Opleiding: HBO Marketing en Productmanagement (1 jaar) (Klassikale Studie) (Klassikale Studie)
Als marketing- en productmanager draag je een grote verantwoordelijkheid voor verschillende aspecten binnen de organisatie, zoals communicatie, kwaliteit, productontwikkeling, marketing en logistiek. Om je vaardigheden op deze gebieden verder te ontwikkelen en je afdeling effectiever te managen, is deze 1-jarige opleiding zeer geschikt voor jou. Je leert alles over essentiële vaktermen zoals marktverkenning, marktsegmentatie, marketingmix, kostprijsberekening en productontwikkelingsprocessen. Daarnaast verdiep je je in belangrijke aspecten van marketing- en productmanagement, waaronder marktonderzoek, marketingstrategieën, productontwikkeling en strategisch procesmanagement. Naast theoretische kennis, leg je de focus ook op praktische vaardigheden door middel van opdrachten die gericht zijn op jouw organisatie en specifieke situatie. Zo kun je de geleerde concepten direct toepassen in de praktijk. Mis deze kans niet om je expertise naar een hoger niveau te tillen en schrijf je vandaag nog in!
Wil jij leren en groeien met persoonlijke aandacht? Dan is Holland Opleidingen Groep de opleider die je zoekt. Jouw persoonlijke leerproces staat bij ons centraal. Tijdens een opleiding word je van het begin tot het einde optimaal begeleid. Holland Opleidingen - Klassikale Studie is dé klassikale opleider voor mensen die zich willen blijven ontwikkelen. Je werkt met persoonlijke leerdoelen, praktijkcases en praktijk gerelateerde oefeningen. Door onder meer het inbrengen van jouw eigen praktijksituaties wordt de opleiding gericht op de eigen werksituatie. Op 78 locaties in Nederland wordt deze opleiding verzorgd.
Voor wie?
Deze opleiding is samengesteld voor marketeers en productmanagers die de kennis en vaardigheden omtrent marketing en productmanagement willen ontwikkelen. Heb jij vanuit een ander beroep ook te maken met marketing en productmanagement en wil je je hierin verdiepen? Dan is deze opleiding ook geschikt voor jou.
Vooropleiding
Holland Opleidingen Groep heeft voor het volgen van deze opleiding geen specifieke eisen gesteld aan jouw vooropleiding. Indien je twijfelt over het instapniveau, dan kun je contact opnemen met onze afdeling advies & voorlichting.
Voorbereiding
Om je goed voor te bereiden voor iedere studieles ben je ongeveer 3 tot 5 uur studievoorbereiding nodig. Tijdens de dagopleiding worden twee studielessen behandeld. Tijdens de avondopleiding wordt er één studieles behandeld.
Leerdoelen
- heb je inzicht in marketingmanagement
- ben je in staat om marketingbeleid op te stellen
- weet je hoe je koopgedrag kunt beïnvloeden
- ben je in staat om marketinginstrumenten toe te passen
- heb je inzicht in productmanagement
- weet je hoe je productportfolioanalyses opstelt
- heb je inzicht in het productontwikkelingsproces
- weet je hoe je een productstrategie kunt opstellen
- heb je inzicht in facilitaire processen
- kun je een facilitair proces opstellen
- heb je inzicht in procesverbeteringen
- ben je in staat om processen te implementeren
- heb je inzicht in marktanalyses
- kun je een marktonderzoek opzetten
- weet je hoe je onderzoeksresultaten verwerkt
- kun je onderzoeksresultaten interpreteren
Programma
Tijdens deze hbo-opleiding komen de volgende modules aan bod:
Inhoud van Module 1
Module - HBO Marketingmanagement- De basis van marketingmanagement
- De omgeving van marketing
- Marktverkenning
- Beïnvloeden van het koopgedrag
- Segmenteren van de markt
- Toepassen van de marketingmix
- Ontwikkelen marketingconcept
- Opstellen van een marketingplan in de praktijk
Inhoud van Module 2
Module - HBO Productmanagement- De basis van productmanagement
- Productontwikkelingsproces
- Productstrategie en positionering in de markt
- Werken met haalbaarheidanalyses
- Kostprijsberekening
- Logistiek en kwaliteitszorg
- Uitvoeren productportfolioanalyse
- Projectmatig werken
Inhoud van Module 3
Module - HBO Procesmanagement- Processen en procesmanagement
- Processen herkennen
- Processen analyseren
- Processen ontwerpen
- Processen implementeren
- Afstemmen van processen
- Procesmanagement in een productieomgeving
- Procesmanagement in een dienstverlenende omgeving
Inhoud van Module 4
Module - HBO Marktonderzoek- De basis van marktonderzoek
- Vormen van marktanalyses
- Doelgericht marktanalyse uitvoeren
- Analyseren van de onderzoeksresultaten
- Onderzoekresultaten interpreteren
- Opstellen van rapportage
- Maken van een plan van aanpak
- Succesvol presenteren
Certificaat
Het volgen van de opleiding HBO Marketing en Productmanagement (1 jaar) geeft jou de mogelijkheid om het diploma te behalen:
- HBO Marketing en Productmanagement (1 jaar)
Tijdens de opleiding schrijf je voor iedere module een Verbeterplan Praktijk-Case (VPC). Hieruit moet jouw beheersing van de behandelde onderwerpen goed naar voren komen. Als je dit onderdeel met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van deze opleiding.
