Opleiding: Webinar Schuldhulpverlening basisdienstverlening
Er wordt vooral ingezoomd op de rol die de professional heeft. Hoe ziet de basisdienstverlening eruit? Welke elementen zijn daarin belangrijk? Wat vraagt dit aan competenties en vaardigheden van de professional? Hoe moet hij of zij zich verhouden tot de hulpvrager? Welke gereedschappen kan hij of zij daarvoor gebruiken? Alle plannen en voornemens worden in dit webinar op een rij gezet en op een heldere manier uitgelegd.
“Als je in de bijstand zit, bepaalt je woonadres hoeveel hulp je van je gemeente krijgt.”
“Veel gemeenten bieden steun aan minima die moeilijk rondkomen. Maar de verschillen tussen het armoedebeleid van gemeenten zijn nu zo groot, dat waar je woont bepaalt hoeveel steun je krijgt. Kinderkleding en kortingspassen voor de een, de ander helemaal niets “Je krijgt het niet uitgelegd.”” (De Volkskrant, 28 september 2023)
Het zal je bekend in de oren klinken. Maar dit geldt niet alleen voor de steun aan minima. Ook in de schuldhulpverlening zijn de verschillen tussen gemeenten groot. Dat hebben ook het Ministerie van SZW, Divosa, de VNG en de NVVK onderkend. Er is geconstateerd dat de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening dusdanig veel ruimte openlaat voor de inrichting van het beleid, dat er tussen gemeenten grote ongelijkheid kan ontstaan in de schuldhulphulpverlening aan inwoners. Daarnaast is het aantal mensen met problematische schulden wederom gestegen en is het aantal schuldregelingen gedaald. Kortom, het moet effectiever, de verschillen tussen gemeenten moeten kleiner en de kwaliteit moet omhoog. Daartoe zijn er bestuurlijke afspraken gemaakt om te komen tot een vorm van basisdienstverlening. De inwoner wordt centraal gesteld en er komt een eenduidige, systematische en kwalitatief hoogwaardige aanpak van zijn problematiek.
Dit fenomeen is volop in ontwikkeling. In dit live webinar komen de handreikingen aan bod die daartoe inmiddels zijn gedaan. Ook wordt er gekeken naar de toekomst. Er wordt daarbij vooral ingezoomd op de rol die de professional heeft. Hoe ziet de basisdienstverlening eruit? Welke elementen zijn daarin belangrijk? Wat vraagt dit aan competenties en vaardigheden van de professional? Hoe moet hij of zij zich verhouden tot de hulpvrager? Welke gereedschappen kan hij of zij daarvoor gebruiken? Alle plannen en voornemens worden in dit webinar op een rij gezet en op een heldere manier uitgelegd.
Doelgroep
Dit webinar is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in de wereld van de armoedebestrijding zoals:
• Schuldhulpverleners
· Medewerkers van gemeenten
• Budgetcoaches
• Sociaal werkers en welzijnsprofessionals
• Beschermingsbewindvoerders
Onderwerpen
Programma
· Wat zijn de uitgangspunten van basisdienstverlening?
· Welke stappen worden gezet om te komen tot basisdienstverlening?
· Uit welke elementen bestaat elke stap?
· Welke elementen kun jij als hulpverlener al direct inzetten?
· Wat vraagt elk element van de hulpverlener?
· Welke stappen worden er in de toekomst toegevoegd?
Programma
Programma
· Wat zijn de uitgangspunten van basisdienstverlening?
· Welke stappen worden gezet om te komen tot basisdienstverlening?
· Uit welke elementen bestaat elke stap?
· Welke elementen kun jij als hulpverlener al direct inzetten?
· Wat vraagt elk element van de hulpverlener?
· Welke stappen worden er in de toekomst toegevoegd?
Certificaat waardering
Na afloop van het live webinar ontvang je een deelname certificaat.
Prijs omschrijving
