Is gastvrijheid de innovatie hype van 2008?

WELKOM & SAWUBONA …WAARMEE KAN IK U VAN DIENST ZIJN?
SAWUBONA!.....IK ZIE JE! Sawubona is a Zulu greeting and is bases on acknowleging the presence of the other person.

FIJN DAT U ER BENT, ...KOMT U BINNEN ALSTUBLIEFT!

GASTVRIJHEID IS:
Ontvangen, 'ont'moeten, onbaatzuchtig, warmte, integriteit, inleven, de ander, gevoel, geven, verwelkomen, wederkerig, geluk, beleven, geborgenheid, vragen, aanraken, lief, zorgzaam, vriendelijk, delen, universeel, vriendschappelijk, betrokkenheid, aandacht- schenken, het goede voorbeeld geven, vrijgevig, gast & vrij en onuitputtelijk op voorraad.
Gastvrijheid is ruimte maken voor de ander, geraakt worden met; IK ZIE JE …Sawubona!

GASTVRIJHEID IS:
Innovatief voor elke service- en dienstverlenende organisatie .

GASTVRIJHEID IS:
Een TOPIC voor het bedrijfsleven die je als ondernemer niet meer kan negeren, omdat superieur dienstbetoon een economische & omzetfactor is van de
allerhoogste orde!

GASTVRIJHEID IS:
Het exclusieve territorium en communicatiegereedschap van én voor mensen en de kunst om anderen te laten genieten! Het is de kunst van dialogisch werken en managen.
En omdat gastvrijheidmanagement niet meer te negeren is in onze beleving- en emotie economie.

GASTVRIJHEID IS:
-een TOPIC in de hedendaagse en moderne dienstverlening!
-een economische én omzetfactor van de allerhoogste orde.
-niet uitsluitend en exclusief voor hotels, restaurants en de hospitality branche.
-nooit iemand uitsluiten, hét is er gewoon en direct klaar voor gebruik.
-een onuitputtelijke grondstof, het kost géén geld en is altijd op voorraad.
-roept geen weerstanden op, kan altijd en overal volop worden ingezet.
-altijd beschikbaar en oproepbaar; 24/7. day in, day out. Allways!
-onvermoeibaar, ruim voorhanden en bijzonder vriendelijk in de omgang.
-universeel, grenzeloos, onafhankelijk en maakt geen onderscheid.
-mits op de juiste wijze toegepast, werkt het altijd in je voordeel.
-maakt de meeste mensen blij en gelukkig; van 'hoog tot laag'.
-een doorlopende bron van inspiratie.
-werkt samenwerkingsbevorderend.
-te (her)ontdekken, is bijzonder duurzaam en gebruiksvriendelijk.
-te leren, zit in onze genen, maar je moet wel even weten hoe het werkt.
-soms zijn we het verleerd en moet hét (op)nieuw worden (aan)geleerd.
-voor al uw medewerkers, met een gegarandeerd en dienstbaar resultaat.
-méér gastvrijheidswaarde, daardoor meer waarde met duurzame continuiteit.
-een belangrijk management- & marketinginstrument, You can't without!
-altijd onbeperkt en altijd ruimschoots op voorraad.
-integratiebevorderend en absoluut niet bedreigend voor vreemdelingen
-daardoor toepasbaar in ALLE geledingen van de samenleving.
-in de praktijk bijzonder ondernemersvriendelijk gebleken

GASTVRIJHEID IS: VÓÓR HET INSCHENKEN... ÉÉRST AANDACHT SCHENKEN!

GASTVRIJHEID IS: DE KRACHT VAN HET GOEDE VOORBEELD!

GASTVRIJHEID IS: DAT PEPERMUNTJE OP JE HOOFDKUSSEN

GASTVRIJHEID IS:
er gewoon voor alle aardige én onaardige mensen. Gewoon voor mensen die dagelijks werken in, of gebruik maken van; de Nederlandse diensteneconomie.

DÉ REFERENTIEMAATSTAF?
Dé referentiemaatstaf van klantgerichtheid is; ...DE GLIMLACH VAN EEN TEVREDEN KLANT!

KAN EEN DIENSTVERLENENDE ONDERNEMING NOG ZONDER GASTVRIJHEIDMANAGEMENT?
Het gaat in onze diensteneconomie om het managen van de vonk op het moment suprème van de transactie. Het managen van 'glimlachende transacties' en er voor zorgdragen dat er sprankelijke vonken overspringen naar anderen, ...namenlijk UW KLANTEN!

Kortom; het (op)nieuw (aan)leren van dialogisch werken en dialogisch managen, TOCH?
Gastvrijheid is een werkwoord …aan het werk dus met die innovatie!

