Bereid je maar vast voor. We gaan de komende tijd nog veel meer producten en diensten in abonnement-vorm voor onze kiezen krijgen. Netflix, Spotify, Hello Fresh, Boldking. Dit is slechts het begin van de ‘huureconomie’. En als het met entertainment, eten en scheermesjes lukt… Ook BMW kondigde onlangs zijn programma Drive Now aan. Inderdaad, ook een abonneeservice.

Waar ligt de grens

De vraag is wel of consumenten er echt op zitten te wachten. Zeker, voor de prijs die je vroeger aan een CD kwijt was heb je nu drie maanden een wereld van muziek onder je vingertoppen. Bovendien lukt het Netflix en HBO om prijswinnende nieuwe content te maken. Maar er komt een moment dat consumenten abonnee-moe worden. En waarom zou je eigenlijk een abonnement op huidverzorging of koffie nodig hebben?

Bezit is uit

Zijn wij als marketeers blij met deze ontwikkeling? Natuurlijk! Bij een abonnement ligt de nadruk nog veel meer op de ervaring die een merk teweegbrengt. Wil je abonnees houden, dan verschuift de aandacht van bezit naar service en het bouwen van een diepgaande relatie die misschien niet maandelijks, maar toch regelmatig versterkt dient te worden. De kans bestaat wel dat bedrijven die hun producten aanbieden via een abonnement-service flinke hordes opwerpen voor de consument. De drempel om het zoveelste abonnement aan te gaan wordt zou wel eens steeds hoger kunnen worden.

Van upgrade naar upgrade

Binnenkort leven we in een wereld waar we eigenlijk niets meer bezitten en van upgrade naar upgrade gaan. Een aantrekkelijke gedachte, vooral voor producenten. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Activate becijferde onlangs dat de gezamenlijke omzet van abonneediensten tot het jaar 2022 jaarlijks groeit met gemiddeld 4,9%. En dat is logisch. Via een abonnement is het veel gemakkelijker klanten vast te houden en aanbieders kunnen met een abonnement veel beter de uitkomst van hun businessmodel voorspellen. In sommige gevallen (muziek, video en vervoer) wordt distributie goedkoper of valt helemaal weg.

Eén ding is zeker, de relatie met je klant is meer dan ooit topprioriteit.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x