ontpoppen

Ontpoppen
“De poppenkoopman ging op reis, de poppen raakten van de wijs, ze deden allemaal zo…”
Iedere avond schaterlachen mijn kids het uit als we op de slaapkamer nog even dit vrolijke kinderliedje zingen. We imiteren de van de wijs geraakte poppen en improviseren bewegingen die steeds gekker en lachwekkender worden.

In een flits schiet dit liedje door mijn hoofd als ik de drie aandeelhouders van een Utrechts ICT bedrijf bekijk en aanhoor. Ik zie drukke handgebaren van deze ondernemers en luister naar vurige oneliners als “Om het maar eens in extremen uit te drukken: we verslijten medewerkers”, en, “Als wíj er niet boven op zitten, komt het niet van de grond”, en, “Klanten kwamen altijd als vanzelf op ons af, maar dat is over”.
Ik vraag hen of ze zich het poppenkraamliedje nog herinneren. Het is alsof ik op de pauzeknop heb gedrukt! Ik zie dat ik deze nerds, zoals ze zichzelf noemen, flink van de wijs heb gebracht. Na de stilte vraag ik door: “Wie is in jullie verhaal de poppenkoopman? En wie zijn in jullie verhaal de van de wijs geraakte poppen?”. Met enige achterdocht komt het meest voor de hand liggende antwoord als eerste: “Wij zijn de poppenkoopman en onze medewerkers zijn de poppen”. Ik waag het om nog een stap verder te gaan: ‘Doe eens voor hoe jullie dagelijks werken, en vergroot het eens extreem uit’. Ze gaan er direct mee aan de slag. En dan, midden in de ontstane hilariteit, valt het kwartje: de bedrijfsfocus is weg en de ondernemers zijn zélf van de wijs.

“Ja máár, we willen niet voor bepaalde branches kiezen.”, klinkt het al snel. “We vinden juist de diversiteit aan klanten en opdrachten heerlijk. Anders wordt het saai!”. De bijna wanhopige handgebaren zeggen me genoeg. Ik zeg hen dat ze mij daarnet volledig overtuigd hebben van hun creatieve krachten. Daarom geef ik hen een huiswerkopdracht die enig creatief denken vergt. De vraagstelling luidt: welke focus brengen wij in ons bedrijf aan waarbij wij (toch) een diversiteit aan klanten en opdrachten hebben?

En warempel, twee weken later blijkt: daar heeft zich een focus ontpopt! Ze gaan zich niet meer direct richten op de eindklanten, maar juist op ‘concollega’ softwareontwikkelaars die zelf geen ‘top-nerds’ in huis hebben en het echte technisch hoogwaardige deel moeten uitbesteden. Tegelijkertijd vernauwen en verdiepen ze hiermee hun productaanbod en worden ze een nicheplayer. Om dit te realiseren hebben ze zelfs al onderling opnieuw hun rollen verdeeld. Ik laat ze zien dat ze gekozen hebben voor een strategische innovatie die begonnen is met deze nieuwe positie in de keten. Een keuze die gebaseerd is op hun competenties, waarden en drijfveren. Ik wens ze goede reis!

Désirée Murk-Scholten
Innovatieadviseur Nieuwe Zakelijkheid
desireemurk@nieuwezakelijkheid.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>