Goeroecultuur en wondermiddeltjes

Columns

Het is heel makkelijk om in de algemeenheid de aha-erlebnis op te roepen. Of om op de hei de harten sneller te doen pompen met een simpel verandertrucje. We leven in Ben Tiggelaar's stoutste droom. Niets negatiefs over Ben zelf, hij heeft het gewoon bij het juiste eind. Het zit allemaal in jou.

Waar een enorme markt zit voor zij die het zien, is in het ontketenen/disrupten van persoonlijke effectiviteit/motivatie/energie/kracht/whatever bij mensen die de inspiratie even zoek zijn. Een slim verdienmodel, vooral wanneer het implementatieplan uit het weekendje op de hei te vaag is om echt iets mee te gaan doen.

Een swami in India verdient bakken met lucht door een simpele gedachte te verkopen. Doe wat ik zeg, dan vind je wat je zoekt. Eigenlijk is populaire psychologie niet anders. Pop-positiviteit, geluksverkopers, verkopen de belofte van vervulling.

En het werkt. Natuurlijk. Want: als je weet dat je iets kwijt bent, maar je begint niet met zoeken, dan knaagt dit aan je. Hoe langer je het negeert, hoe meer het knaagt. Populaire psychologie is niet heel anders dan een hulp bij de zoektocht naar het onderbewuste. Ik vertel dit ook niet om te klagen. Ben Tiggelaar zijn artikel over spijt is schitterend.

Ik vertel dit omdat de boodschap makkelijk verloren gaat door de vluchtigheid van de communicatie. Daarom vertel ik mijn cliënten het volgende:
Schaam je niet voor jezelf. Lach om jouw eigen slechte ideeën, en die van anderen. Geef applaus als je vindt dat iemand het verdient. Het ergste wat er kan gebeuren is dat iemand het voorgaande terugdoet.

En probeer vooral, boven alles, gewoon af en toe even te genieten van de nutteloosheid.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Zingeving in werk en organisatie