Men wil doelgerichte manager die te vertrouwen is

Actueel

Werknemers hebben het meeste waardering voor doelgerichte managers die nadruk leggen op de echt belangrijke taken. Deze zogenaamde ‘tough boss’ is het meest gewenst.

Van de 1500 ondervraagde managers gaf een meerderheid aan doorzettingsvermogen en resultaatgerichtheid belangrijker te vinden dan ‘teamworking skills’. Tevens blijkt dat té enthousiast weer teveel van het goede en té flexibel ook. Goed management blijft dus een kwestie van de juiste balans vinden.

Wat vertrouwen geeft in managers
Een werkplek waar mensen hun leidinggevenden wantrouwen, wordt ervaren als stressvol en bedreigend. Hoe kunnen managers vertrouwen opbouwen?

  1. Stimuleer medewerkers risico's te nemen. Leg ze uit welke mogelijkheden er kunnen ontstaan als ze bereid zijn risico's te nemen. Bied ze een vangnet. Bedenk dat voorzichtige mensen anderen minder snel vertrouwen.
  2. Als er meer op het spel staat, vertrouwen mensen elkaar minder snel. Dus: probeer de aan de situatie inherente 'gevaren' te verminderen.
  3. Zorg dat medewerkers zich lekker in hun vel voelen. Toon geduld, erken prestaties expliciet en corrigeer via coaching.
  4. Iemand met een minder machtige positie is kwetsbaarder en zal anderen minder snel vertrouwen. Geef mensen daarom keuzes zonder dwingend te zijn. Leg uit dat managementbeslissingen niet willekeurig zijn en laat zien hoe ze de organisatiebelangen dienen.
  5. Benadruk gemeenschappelijkheden. Een algemeen menselijk trekje is te denken dat als iemand sterk op je lijkt, hij of zij eerder te vertrouwen is. Dus gebruik daarom vaak het woord 'wij' in plaats van 'ik'.
  6. Hoe meer de belangen gemeenschappelijk zijn, hoe eerder mensen elkaar vertrouwen. Besef wat je eigen belangen zijn en bied waar mogelijk ruimte aan die van anderen. Creëer een cultuur die focust op wat goed is voor het collectief.
  7. Een leidinggevende die in de perceptie van zijn mensen zijn nek voor ze durft uit te steken, wordt sneller vertrouwd. Dus kom voor hun belangen op - ook als dat enigszins ten koste van het eigenbelang gaat. Behandel mensen eerlijk.
  8. Competentie kweekt vertrouwen. Toon je competentie, weet waarin je minder goed of niet goed bent en delegeer dat.
  9. Iemand wordt sneller vertrouwd, indien zijn gedrag voorspelbaar is. Doe daadwerkelijk wat je zegt te gaan doen.
  10. Open en eerlijke communicatie kweekt vertrouwen. Communiceer frequent en openhartig. Doe zo nu en dan informele activiteiten met medewerkers.

Gerelateerd artikel:
Van kwaad tot erger of van goed naar beter?

De onbedoelde dynamiek van organisatiepatronen
door: Bill Bryan en Jaap Schaveling
Toenemende weerstand en vrijblijvendheid, het naar binnen halen van steeds meer consultants en interim managers, het glashard ontkennen van de echte problemen! Maar weinig mensen denken hierbij: “Fijn dat dit in onze organisatie gebeurt” Toch komt dit vaak voor. Ongepland en onbedoeld gaat het de verkeerde kant uit.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Sigma-Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Leidinggeven