BOTER BIJ DE VIS:
Nederlandse ondernemers hebben moeite om geld uit te geven en kosten te maken zonder te weten wat ze er mee kunnen terugverdienen. De ratio wint het nog vaak van het gevoel. Maar gastvrijheid en goed dienstbetoon is waarde creëren met gevoel. Zeker in een belevings en emotie-economie waar de competitie significant zal toenemen. Dat is een onomkeerbaar gegeven en ook het lastige van gastvrijheid, het is onvoorwaardelijk in deze tijd. Investeringen in gastvrijheid verdient zich altijd terug. Omdat dat gastvriendelijkheid géén verkooptechniek is.
Met gastvriendelijkheid is het de kunst klant te verleiden tot de feitelijke aankoop, én meer, héél véél méér!

Want heeft u wel eens iemand horen klagen over de uitstekend genoten service? Met gastvrijheid is geld, continuiteit en een goed imago te verdienen. En medewerkers willen ook graag voor een organisatie werken die een goed en klantvriendelijk imago heeft. Dat is winst voor twee, uw medewerkers én uw klanten.
Als dat geen verdienste is!

CONSULAAT VOOR GASTVRIJHEIDMANAGEMENT
Fons Bitter, www.consulate.nl | fonsbitter@consulate.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ruud van Wingerden
Beste Fons,

in mijn dagelijkse werk als trainer en coach wordt ik steeds weer geconfronteerd met de achterstand op het gebied wat jij zo treffend beschrijft in je column. Simpelweg gastvrijheid laten zien aan klanten, patiënten, je collega's en zelfs aan jezelf is een vaardigheid die we allemaal waarderen en toch niet nastreven.
Door het bespreekbaar te maken en vooral te benoemen wat gastvrijheid is en wat het oplevert gaan vele ogen open. Innovatief...geen idee, dat het je als bedrijf onderscheidend maakt in de markt is voor iedereen helder. En het is, zoals je zegt, gratis, altijd voor handen en 24/7 beschikbaar.
Mijn werk bestaat vaak uit het zichtbaar maken van de mogelijkheden en de invloed die ieder individu heeft op gastvrijheid voor zijn of haar omgeving. Gastvrijheid bestaat voor mij echt uit aandacht schenken. Aandacht voor je omgeving, de persoon, interesse en eens voorbijgaan aan je eigen ego.
Dienstbaarheid en dienstbetoon lijken ten koste te gaan van je eigen ego. Wat mij betreft is dat de grootste blokkade bij het tentoonspreiden van gastvrijheid. De gedachte, en soms zelfs de overtuiging, dat het ten koste gaat van je eigen waarde of kracht. Terwijl het ondergaan van gastvrijheid met de juiste aandacht ons altijd weer raakt.
Die belemmerende gedachtes en overtuigingen houden velen tegen om juist dat te doen wat je vooruit brengt. Wat klanten oplevert, wat klanten aan je bindt en wat je als mens enorm veel werkvreugde, voldoening en energie geeft.
Innovatief of onderscheidend? Helder is dat er nog behoorlijk stappen te maken zijn op dit gebied voor vele bedrijven en mensen. En die mensen die hierin voorop lopen zijn én innovatief én onderscheidend.

Ruud van Wingerden
PerformancePoint Training & Advies
Jos Steynebrugh
Echt gebeurd
Plaats van handeling: Columbia, Cali 1992. Ik ben mijn paspoort en mijn portomonee kwijt. Ja, da’s dom, dat weet ik ondertussen wel. Ik heb me helemaal drie slagen in de rondte gezocht: gangen nagegaan, nogmaals en . . . nada, nacco. Da’s een probleem. Wat héét: een héél groot GIGA probleem in dit land.

Ik moet aangifte doen. Op weg naar het politiebureau kom ik langs en kiosk waar in ’s morgens de Telegraaf van gisteren heb gekocht (hallo, !!!). De kioskhouder wenkt mij al van ver: “Señor, señor . . .”. Hij zwaait met een opgevouwen krant. MIJN krant verdôme hoop ik.

Alles blijkt erin te zitten: mijn paspoort, mijn portemonbee (nothing missing). “Nada de falta” vraagt hij (Nothing missing?). Ik inspecteer vol ongeloof en constateer dat alles aanwezig is: niets ontbreekt!. “Dios mio” (mijn God) ontsnapt aan mijn lippen. Hij lacht van zijn ene oor tot aan zijn andere. “Asi es Colombia, Señor” (zó is Colombia) zegt hij. OK, er is net géén politie aan te pas gekomen, maar ik heb em gezoend tot ie scheel zag.

Gastvrijheid komt van het hart en verbindt ook als zodanig.

Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Joke van Galen
Beste Fons,

Gastvrijheid is de ambassade waar je terecht kunt als je alle hufterigheid beu bent en je even het beste in jezelf wilt laten aanraken.
Heel treffend dat je een consulaat als onderneming hebt!

Vriendelijke groet,

Joke
Marleen rademaker
Fons,

Kom binnen.., goed om weer wat van je te lezen! je hebt me weer geinspireerd.

Het ga je goed, binnekort weer eens "een bakkie doen"?

Marleen Rademaker