Opleiding: Training omgaan met klachten
Voor wie
Wist je dat wanneer klanten ontevreden zijn over een bedrijf of organisatie zij dit delen met minimaal elf personen? Vind je het moeilijk om boze klanten te woord te staan? Vind je het lastig om klachten op een klantvriendelijke wijze af te handelen?
Onze training omgaan met klachten is een praktische training waarin je leert uitingen van ongenoegen te herkennen en klanten op een correcte servicegerichte wijze te woord te staan. Na de training kun je adequaat omgaan met klachten en conflicten met klanten voorkomen. De aandacht voor een juiste klachtafhandeling leidt tot tevreden klanten en een beter imago van jouw organisatie en jullie medewerkers.
De onderwerpen
- communicatieve vaardigheden
- positieve en klantgerichte instelling
- gesprekstechnieken
- etiquette (telefoon, e-mail en balie)
- klachtafhandeling in vijf stappen
- omgaan met bezwaren
- voorkomen van conflicten
- de verschillende klanttypes (DAS)
- actief oefenen door middel van rollenspellen.
Duur
De training omgaan met klachten duurt een dag, en kan zowel in groepsverband, als individueel gevolgd worden. Het is ook mogelijk binnen je bedrijf een training op maat te organiseren. We maken dan in overleg een selectie van de onderwerpen.
Aanpak
Voor de training ontvangt iedere deelnemer per e-mail een voorbereidingsopdracht. Hierin vragen we onder andere naar praktijkvoorbeelden en leerwensen.
Afronding
Na afloop van de training ontvang je een certificaat van deelname.
Gerelateerde trainingen
Communiceren, slechtnieuwsgesprekken voeren, assertiviteit, omgaan met agressie, klantgericht telefoneren.

