Geef voorrang aan innovatie!

De prioriteit en de gevoelde noodzaak van innovatie is in 2006 met ruim tien procent gestegen ten opzichte van 2005, tot respectievelijk 83 en 77 procent. Het percentage bedrijven dat voorrang geeft aan innovatie is daarmee nog nooit zo hoog geweest. Het blijkt daarnaast dat ambitie en focus binnen bedrijven nogal kunnen verschillen.

Zo ligt bij 47 procent van de ondervraagden de focus van innovatie-activiteiten op het verbeteren van bestaande producten, terwijl 22 procent de ambitie heeft om zich daar op te focussen. Bij 22 procent ligt de ambitie van innovatie-activiteiten bij het creëren van nieuwe extra markten met nieuwe businessmodellen, terwijl maar 11 procent zich daar op focust. Tenslotte heeft 43 procent de ambitie om nieuwe producten te ontwikkelen, en bij 38 procent van de ondervraagde bedrijven ligt daar ook de focus.

67 procent van de ondervraagde bedrijven heeft een groeidoelstelling van minder dan 5 procent. Deze doelstelling willen ze met name bereiken door zelfstandige groei op bestaande markten (44 procent), de kosten te verlagen door middel van procesinnovatie (43 procent ), innovatie te bevorderen (43 procent), zelfstandige te groeien op nieuwe markten (37 procent) en te investeren in kennis van het personeel (27 procent).

De effecten van deze toename in innovatiedrang pas over vijf jaar zichtbaar op landelijk, economisch niveau. Er is een gedragsverandering noodzakelijk bij het management om innovatie verder te professionaliseren.

Er wordt teveel geïmproviseerd en geëxperimenteerd op innovatiegebied. Pas bij een volgende managementgeneratie worden de resultaten van de huidige innovatieprioriteit zichtbaar. Bij minder dan de helft van de bedrijven vervult het management nu een sterke voortrekkersrol op innovatiegebied. De echte top van organisaties nog teveel is gefocust op de korte termijn. Leidinggevenden komen moeizaam onder het juk van de beursnotering en de kortetermijnfocus van aandeelhouders vandaan. Dit frustreert de professionalisering van de innovatieprocessen.

Meer innovatie op ManagementPro

(bron: Marketing Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>