De manager heeft wel degelijk nut ondanks een gebrek aan kennis omtrent de werkzaamheden van de manager. Veel medewerkers realiseren zich niet dat bij veel professionele organisaties kwaliteit een centrale rol speelt, net als efficiënte besteding van geld, productieverhoging en publieke verantwoordelijkheid.
Verder kan een manager de scepticus gevoeliger maken voor bestuurlijke vraagstukken, om zo zijn meerwaarde aan te tonen. Het blijkt dat professionele organisaties vaak erg gesloten zijn, hetgeen kan leiden tot kwaliteitsverlies, slechte samenwerking, onvoldoende tegenspraak, onderlinge ruzies en slechte dienstverlening. De manager kan in dit soort situaties een toegevoegde waarde hebben door de communicatie open te breken en het voortouw te nemen in de verbetering daarvan.
En de man op de werkvloer dan?
Door de medewerkers actief te betrekken bij de juiste onderwerpen zal er onderling begrip worden gekweekt. Zo kan duidelijk worden gemaakt wat er zich achter de schermen afspeelt en wat de manager doet om een organisatie draaiende te houden.
Recessie proof
Managers gaan er vaak van uit dat jaren hard werken en de obstakels die ze al overwonnen hebben, genoeg zijn om elk uitdaging aan te kunnen.
Niet alleen de recessie op zich, maar ook de managers zelf brengen hun onderneming in gevaar brengen. Uit hun analyse van 3.623 managers uit 49 landen blijkt een zorgwekkend gebrek aan de juiste vaardigheden om de onderneming door de crisis te leiden. Niet willen veranderen en te weinig leiderschap op het moment dat stevig ingrijpen nodig is: zo wordt het management van tegenwoordig omschreven.
Management vaardigheden
- De manager is niet in staat is de operationele leiding te nemen wanneer dit het hardst nodig is.
- De manager slaagt er niet in adequaat veranderingen en besluiten door te voeren.
- De manager vertoont een zorgwekkend gebrek aan discipline en een even groot deel is zwak in verandermanagement.
- De manager vertoont weestand tegen veranderingen in stresssituaties.
- De manager heeft de neiging om innovatie de kop in te drukken.
- De manager heeft emotionele onvoorspelbaarheid en een sombere houding.
- De manager is niet in staat te communiceren op een manier die vertrouwen uitstraalt of is niet in staat zich adequaat in te leven in anderen.
Lees verder op Innovatief Organiseren:
Pagina 123 van Quinn, handboek managementvaardigheden
Het model van Quinn gebruik ik wel eens om duidelijk te maken dat leiding geven aan de winkel iets heel anders is dan sturing geven aan innovatie.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Managers Online)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>