marketingcontent te ontwikkelen en te publiceren.
- Je kunt marketing automation, online project- en campagnemanagementtools toepassen en conversie-optimalisatietools (CRO) gebruiken om campagnes continu te verbeteren en resultaten te maximaliseren.
Programma
Tijdens de MHBO-opleiding van Go2Lean komen de volgende onderwerpen aan bod:
Inhoud van Les 1
Inleiding tot digitale marketingtools- Overzicht van veelgebruikte digitale marketingtools
- Verschillen tussen gratis en betaalde tools
- Koppeling van tools aan marketingdoelen
- Integratie van tools in de marketingstrategie
- Trends in digitale marketingtechnologie
Inhoud van Les 2
Socialmediamanagementtools- Contentplanning en publicatie via tools
- Analyseren van socialmediaprestaties
- Automatiseren van berichten en campagnes
- Beheren van meerdere kanalen tegelijk
- Gebruik van monitoringfuncties voor interactie
Inhoud van Les 3
E-mailmarketingplatforms- Opstellen en verzenden van e-mailcampagnes
- Segmenteren van doelgroepen in mailinglijsten
- Automatiseren van follow-up e-mails
- A/B-testen van e-mailonderwerpen en inhoud
- Analyseren van open- en klikratio’s
Inhoud van Les 4
Zoekmachineoptimalisatietools (SEO)- Keywordonderzoek en analyse
- Technische SEO-audits uitvoeren
- Backlinkprofiel analyseren
- Contentoptimalisatie voor zoekmachines
- Volgen van rankingontwikkelingen
Inhoud van Les 5
Zoekmachine-advertentietools (SEA)- Opzetten van advertentiecampagnes
- Targeten van specifieke doelgroepen
- Instellen van biedstrategieën
- Meten van conversies en ROI
- Optimaliseren van advertentieprestaties
Inhoud van Les 6
Webanalyse en trackingtools- Inrichten van Google Analytics en vergelijkbare tools
- Opzetten van doelen en conversietrechters
- Analyseren van websiteverkeer en gedrag
- Segmenteren van bezoekersdata
- Rapportages maken voor beslissingen
Inhoud van Les 7
Contentcreatie- en designplatforms- Gebruik van templates voor social media en web
- Aanpassen van visuals aan brandingrichtlijnen
- Optimaliseren van afbeeldingen voor web
- Video’s bewerken en publiceren
- Integratie met andere marketingkanalen
Inhoud van Les 8
Marketing automation tools- Automatiseren van klantreizen
- Integreren met CRM-systemen
- Opzetten van triggers en workflows
- Persoonlijke content aanbieden op basis van gedrag
- Monitoren van geautomatiseerde campagnes
Inhoud van Les 9
Online project- en campagnemanagementtools- Campagnes plannen en structureren
- Taken en deadlines toewijzen
- Samenwerken met teamleden in één platform
- Integreren met communicatietools
- Voortgang en resultaten bijhouden
Inhoud van Les 10
Conversie-optimalisatietools (CRO)- Heatmaps analyseren
- Uitvoeren van A/B-tests op landingspagina’s
- Verbeteren van call-to-action elementen
- Testen van formulieren en checkoutprocessen
- Rapporteren over conversieverbeteringen
Certificaat
Deze praktijkopleiding geeft jou de mogelijkheid om het bijbehorende certificaat te behalen. Tijdens de praktijkopleiding schrijf je een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële certificaat van deze praktijkopleiding. Indien je voor twee of meer praktijkopleidingen kiest binnen hetzelfde vakgebied, dan ontvang je bij een positief resultaat een diploma!