Channels

Een leidinggevende functie is zo veel meer dan een stapje hoger op de ladder. Leiderschap wil zeggen dat er veranderingen gaan plaatsvinden. Veranderingen die serieus genomen moeten worden. Mensen die voor het eerst een leidinggevende functie krijgen, vergeten vaak dat er daadwerkelijk iets moet veranderen in hun werkwijze, wat precies één van de redenen is waardoor menig carrière in het slop raakt.

In het leven voorafgaand aan een leidinggevende functie is succes afhankelijk van individuele vaardigheden, eigen prestaties. Persoonlijke bijdrage telt. De juiste antwoorden en reacties moeten worden gegeven op het juiste moment.

Echter, zodra het leiderschap om de hoek komt kijken, gaat het niet meer om één persoon. Het gaat om de groei van anderen. Het gaat om de mensen in het team; zíj moeten gestimuleerd worden om te groeien: slimmer, groter en vooruitstrevender. Vanaf nu draait het niet meer om het individuele aspect maar om het team. En ja, er is nog steeds feedback van bovenaf, niet alleen voor u, maar met name als uw team resultaten boekt.

Lees ook:

Geef de werknemer zijn autonomie terug!

Met andere woorden: het succes van een leider wordt gemeten aan de hand van de prestaties van het team. En dat is een grote omschakeling voor velen. Het leiderschap betekent eigenlijk dat er met een geheel nieuwe mindset gewerkt moet worden. Het gaat niet langer om ‘hoe kan ík uitblinken?’ maar ‘hoe zorg ik ervoor dat mijn team beter werk levert?’

Mindset
Deze ommezwaai gaat niet over een nacht ijs. Het gaat hier tenslotte om een mindset die bij de meeste mensen al sinds middelbare school wordt gehanteerd. We leren een bijdrage te leveren als individu, we ‘steken onze hand op’ als we iets te zeggen hebben en voeren dit gedrag door in ons professionele leven. Maar het goede nieuws is dat als u een promotie krijgt, er waarschijnlijk iemand boven u in de organisatie is die ziet dat u mogelijkheden heeft als leider. Dat u de stap kunt maken van hoofdrolspeler naar succesvolle regisseur.

Maar wat houdt deze stap in? Ten eerste is het belangrijk om constant feedback te blijven geven. Wees actief betrokken bij het team en pak elke kans aan om bepaalde zaken door te spreken – en niet alleen tijdens de daarvoor bedoelde evaluatiegesprekken.

Praat met uw team over hun prestaties na vergaderingen, presentaties of na een bezoek aan een klant. Zorg dat elk belangrijk moment een leermoment wordt, dat er wordt gesproken over wat u graag anders ziet en wat er eventueel verbeterd kan worden. Kijk uit dat er niet te veel verkapte kritiek wordt gegeven. Een goede leider is open en eerlijk.

( bron en meer op: MANAGEMENT TEAM)

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x