Opleiding: Gesprekstechnieken
Inzicht krijgen in menselijk gedrag en het oefenen van communicatieve vaardigheden staan centraal in deze training. Deelnemers voeren diverse soorten gesprekken, individueel en met meerdere mensen tegelijk en leren hoe ze adequaat kunnen omgaan met conflicten.
Voor welke deelnemers?
Deze training is bestemd voor iedereen die graag de juiste tools aangereikt wil krijgen om de kwaliteit van diverse soorten gesprekken te bevorderen en in goede banen te leiden. Ook bestemd voor de meer ervaren deelnemers (op uitvoerend niveau).
Doel
Het doel van deze training is de vaardigheden in diverse gespreksvormen te versterken. Omgaan met conflictsituaties en inzicht verkrijgen in de structuur hiervan. Het bewust herkennen van het gedrag van anderen (medewerkers, collega’s en burgers). U leert om hier effectief op in te spelen door het gesprek te managen en conflictsituaties te deëscaleren. Deelnemer leert om verschillende gesprekstechnieken in verschillende situaties te hanteren.
Theorie is hierbij van ondergeschikt belang, oefenen en ervaren heeft prioriteit. Onze trainers sluiten zich aan bij de cultuur van het bedrijf van de deelnemer en gebruiken door de deelnemer ingebrachte praktijkvoorbeelden. Hierdoor genereert deze training een hoog rendement.
Welke onderwerpen komen aan de orde tijdens deze maatwerktraining?
- Effectief communiceren. Opbouw van diverse soorten
- Conflictanalyse
- Omgaan met machtsverschillen en discussies.
- Eigendom van het probleem bij de eigenaar(s) laten
- Omgaan met ruziegedrag en/of weerstand
- Doorverwijzen
- Gesprek op neutrale wijze structureren
- Vraagtechnieken voor het verkrijgen van informatie en voor het tonen van interesse.
- Actief luisteren, samenvatten, terugkoppelen.
- Oordeelsvrij vragen stellen en samenvatten.
- Gedrag van mensen. Hulpmiddelen voor een duidelijke herkenning.
- Op de juiste wijze inspelen op het gedrag van de ander of de groep.
- Een resultaatgericht en motiverend gesprek voeren.