"Remember, that credit is money. If a man lets hismoney in my hands after it is due, he gives me theinterest, or so much more as I can make of it duringthat time. This amounts to a considerable sum wherea man has a good and large credit, and makes gooduse of it. Remember that money is of a prolific nature.Money can beget money, and its offspring can begetmore, and so on. Five shillings turned is six, turnedagain it is seven and three pence, and so on, till itbecomes a hundred pounds. The more there is themore it produces every turning, so that the profits risequicker and quicker. He that murders a crown, destroys all that it might have produced in perpetuity": Benjamin Franklin.
Topmannen komen steeds vaker van de financiële afdeling van bedrijven, terwijl tot voor kort de marketingafdeling de meeste topmannen voortbracht. In 2005 was al 20% van de Amerikaanse topmannen een voormalige cfo (chief financial officer), waar dat in 1995 nog maar 10% was. Dat is onder meer het gevolg van het toenemende belang van kwartaalrapportages en nieuwe financiële wetgeving.
De traditionele volgorde van een strategische planning gevolgd door het verwerven van kapitaal, staat in toenemende mate onder druk. Steeds vaker is het omgekeerde het geval: eerst wordt gezocht naar middelen, daarna wordt een strategie gekozen. Weliswaar gold dit altijd al voor startups, opmerkelijk is dat steeds meer gevestigde corporates op een zelfde manier beginnen te denken.
Een oorzaak hiervan is het veranderde gedrag van kapitaal. Er is wereldwijd zeer veel kapitaal in omloop, het is alleen erg `ongeduldig`. Zowel qua investeren als desinvesteren nemen grote geldschieters snelle besluiten. En dat leidt tot extreem kortetermijndenken. Oude mechanismen zoals de allocatie van kapitaal verliezen daardoor aan relevantie. Datzelfde geldt voor research. Investeerders zijn niet meer geïnteresseerd in marktresearch om marktkansen te identificeren. In plaats daarvan luidt het adagium: niet als eerste in een markt stappen en deze vooral niet als laatste verlaten.
Geschat wordt dat 90% van het wereldwijde kapitaal zich verplaatst als gevolg van kuddegedrag: investeerders wachten tot zich een markt aandient en zetten daar vervolgens zwaar op in. Dit verklaart niet alleen het steeds frequenter ontstaan van marktzeepbellen, maar ook de intensiteit waarmee ze uiteen spatten.
Gerelateerd artikel:
Informatie- en communicatietechnologie in de kennismaatschappij
Ron Tuninga
Het onderscheidend vermogen van organisaties ligt niet langer in de factoren kapitaal en arbeid, maar in het leervermogen van de organisatie. De ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie zullen hun uitwerking hierop niet missen.
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Express)
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Er zijn altijd al een paar toonaangevende bedrijven geweest die dit zeer wel en tot enorm succes als deel van de corporate strategy wisten te managen; 3M en GE. Bedrijven die nog nooit rode getallen schreven door hun hybride betuurswijze: money versus strategy!
Alle echt grote projecten ter wereld welke succesvol zijn en waren, werden in deze vorm ge-managed.